Gå till innehåll

Kortspel är syndigt?


lagu2653

Recommended Posts

Jag har lite problem med min pappa. Han tycker inte att man skall hålla på med kortspel eftersom det bara syftar till att lura av andra människor pengar, skapa tragedier för spelmissbrukare och dessutom är kortspel syndigt. (Han är religös.) Är det någon som kan komma på några bra motargument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

På sätt och vis har han väl rätt.

 

Ett argument man kan ha för att motivera sig själv att spela av andra människor pengar är att de är vuxna människor som frivilligt spelar och vet vad de gett sig in i.

 

Men all form av spel handlar ju om att "lura" av andra människor pengar. Vare sig det är poker, trisslotter eller trav. Det är bara olika mottagare av pengarna i slutändan som skiljer.

 

Sen så är det i och för sig en fördel om Svenska Spel drar in pengar istället för att Kalle Pettersson från Åsträsk drar in samma summa, sett ur samhällets perspektiv, eftersom pengarna till SS kommer samhället till godo i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så är det i och för sig en fördel om Svenska Spel drar in pengar istället för att Kalle Pettersson från Åsträsk drar in samma summa, sett ur samhällets perspektiv, eftersom pengarna till SS kommer samhället till godo i slutändan.

 

Nä, det är bättre om det inte spelas alls ur samhällets perspektiv om det nu är det som styr ens val...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Religion är ju bara en fråga om vad man tror så din pappa har väl per definition rätt i att det är en synd för honom om han tror att det är en synd, men det är ju inte något som går att säga objektivt.

 

Eftersom jag själv är tämeligen övertygad ateist så är jag inte tillräckligt bekant med bibeltexter för att kunna ge något exempel på en vers där Jesus säger att hold'em är nice men lowball är bättre, och antagligen skulle det inte heller övertyga din pappa eftersom bibeln är internt inkonsistent i en massa andra frågor och människor väljer ju helt enkelt vad de vill applicera därur. Boken har ju förändrats för olika syften genom årens lopp och reglerna i boken appliceras väldigt godtyckligt så man kan inte direkt vänta sig att en troende plötsligt ska ändra åsikt om något bara för att hans åsikt motsägs i bibeln.

 

I slutändan så är det ju ändå upp till dig hur du vill göra och jag tycker det är bättre att helt enkelt göra det valet och låta din pappa ha sina åsikter ifred.

 

Om du nu nödvändigtvis vill argumentera med honom (men var medveten om att logisk argumentation sällan ändrar någons åsikter) så beror den rätt mycket på din situation. Här är några punkter som kan vara värda att ta upp:

 

1) Ingen luras, alla som deltar gör ett avtal och är medvetna om vad som gäller. Så länge det gäller så kan man helt enkelt inte säga att någon blir blåst. Rör det sig däremot om att locka in fulla travvinnare på ett parti som aldrig lirat förut så handlar det ju definitivt om att luras.

 

2) Om du spelar för någorlunda små insatser så kan du ju lätt göra argumentet att du minnsan inte skadar några spelmissbrukare och att lasta dig för det vore som att lasta en lugn och sansad bilförare för att ha orsakat offer för rattonykterhet.

 

3) Den eventuella syndigheten i kortspel får någon annan hjälpa dig med, men jag har lite svårt att tro att det finns en specifik vers som fördömmer gambling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har självt växt upp i ett religiöst hem(som jag har ältat i det oändliga i en annan tråd, behövs inte vidareutvecklas här) så jag vet hur jobbigt det kan vara.

 

Men det finns motargument:

 

Det som religiösa faller tillbaka på är ett ställe i bibeln som säger att

man inte ska spela på lyckans gudinna.

 

Men här finns det faktiskt olika tolkningar. En del menar - om man läser det i dess rätta sammanhang - att man inte ska låta slumpen avgöra ens livsval, alltså har inget med spel och gambling att göra.

 

Den inoficiella världsmästaren i blackjack(turneringar) säger sig vara religiös och har gjort den tolkningen. Han säger vidare att han inte har det minsta samvetskval för det han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så är det i och för sig en fördel om Svenska Spel drar in pengar istället för att Kalle Pettersson från Åsträsk drar in samma summa, sett ur samhällets perspektiv, eftersom pengarna till SS kommer samhället till godo i slutändan.

