Gå till innehåll

Förslag på förbättringar!


QoS

Recommended Posts

Förslag på förbättringar!

 

Inom kort kommer vi att göra en större översyn av forumstrukturen och reglerna, tänkte att alla POKERFORUM.nu-are ska få komma med förslag på avd som kan förbättras (och gärna hur). :)

 

Så posta era förslag och idéer för vad som kan bli bättre i just forumdelen.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm stora samlingstrådar bör undvikas (om ämnen som man vill ha svar på, bad beattrådar räknas därför inte) typ Neteller eller Pokertrackertråden förtjänar en varsin forumdel, typ Pokerapplikationer och Internetbanker eller liknande där man slipper hålla alla frågor i samma ämne i samma tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en tanke slog mig:

När man klickar på "Markera alla trådar som lästa" så kan man klicka sig tillbaka till gruppen. Här skulle jag vilja ha som alternativ att komma tillbaka till huvudforumet också (eller istället för). Detta eftersom jag oftast använder den funktionen då jag är "klar" med gruppen i fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en Faq tråd hade varit riktigt trevligt, ge ut en kortlek eller någon t-shirt till den som lyckas fixa en riktigt bra FAQ för någon av de viktigare grejerna, neteller, pokertracker och så vidare det lär vara en bra uppmuntring.

 

Dagboksindelning låter också bra tycker jag enligt NL, FL, Övrigt eller något sådant. Känns mer attraktivt än low middle och high anser jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort DAGBOK: i rubrikerna. Det är ganska underförstått om vad det rör sig om när de ligger under gruppen Dagböcker. Det har dessutom fördelen att folk kan ha något längre rubriker, för precis som QoS (slå mig med en pinne om jag har fel) har jag lite svårt med rubriker som är mer än en rad lång. Till sist önskar jag att Othellos dagbok klistras. Min subjektiva åsikt, men jag hoppas. Tycker gott han kan föräras det, dels vore det bra i utbildningssyfte för andra dagboksskribenter att kika lite noggrannare på hur man skriver en bra och läsvärd dagbok. Och jag hittar den snabbare ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort DAGBOK: i rubrikerna. Det är ganska underförstått om vad det rör sig om när de ligger under gruppen Dagböcker. Det har dessutom fördelen att folk kan ha något längre rubriker, för precis som QoS (slå mig med en pinne om jag har fel) har jag lite svårt med rubriker som är mer än en rad lång. Till sist önskar jag att Othellos dagbok klistras. Min subjektiva åsikt, men jag hoppas. Tycker gott han kan föräras det, dels vore det bra i utbildningssyfte för andra dagboksskribenter att kika lite noggrannare på hur man skriver en bra och läsvärd dagbok. Och jag hittar den snabbare ;) .

 

Snabbast hittar man Othellos dagbok via pokerdagbok.org...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller samlingstrådarna så är tanken att dom ska vara komplement till FAQer, dock så funderar vi på om vi kan få till ett upplägg med FAQ-team där alla POKERFORUM.nu-are kan vara med och hjälpa till. Vad tror ni om det?

 

Sen ser vi att det finns önskemål om att dela av befintliga grupperna i flera mindre grupper (helst sub-grupper, men phpBB 2 stöder tyvärr inte det), det som jag oroar mig för är att det kan upplevas som att det finns för många grupper.

 

Vi är idag upp i snart 30 grupper och ytterligare grupper kan göra det ännu svårare för nya medlemmar att komma in i strukturen. Men det kanske är en vanesak?

 

Pokemonn, vi har medvetet tagit bort polls i dom flesta grupperna eftersom Polls tenderar till att göra att man inte läser själva postningen, och i grupperna under t ex Om Poker så strävar vi efter levande diskussioner. I t ex Poker OT och OT kan du posta Polls fritt eftersom dessa grupper är till för lite mer löst snack. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder enorm inflation i dagboksgruppen nu IMHO. Någon uppdaterar sin dagbok, 12h senare är den typ i mitten av listan. Man får svårt att hitta de dagböcker man vill läsa, samt att såsom strukturen i det forumet är upplagd nu så premierar den folk som med jämna mellanrum postar ex. en HH i sin dagbok. Visst finns det funktioner som bevaka tråd, men ändå - finns det ingen möjlighet att på något sätt dela upp dagboksforumet eller klistra de mest lästa dagböckerna? Blir jobbigt att behöva köra ctrl-f eller scrolla som en dåre för att få läsa de få dagböckerna man är intresserad av att läsa :)

 

Kan man inte sätta typ någon grej så att man kan markera vilka trådar man är intresserad av och att de alltid hamnar högst upp i listan och därefter följs av resten av trådarna?

