Gå till innehåll

FLT - Överkort blir TPTK i multiway pot


crillux

Recommended Posts

Här är en hand där jag har funderingar framför allt på mitt spel på floppen, och hur jag ska spela ett par i en multiway pot.

Bordet är ganska lös/passivt, som vanligt på de här nivåerna.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (8 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is CO with A:heart:, J:heart:.

UTG calls, 1 fold, MP1 calls, MP2 calls, Hero raises, 2 folds, BB calls, UTG calls, MP1 calls, MP2 calls.

 

Höga kort i färg känns som en solklar höjning här. Ingen har visat någon styrka och potten lär bli multiway. Rätt?

 

Flop: (10.50 SB) 9:heart:, 6:club:, 2:spade: (5 players)

BB bets, UTG calls, MP1 calls, MP2 calls, Hero calls.

 

Inte mycket till träff, men med två överkort och ett bakdörrsdrag till färg så vill jag inte lägga i en så pass stor pott.

Svårt också att sätta BB på en hand, men om han har träffat par så bör jag ha hyfsat gott om outs.

Hur bör man göra här? Är det riktigt att syna eller ska man hellre höja?

 

Turn: (7.75 BB) J:diamond: (5 players)

BB bets, UTG calls, MP1 calls, MP2 folds, Hero raises, BB calls, UTG calls, MP1 calls.

 

Träffar TP här, och då BB betar ut så tror jag nog på att han har ett par. Jag höjer, och räknar med att bli kontrahöjd om någon träffat set. Rätt eller fel?

Bonusfråga: om man blir reraisad, är det i så fall läge att cappa?

 

River: (15.75 BB) 3:diamond: (4 players)

BB checks, UTG checks, MP1 checks, Hero bets, BB calls, UTG folds, MP1 calls.

 

River känns ofarlig och jag kan ju inte göra annat än att beta.

 

Final Pot: 18.75 BB

 

Det är som sagt framför allt spelet på floppen (och höjningen på turn) jag vill ha kommentarer på, men allt är förstås välkommet. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ha höjt på floppen , och försökt få bort en eller två motståndare. På Turn och river är det ju inget att prata om.

Vad hade han? funderar lite på om (BB) satt med T9s el. 87s och MP1 med Ax som träffar på floppen.

 

Kanske är helt å snurrar men.... första gången jag försöker göra en analys så här så.. ;)

 

Om du sätter in dig i motståndarens (BB) sits:

"Ok, han höjer innan flop, vad har har han(du)? 2klädda kort ? mellan/högt par ?"

 

Om vi tar A, som det utspelade sig nu . Och B, som det kanske skulle blivit med en höjning på floppen

 

Flopp:

A, "hmm.. ha synar bara ..trorligtvis ingen träff, lutar mer åt att han har 2 höga kort. "

 

B, Skulle du höjt här så kanske tankegången för BB och MP1 blivit mer åt att "hmm.. Verkar som han har ett överpar.. "

 

Turn:

A, Nu höjer han.. verkar som han träffade knekten...

 

B, Med höjningen på floppen som grund. " en reraise igen.. satte han ett set ? eller har han AA-QQ??"

 

River:

A, om vi nu ponerar att (BB) hade nia i handen så är det ju en chansning av honom att syna dig eftersom du bara synade på floppen.

MP1 ... ingen aning..

B, "hmm.. han har ju höjt hela vägen.. räcker min träff på floppen?"

 

Vad blev resultatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en hand där jag har funderingar framför allt på mitt spel på floppen, och hur jag ska spela ett par i en multiway pot.

Bordet är ganska lös/passivt, som vanligt på de här nivåerna.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (8 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is CO with A:heart:, J:heart:.

UTG calls, 1 fold, MP1 calls, MP2 calls, Hero raises, 2 folds, BB calls, UTG calls, MP1 calls, MP2 calls.

 

Höga kort i färg känns som en solklar höjning här. Ingen har visat någon styrka och potten lär bli multiway. Rätt?

 

Väldigt rätt, att bara syna här är ett stort misstag som kostar dig åtminstonde en kvarts förtjänst.

 

 

Flop: (10.50 SB) 9:heart:, 6:club:, 2:spade: (5 players)

BB bets, UTG calls, MP1 calls, MP2 calls, Hero calls.

 

Inte mycket till träff, men med två överkort och ett bakdörrsdrag till färg så vill jag inte lägga i en så pass stor pott.

Svårt också att sätta BB på en hand, men om han har träffat par så bör jag ha hyfsat gott om outs.

Hur bör man göra här? Är det riktigt att syna eller ska man hellre höja?

 

Beror lite på hur aggresiv fi är, om det är troligt att en höjning verkligen ger dig ett frikort hade jag höjt. Är det stor risk att han trebettar en halvstark hand (Typ A :club: 9 :club: eller T :heart: T :spade: eller så.) alternativt donkbettar turn är jag mer benägen att bara syna.

 

Båda spelen är dock generellt sätt helt ok, att folda vore rejält fel.

 

Turn: (7.75 BB) J:diamond: (5 players)

BB bets, UTG calls, MP1 calls, MP2 folds, Hero raises, BB calls, UTG calls, MP1 calls.

 

Träffar TP här, och då BB betar ut så tror jag nog på att han har ett par. Jag höjer, och räknar med att bli kontrahöjd om någon träffat set. Rätt eller fel?

Bonusfråga: om man blir reraisad, är det i så fall läge att cappa?

