Jennez Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Har diskuterat den här handen med alla möjliga och jag tycker själv att jag gjorde rätt. Vissa håller med, andra inte... Vi är tre spelare kvar i en liveturnering. Förstapris är en plats i EPT. Andrapriset bestod i lite reklamprylar. Jag sitter på sb. Blinds 1000-2000, har ca 3500 kvar. Knappen är stor chipleader och bb har ca 5000 kvar. Knappen foldar. Jag tittar ner på K-8 i ruter. Nu är det så att jag har en read på BB-killen. Jag vet att han går all in om jag limpar från sb, han har spelat så genom precis hela turneringen. Om jag själv ställer in är det möjligt att han foldar om han har en marginell hand. Jag har alltså K-8 suited och och värderar den mot en random hand. Jag bedömer det till att jag har ett 60-40 läge. Jag bestämmer mig till slut för att försöka dubbla. Jag limpar och planenligt ställer han in och jag synar. Han slänger upp J-9 off. Tyvärr klonkar han nian och jag ryker. Nu till frågan: Var det rätt att medvetet ge sig in i en 60-40 situation eller skulle jag försökt stjäla blindsen genom att ställa in direkt? Citera
ampixo Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Förstår jag det rätt om du har 1½ BB kvar i stacken? Given all in rakt av då isåfall. Han måste givetvis syna hur som helst så det är bara att hålla tummarna och hoppas du vinner. Citera
DrillerKiller Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 det finns väl ingen chans du kan folda en K8s med 3500 kvar med de abnorma blindsen. Bäst att själv ta initativet och gå all in tycker jag. Citera
Hjort Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Det är inte många händer som inte har odds att syna K8s där, alltså blir du glad om de foldar. Men egentligen spelar det extremt liten roll, absolut större delen av tiden så blir det all-in oavsett vad du gör. Det finns helt enkelt inte särskilt mycket lönsamhetspotential i att grunna på sådana här problem. Citera
Mjorich Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Givetvis ställer du in preflop och åtnjuter den lilla möjligheten att han foldar. Citera
Trolldeg Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Han måste syna med alla händer på din allin. Viker han så gör han fel vilket du tjänar på. Låt han göra det misstaget genom att ställa. *Försent, som vanligt. Citera
Jennez Postad 23 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2006 Jo, jag är helt med på alla dessa resonemang och det är ju exakt den analysen jag har gjort. Men för att komma till kärnfrågan: ska man ta ett 60-40 läge eller stjäla blindsen och vänta på en bättre hand för att dubbla upp? Hade jag ställt och han (mot all förmodan) hade foldat hade jag ju köpt mig fyra givar till samt möjligheten att den andra shortstacken fular ut sig under dessa fyra givar. Citera
Staahla Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Vänta in en bättre hand? Du har ju K8s? Det är ju stålets stål, i det närmaste rena mitrilen i ett läge som detta. Panga på bara. Citera
jackbalsam Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Självklart ska du gå allin. Om det är en stor chipleader så måste du ju chansa om du vinna. Antar att du inte splear för reklamgrejerna. Sen så har du inte råd att folda K8 där när du har så sor del av stacken inne. Liksom säg att du foldar och chipleadern slår ut andra killen. Du har mindre än två bb kvar då. Klart du ska chansa för att vinna allt. Citera
Klyka Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Tror att antingen 1) Många som svarar glömmer bort din read, eller 2) Jag har tänkt fel. Hur som helst: Anta att din read aldrig slår fel. Du vinner 2000 de gånger han lägger sig (stora blinden), och 0,6*3500=2100 de gånger då han går all in. Då är det ju bättre att lura honom all in! Dvs: Gå inte all in, utan limpa! EDIT: Detta inlägg är, som Staahla visar nedan, fullständigt galet. Men rätt kul, så det får stå kvar iaf.. /Klyka Citera
Staahla Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Dock så backar man ju 40% av gångerna med, du går inte +/- 0 när du loosar som i din glädjekalkyl. Citera