 

Tyvärr har jag inget bra förslag på hur man ska lösa detta heller, mest lite allmänna tankar.

 

Sedan är det också viss inflation på AA/KK-händer i handanalysforumet. Jag har varit mycket mindre aktiv där på sistone, eftersom de flesta händer bara handlar om "ska jag syna med AA på turn eller inte", vilket blir jävligt tradigt i längden, särskilt som folk oftast skriver "inga spec. reads".

 

Äsch, jag är bara småsur och grinig idag. Tyvärr har jag väl inga mer konstruktiva förslag att komma med heller, helt tom i skallen på lösningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre, jag sitter just nu och kollar på en lösning av dagboksinflationen. Tanken är att klistra de fem bästa men det svåra är att välja vilka dessa är. En omröstning blir fel, eftersom man bara kan rösa på ett alternativ och då riskerar vi få en eller två med jättemånga röster och sen slumpas de andra mer eller mindre fram beroende på hur många av deras polare som röstar. Ett alternativ är att klistra de mest lästa dagböckerna men det hindrar de nystartade dagböckerna med kvalitet från att bli klistrade. Ännu ett alternativ är att utse en panel, bestående av några personer som för diskutera sig fram till fem dagböcker.

 

Förslag mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre, jag sitter just nu och kollar på en lösning av dagboksinflationen. Tanken är att klistra de fem bästa men det svåra är att välja vilka dessa är. En omröstning blir fel, eftersom man bara kan rösa på ett alternativ och då riskerar vi få en eller två med jättemånga röster och sen slumpas de andra mer eller mindre fram beroende på hur många av deras polare som röstar. Ett alternativ är att klistra de mest lästa dagböckerna men det hindrar de nystartade dagböckerna med kvalitet från att bli klistrade. Ännu ett alternativ är att utse en panel, bestående av några personer som för diskutera sig fram till fem dagböcker.

 

Förslag mottages tacksamt.

 

Fem bästa - svårt. Bästa är ju så pass subjektivt... Personligen är jag rätt trött på alla dagböcker som handlar om Texas, samtidigt som många andra är jätteintresserade av just dessa. Om man nu ska ha en omröstning så är det väl bäst att ha någon form av graderad omröstning - man får rösta på tre eller fem dagböcker, där man ger den bästa 5, näst bästa 4 och så vidare. Sedan är ju frågan hur pass representativ en sådan undersökning blir och hur pass många det är som faktiskt orkar rösta, samtidigt som (så vitt jag förstår) det inte går att använda forumets poll-funktion till detta.

 

De mest lästa gillar jag inte heller - som du säger så är det svårt för dagböcker med kvalitet att slå sig igenom, samtidigt som det avskräcker nya skribenter från att skriva något alls eftersom de ändå inte tror att de kommer bli lästa. Vidare så blir det en alltför stor övervikt för "gamla" dagböcker då, har man skrivit i ett år så är det klart att ens läsarantal är rätt mycket större än om man nyss börjat. En lösning skulle kanske vara att ta en ratio av antal visningar/antal svar, men det missgynnar dagböcker som innehåller många HH-poster ex. Personligen så tycker jag bara att det är bra, men det finns ju folk som uppskattar just den delen av dagböckerna mest - alltså att kunna läsa många HH:s från en och samma session och se hur andra tänker. Alltså är det heller inte en spec. optimal lösning.

 

En panel? Kanske. Fast då blir ju det stora problemet med att dels utse panelen (vem ska klassas som kvalificerad till att bestämma?) dels med eventuell avundsjuka mot panelmedlemmarna av de som inte blir valda, vilket kan skapa dålig stämning. Kanske inte så kul om dagböckerna som inte blir valda fylls av "Den där jävla Nusseman, han fattar fan ingenting, hur fan kan han välja dagbok Y framför min"!

 

Jag har faktiskt svårt att komma på någon riktigt bra lösning på problemet. Det går ju aldrig att behaga alla.