 

Helt rätt att höja, därmed inte sagt att fi alltid kontrahöjer ett set eller ett tvåpar. Blir jag trebettad här cappar jag bara om jag känner att det är väldigt stor chans att en cap gör att han checkar till mig på rivern så att jag kan ta fri showdown om jag inte förbättrar.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus374:

Ruterkung hann före mig... Man får aldrig bort limparna med höjning. De spelar dessutom korrekt genom att syna ett litet bet till då de redan limpat. Många spelare i potten är ju trevligt om man ska dra till färg...

 

På floppen funderar jag ju på att höja, och hade gjort det om jag hade haft två hjärter på brädan. Men det är klart, med 4 spelare som redan lagt in ett bet så kan man nog räkna med att få syn av alla om man höjer, men utan en hand (och inga starka drag) så blir det tufft om det kommer en 3-bet från BB. Träffar jag dessutom ingenting på turn så måste jag ju lägga den här handen mot så många motståndare. Det är min slutsats så här i efterhand.

 

På turn är det nog tydligt att jag träffat, om nu inte motståndarna tror jag bluffar... Vilket knappast är värt ett försök här. Stor pott och 2 motståndare.

 

Hade K eller Q kommit på rivern så hade jag nog blivit lite skraj, men 3:an känns ofarlig.

 

Så här gick det:

BB has 9s Ks (one pair, nines).

MP1 has 9d Ac (one pair, nines).

Hero has Ah Jh (one pair, jacks).

Outcome: Hero wins 18.75 BB.

 

Som grädde på moset blev BB upprörd och skrev dåligheter om mig i chatten. Alltid lika kul att störa någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten, vad gör du om turn kommer med t.ex. 4 :diamond: och det blir samma betförlopp fram till dig?

 

Det tycker jag är det riktigt luriga med att bara syna här på floppen.

 

/Bjorn

Då hade jag nog lagt ner... Med "bara" överkort mot 3 motståndare så känns det väldigt spekulativt att gå vidare då. Rätt eller fel vet jag inte. Jag kan ju redan vara slagen ganska ordentligt i det läget...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen funderar jag ju på att höja, och hade gjort det om jag hade haft två hjärter på brädan.

 

Att höja om det kommer två hjärter på brädan här är så jätteobligatoriskt att det knappt ens ska behöva nämnas. Och här ska du definitvt cappa om BB trebettar, speciellt om limparna följer med.

 

Så här gick det:

BB has 9s Ks (one pair, nines).

MP1 has 9d Ac (one pair, nines).

Hero has Ah Jh (one pair, jacks).

Outcome: Hero wins 18.75 BB.

 

Som grädde på moset blev BB upprörd och skrev dåligheter om mig i chatten. Alltid lika kul att störa någon.

 

Han är ju slagen hela vägen, vad har han att vara upprörd över? (Eller ja, MP1 visar kanske inte sina kort här.) Vore jag MP1 skulle jag i alla fall skämas över att ha förlorat denna pott, det beror ju inte på otur utan bara på passiv och svag poker.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med det som både du och Ruterkung nämde att det inte går att få bort flera moståndare, men som det visade sig så foldade ju MP2 på turn.

 

Nu hade ju båda de andra träffat toppkortet på floppen, så de kommer det ju inte att jaga bort på floppen.

 

Fram med mer händer, :D

Eftersom jag själv lirar 0,5-1 på partajen så tycker jag att dessa är mycket intressanta.

 

Har inte satt mig ner å tittat speciellt mycket på denna del av forumet, men måste ta mig kragen å studera lite mer.

 

Mvh

MArkus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är ju slagen hela vägen, vad har han att vara upprörd över? (Eller ja, MP1 visar kanske inte sina kort här.) Vore jag MP1 skulle jag i alla fall skämas över att ha förlorat denna pott, det beror ju inte på otur utan bara på passiv och svag poker./Bjorn

Inget alls att vara upprörd över givetvis. Men jag har fått intrycket av att många inte har begripit att det går att kolla muckade händer i HH-fönstret. Såg heller ingen anledning att upplysa BB om detta...

 

Markus374:

MP2 foldar turn, men då tittar han ju dels på ett överkort till floppen, och han kommer att bli tvungen att syna minst ett stort bet. Misstänker att han parat något annat än nian.

 

Svårt att läsa ut något på de här borden då man kan se en del lattjo lirare som kallsynar med Q7o preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del är ju lite envisa med att vägra å släppa ett par, även om de misstänker att de har näst högsta paren.

 

Givet pottstorleken så är att syna ett bet på floppen och sedan folda på turn är ett fullt korrekt spel för de flesta mellanpar här eller på sin höjd ytterst marginellt fel.

 

Inte ens chans att jag slänger t.ex. 8 :heart: 6 :heart: eller 7 :spade: 6 :spade: här även i lägen där preflophöjaren alltid höjer. Om preflophöjaren bara höjer varanan gång i dessa lägen är det syn med alla spelbara händer som träffat mellanparet (eller bottenparet) här.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min egen del skulle jag oxå syna med 8 :heart: 6 :heart: eller 7 :spade: 6 :spade: , men vet inte om jag skulle fullfölja handen efter höjningen på turn, tvekar till att ens syna på rivern.

 

På turn så:

 

1) Får du sämre direkta pottodds

2) Sämre implied odds

3) Bakdörrsdragen försvinner

4) Risken för höjning ökar när knekten kommer.

 

Slutsats, busenkel fold.

 

Enda chansen att se rivern med oförbättrat MP här att det blir rundcheckat på turn (väldigt ovanligt men det händer) och i sådana fall skulle jag syna men inte översyna på rivern om jag inte förbättrat.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...