Gå till innehåll

Pokerfilm, hur komprimera filmfiler?


Bernt

Recommended Posts

Det beror på vilken kvalitet man vill ha. Med DVD-Rs intåg har storleken blivit av mindre betydelse, men om du vill sprida den på nätet är det ju lite angeläget att minska storleken.

 

Det vanligaste sättet är att man har en mpg-fil som man sedan kompirmerar med xvid för video och ac3 för ljudet. På http://www.doom9.net finns många guider och förklararingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar oftast komprimera till Mpeg2 först för att få ner storleken litegrann (inte för mycket men en 15-30min/Gb eller så för att fortfarande ha bra kvalitet att jobba med).

 

Nu har jag inte hållt på alls mycket med videoredigering, men att komprimera för mycket från början så man förstör sitt material är nog ett av de största misstagen man kan göra skulle jag tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte komprimera filmerna överhuvudtaget om man fortfarande ska jobba med de!

 

Komprimering gör man när man är klar med redigeringen och vill få en kopia "att titta på", antingen som en DVD skiva (mpeg2) eller till diverse olika format om det ska streamas över nätet. Quicktime, Realplayer, Flashplayer, Windows Media, osv, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...