 

Om jag får rangordna alternativen så är det:

 

1) Omröstning med graderad skala

2) Omröstning

3) Mest lästa räknat i antal visningar/antal inlägg

4) Panel

5) Mest lästa

 

Men jag vet inte, ska försöka klura ut något hyfsat vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett till förslag:

 

Ha typ en länk högst upp med FÖRHÅLLNINGSREGLER PÅ POKERFORUM.NU som ingen kan missa där ni listar reglerna som gäller. Detta mest för att jag är trött på idiotposter i fel forum med missvisande rubriker som bara är badbeatwhines eller liknande och som får mig att tilta ur och skriva svar som gränsar till rena personangrepp... :)

 

Har ni en sådan guide så är det uppenbart att folk gjort medvetet fel om de skriver idiottrådar på fel ställen, samtidigt som folk kanske uppmärksammar att det finns FAQ-trådar, samlingstrådar osv. Ta typ de vanligaste reglerna där - hur/var/när posta, allmänna trivselregler osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha typ en länk högst upp med FÖRHÅLLNINGSREGLER PÅ POKERFORUM.NU som ingen kan missa där ni listar reglerna som gäller. Detta mest för att jag är trött på idiotposter i fel forum med missvisande rubriker som bara är badbeatwhines eller liknande och som får mig att tilta ur och skriva svar som gränsar till rena personangrepp... :)

 

Det har jag tjatat om länge. Nu ska jag se till att det verkligen blir genomfört. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Men vafaaan, ni dödar ju det stackars forumet. Under tiden jag har varit här så känns det som att en väldigt kraftig stagnation skett.

 

Jag tror det grundläggande problemet till det här är alla miljoner forumgrupper. Det är skitjobbigt att orientera sig och många ämnen går in under flera grupper. Uselt både när man ska posta en ny tråd(Man kan lätta vara på fel ställe och ofta har någon annan hunnit före någon annanstans) och uselt när man vill hitta något av samma anledningar.

 

Ett alternativ skulle kanske kunna se ut såhär:

 

Aktuella Events - Alla events under en grupp. Jag gissar på att det är en extremt liten del av pokeforums besökare som bara är intresserade av ett enskilt event.

Pokerstars Challenge 2006

24hPoker Spring Break Cruise

Liverapportering från aktuella events

World Series of Poker 2005

 

Svenska pokerförbundet

 

Arkivet(Alá 2+2) - Dagens fråga är en alldeles för liten del att ha för sig själv. Dessutom kommer dom flesta att hänvisas direkt från frågan så den kan lika gärna ligga här under. Artiklar där diskussionen dött ut flyttas hit för att hålla forumgrupperna överskådliga och faqs som inte är väldigt viktiga för nya forummedlemmar skickas också hit då diskussionen dött ut.

Dagens fråga

Faq

Artiklar

 

Pokerteori - Allmän pokerteori och Texas Holdem är väll i stort sett samma sak i nuläget.

Allmän pokerteori

Texas Holdem

 

Turneringar - Hade kunnat passa in under pokerteori men är något för stor

 

Handanalys - Enligt mig den delen som ska vara intressantast. Skulle troligen tjäna mest av alla delar på en ihopslagning av grupperna.

Här behövs defintivt en uppdeling och det naturliga känns väll som FL och NL. Dock tror jag det viktiga är

att man separerar dom grundläggande frågorna(Typ hur överkortshänder ska spelas och hur man maximerar

värde ur ett floppat fyrtal) från dom något mer marginella. Detta tror jag lättast görs med ett låg limit och ett

hög limit forum.

 

Studier - Kom på ett bättre namn

 

Resultat

 

Dagböcker - Enda gruppen som behöver styckas upp pågrund av för stort tryck. T.ex FL, NL och Övrigt.

 

Övriga Pokerformer

 

Poker i Media

 

Poker Off Topic

 

Köp och Sälj

 

Pokersajter - Denna delen hade jag gärna dödat men jag antar att det inte är möjligt?

 

Onlinepoker - Döp om denna delen till "Pokersajter" för att klargöra vad det handlar om.

 

Livepoker - Liten men egen grupp.

 

Ekonomi och Juridik - Som nu fast med neteller. Varför ni valde att flytta ut neteller från början?

NETeller

 

Övriga nödvändiga delar:

Vår pokerturnering

 

Om POKERFORUM.nu

 

Off Topic

 

Död åt:

Nybörjarfrågor - Helt överflödig del. För det första, vad är en nybörjarfråga? För det andra så kommer väll mestadels nybörjarna att vara här och då motverkar gruppen sitt eget syfte. Jag tror att dom specifika grupperna och arkiven kommer vara till mycket större nytta för någon som är ny till pokern.