Klyka Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Självklart har du rätt, Staahla. Men alla har vi rätt att glädjas åt överdrivet positiva kalkyler ibland... Pinsamt förbiseende, mao. Åter till verkligheten. Citera
Jennez Postad 23 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2006 Ok, som jag ser det så verkar de flesta tycka att jag borde gjort precis det jag gjorde. Lurade honom att få in smeten för att försöka dubbla som knapp favorit. Tackar Citera
Staahla Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Ok, som jag ser det så verkar de flesta tycka att jag borde gjort precis det jag gjorde. Lurade honom att få in smeten för att försöka dubbla som knapp favorit. Tackar Ironi? Citera
Maple Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Ok, som jag ser det så verkar de flesta tycka att jag borde gjort precis det jag gjorde. Lurade honom att få in smeten för att försöka dubbla som knapp favorit. Tackar Nu kanske jag inte fattar eventuell ironi, men de flesta tyckte väl man skulle trycka all-in där och hoppas på en fold istället för att limp-syna? Citera
ATIX Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Hur man än gör så kommer det ju bli all in i potten, det vet ju vem som helst..... Citera
Mjorich Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 När blindsen är så stora har jag inget emot att han foldar mot min AK i det läget. Man vinner otroligt mycket kontra risken vid fold. Citera
Jennez Postad 23 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 23 Januari , 2006 Ok, som jag ser det så verkar de flesta tycka att jag borde gjort precis det jag gjorde. Lurade honom att få in smeten för att försöka dubbla som knapp favorit. Tackar Nu kanske jag inte fattar eventuell ironi, men de flesta tyckte väl man skulle trycka all-in där och hoppas på en fold istället för att limp-syna? Nja, halvironi kan man kanske kalla det. De flesta verkar tycka att BB ändå inte kan folda så man blir tvungen att riskera sin stack mot hans randomhand i vilket fall. Som jag tänkte är det ju bättre med K-8 s mot random än random mot random (vilket blir fallet några givar senare om han mot förmodan skulle vika). Citera
Klyka Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Nu kanske jag inte verkar vara rätt person att säga någonting i den här tråden, då jag själv skrev ett alldeles uppåt väggarna knasigt inlägg nyligen. Men jag vill tro att jag lagt villfarelserna bakom mig och därför kan ge mig på ett försök att förklara det pedagogiskt: Om du lurar in honom i en all in genom att limp-syna så har du 60% chans att dubbla dina 3500 och 40% risk att förlora din stack. EV av detta är alltså 0,6*3500-0,4*3500=700, vilket helt klart är bra. MEN, om han lägger sig mot din all in så vinner du 2000 vilket ju är ännu bättre. Därför trycker du in keramiken, och hoppas på att få de 2000 direkt genom att han foldar. Om han inte gör det så har du fortfarande ett EV på 700. Därför är all in direkt det bästa alternativet. Anta att p är sannolikheten att han foldar om du går all in direkt (uttryckt som ett decimaltal). EV av detta är då p*2000+(1-p)*700 vilket alltid är bättre än bara 700 (förutsatt att p > 0, annars är EV 700, dvs det är i vart fall inte ett misstag att gå all in direkt). Staahla, detta såg väl bättre ut? DOCK, ett litet varningstecken, minns inte om någon tagit upp det. Om man går all in direkt så synar han givetvis inte med vilken hand som helst. Då kan vi troligen inte räkna med en 60/40-chans. Nån som orkar filosofera något om den tanken? Själv är jag rätt trött just nu. Citera