 

Poker som yrke - Täcks gott och väl in i andra grupper.

 

Spelberoende - Ger säkert ett gott intryck men har inte underlag för att vara en egen del.

 

Då skulle det vara nere från 35 grupper till mer överskådliga 20st. Nästan en halvering. Sen ifall man märker att aktiviteten stiger inom en grupp och det börjar bli svårt att hänga med(Som det t.ex blivit i dagboksforumet) så kan man börja fundera på att dela upp gruppen i undergrupper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Informationen är rätt massiv och omfattande, för att uttrycka det milt.

 

Olika funktioner som kanske skulle kunna hjälpa till:

 

- Olika nivåer på tillgång: "Behörighetsgrupper", gruppen 5års spelvana NL Texas är de enda som får tillgång till forumdelen för "NLH Pro" och gruppen "Newbie" får endast till gång till "Läs detta först" & "Nybörjarstrategi" & "AA får motsånd..."

 

- olika rättigheter konton/behörighetsgrupper: Ingen/Läsa enbart/Skapa, redigera, ta bort egna/ redigera, ta bort alla

 

- godkännande; artiklar, inlägg i vissa forum kan endast publiceras med moderatorers godkännande

 

- filter: typ som i chat, ignore user Santa_Bege m.m.

 

- Polls skall inte missbrukas. Blir det för många så blir det jämförbart med spam. Viktigt att de hålls på en bra nivå och är genomtänkta innan de startas.

 

- "Design", inget som jag egentligen saknar men det finns uppenbarligen bra skribenter här. Om de hade haft ett enkelt och bra verktyg för att göra stilfulla artiklar så kanske det lyfter PF ännu mer? Exempelvis färdiga mallar (Mall 1: Bild, 2 spalt, Mall 2: 4 Bilder, 2 spalt)

 

Ja, det är vad jag kommer på så här på rak arm innan hemgång för helgen! Trevlig helg allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Parre, jag sitter just nu och kollar på en lösning av dagboksinflationen. Tanken är att klistra de fem bästa men det svåra är att välja vilka dessa är. En omröstning blir fel, eftersom man bara kan rösa på ett alternativ och då riskerar vi få en eller två med jättemånga röster och sen slumpas de andra mer eller mindre fram beroende på hur många av deras polare som röstar. Ett alternativ är att klistra de mest lästa dagböckerna men det hindrar de nystartade dagböckerna med kvalitet från att bli klistrade. Ännu ett alternativ är att utse en panel, bestående av några personer som för diskutera sig fram till fem dagböcker.

 

Förslag mottages tacksamt.

Det är väl inget fel i att klistra de mest populära dagböckerna, hur man nu väljer, men det skulle vara oändligt mycket bättre att kunna välja själv. En funktion för att markera en tråd som personlig favorit eller nåt liknande så att den sticker ut på något sätt borde gå att ordna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara bra om fler pokerajter hade "miniforum" (vet inte vad ja ska kalla det. För tillfället är det ju bara 3 st. (hey, 24h å sportingbet). Skulle vara bra om iaf dom större sajterna fick sitt eget miniforum; Ladbrokes, Party, Stars m.f. Tycker dock inte att ny ska lägga dessa sajter så som ni gjort med dom 3 som är nu, för då blir det en för lång lista med menyer när man klickar på "pokerforum". Ni skule kunna lägga dom under en mapp med t.ex. rubriken "pokersajter" och när man klickar på sajten därifrån så kommer man till dens eget lilla miniforum.

 

Ursäktar om det e lite dåligt förklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte forumet utse ett antal sk "handanalysexperter" Experter som har väldigt goda kunskaper och lång erfarenhet av poker.

Experterna ska täcka in ett brett omfång av olika spel och nivåer (FL/NL/PL).

De har som uppgift att svara på händerna som postas och kanske hänvisa till en tidigare liknade handanalyser. Dåliga bidrag raderas och skribentent får göra om inlägget.

 

Dettte för att rensa upp i handanalysträsket och struktuera upp det och få mera uttömande svar istället för "ALL IN" kommenteraren (Som säkert även jag har fällt några gånger :lol: )

 

Typ "Fråga experterna?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...