Nidson Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Ok, som jag ser det så verkar de flesta tycka att jag borde gjort precis det jag gjorde. Lurade honom att få in smeten för att försöka dubbla som knapp favorit. Tackar Nu kanske jag inte fattar eventuell ironi, men de flesta tyckte väl man skulle trycka all-in där och hoppas på en fold istället för att limp-syna? Nja, halvironi kan man kanske kalla det. De flesta verkar tycka att BB ändå inte kan folda så man blir tvungen att riskera sin stack mot hans randomhand i vilket fall. Som jag tänkte är det ju bättre med K-8 s mot random än random mot random (vilket blir fallet några givar senare om han mot förmodan skulle vika). Du tänkte fel, visserligen är K8s bättre än en randomhand, men du får ändå alltid bättre EV om fi lägger sig än om han synar. Nu spelar det inte så stor roll, men jag kan faktiskt inte se någon fördel i att limpa jämfört med att trycka direkt. Om du limpar kan du ha oturen att han checkar bakom dig med en hand av typen 23o, sen tjänar han marker på att folda om han totalmissar floppen och du bettar ut. Något liknande bra scenario finns inte för dig eftersom det inte finns någon bräda som kommer att få dig att lägga kung hög när det finns så få marker kvar att betta. Citera
Staahla Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Klyka, du vet ju att jag alltid trott på dig. En petitess bara för att vara ännu mer besserwissrig: Ju fler händer han foldar desto snävare HD får du syn av och 700 är ju beräknat mot en slumpmässig hand. Dock så är det ju en mycket jobbigare modell att sätta upp, då det, i varje fall för mig, är svårt att avgöra hur vinstchansen avtar vid syn då snubben ökar vikprocenten. Formeln borde bli: F*2000+(1-F)(p*3500-(1-p)*3500). Kruxet är att sätta upp hur p förhåller sig gentemot F. Jag vet inte hur ett antagande att p minskar proportionellt gentemot skulle stå sig mot verkligheten, men i så fall, kan man ju sätta upp F=k/p och försöka pillra fram något k-värde genom att pillra i Pokerstove. Tror dock det är för grovt antagande att anta att minskningen är linjärt proportionell gentemot vikprocenten. Men nu är det jag som svamlar. Jag tycker dock detta låter som en utmärkt c-uppgift för dig att reda ut efter att ha slarvat lite på a men briljerat på b tidigare i tråden. Ju mer jag tänker på det desto sämre tror jag att approximationen F=k/p är. Jag överlåter approximerandet till någon skärptare här på forumet. Citera
Jennez Postad 24 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 24 Januari , 2006 Men ok, jag förenklar det kanske något. Men i alla fall... Med tanke på readen, som man visserligen inte kan vara 110% säker på men för argumentets skull utgår vi från att jag är helt säker på att han ställer in om jag limpar. K-8 s vs Random = 60-40 Random vs Random = (0,5*0,5) Även om han mot förmodan foldar kommer jag tre händer senare att sättas i exakt samma sits (eller värre om blindsen hinner gå upp). Med tanke på prisstrukturen måste jag ju dubbla upp och helst så fort som möjligt. Är det då inte bättre att ta ett "säkert" 60-40 läge än ett mera osäkert random-random? Citera
Staahla Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Jojo! Du måste in med degen här. Inget snack om den saken. Nu orkar jag inte kolla igenom tråden men vad jag vill minnas så anser alla som skrivit i tråden att du ska ställa in här. Citera
Klyka Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Staahla: Utmaningen är antagen, tar itu med det där så fort jag kommer hem från plugget! Jennez: Jag förstår hur du tänker, men det håller tyvärr inte. Ett säkert 60/40-läge har du förvisso. Men du har ett säkert ännu bättre läge om du trycker in keramiken direkt. Även om du inte får dubbla om han lägger sig så är det bättre, då det isf är säkra pengar. Glöm inte att 60% chans att dubbla även innebär 40% risk att få åka hem. De 2000 du vinner då du visserligen går miste om chansen att vinna 3500 kan du använda dig av under alla de tre händerna fram till och med det 50/50-läge som du talar om. Ditt argument att 60/40 är bättre än ett framtida 50/50 är sant. Men ett läge som är >60/<40 är ju ännu mycket mer bättre än 50/50. Du skulle ju aldrig medvetet säga nej till 75/25 pga att 60/40 är bättre än 50/50. Men det är precis vad du gör här (även om jag bara hittade på just siffrorna 75/25). Det handlar inte bara om att dubbla upp. Om du kan nästan dubbla upp, men med större säkerhet, så är det ett självklart val. Blev ett ostrukturerat inlägg, men hoppas att jag satte fingret på det tankefel som du gör. Citera
Staahla Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Tog en snabbtitt i PS av ren nyfikenhet. Förhållandet är som väntat riktigt jävla überolinjärt. Citera
Recommended Posts