Det där är inte alls självklart. Faktiskt tenderar jag att tro att det är dåligt att det offentliga har tillgång till för mycket pengar eftersom de då startar upp en massa ineffektivt elände som senare blir väldigt svårt att bli av med när det behöver sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ibland lite halvt på skämt måla upp en falsk illusion att jag är en välgörare, en modern Robin Hood. Jag stjäl från rika Amerikaner och ger till fattiga Afrikaner(UNICEF) och Asiater(jag spenderar på plats). Gör något gott för dina pengar så kanske spelande i vissa resonemang blir moraliskt försvarbart.

 

När du gett $2k till UNICEF kan du skryta med att du räddat livet på 10människior, vilket Gud lär ge dig företräde till himlen för en sådan god handling, medan hans mjäkiga religionsutövande inte räddade några liv och han därför kommer brinna i H :twisted: LLV :twisted: T :twisted:T!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej...

 

Detta är mitt första inlägg här på PF så önska mig välkommen.. jag har var ett spöke i några veckor men nu kan jag inte låta bli med ett inlägg..

 

Nu ska jag krångla till det lite för er ;)

 

Alla som vet lite om kristendom och bibeln VET att GUD är allsmäktig, han både kan och VET allt som har hänt, händer och kommer att hända...

Det är det vi ska utgå ifrån.

 

Efter som gud vet allt så vet han redan vilka kort som kommer och vilka som ska vinna. Han vet redan dina beslut, med andra ord vet gud redan i förväg vem som är vinnare och förlorare.

 

Om du nu tycker att detta är resonligt så har du ingen fri vilja eftersom gud redan vet vad du ska göra i varje given situation.

 

Så.. nu är inte gambling ett spel längre.. det är en rad förutbestämda händelser.

 

Som jag ser det från din pappas synvinkel.. vinner du pengar i spel så är klart gud på din sida. Alla du spelar pengar av är redan från början förlorare vilket gör att gud bestämt att dom ska vara förlorare. Det ska inte du ha dåligt samvete för.

 

Börja med att fråga din pappa och han anser att gud är allsmäktig. Sen finns det en del att argumentera om.

 

Du ligger däremot i underläge eftersom du ska argumentera mot någon som har mer kunskap än dig på området relegion. Det kan vara smart att köra en FOLD här ;)

 

... men lycka till ändå.

 

ps: jag är inte religiös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag håvade hem en hel del pengar en viss månad så ifrågasatte mina föreldrar, hur "rena" dom pengarna egentligen var.

Som sade att för att jag ska få in dom pengarna, har säkert någon annan stackare spelat bort hus och hem (påverkade av AB...).

 

Men kontrade med, att om jag inte vinner över "torskarna" så kommer någon annan göra det.

 

Spelberoende "Anders 23 år" skulle med största sannolikhet spelat bort hus och hem även om jag inte lirat poker, och farsan var inne på samma linje, så blev inga större problem.

 

Jag själv kan ibland ha halvdåligt samvete när man spelar av någon flera inköp, men det är nog upp till varje människa att själv bestämma om man ska spela poker eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinner du pengar i spel så är klart gud på din sida. Alla du spelar pengar av är redan från början förlorare vilket gör att gud bestämt att dom ska vara förlorare. Det ska inte du ha dåligt samvete för.

 

Det där tänker i alla fall jag välja att gå all-in på. Oddsen för att 1 miljard kineser har fel måste vara rätt låga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att alla tror att alla som förlorar pengar på poker/spel etc är spelberoende som spelar bort hus och hem och familj och bil och tofflor och katten och fan och hans moster...

 

De flesta spelar ju bara för att de är kul, och är väl insatta i villkoren. I de fallen (vilka ju är i kraftig majoritet) så tycker inte jag det finns några som helst moraliska betänkligheter med att spela av folk pengar. Det riktiga moraliska dilemmat uppstår om du, rent hypotetiskt alltså, vet

att din motståndare är en speltorsk som sitter med hela familjens sparkassa på bordet...

 

Men leta reda på lite statistik och annan fakta om spelberoende så kan du iallafall argumentare lite där, om det är där skon klämmer för far din.

 

Sedan kan man fråga sig vad man gör för samhällsnytta om man försörjer sig på poker, och då tycker jag att heltoks idé är jättebra, att skänka pengar till välgörande ändamål, det tänker iallafall jag göra när (observera: när inte om ;) ) jag blir rik. Han som vann den svenske freerollen på Party senast köpte ju sig bl.a. ett fadderbarn i afrika för en del av vinstpengarna.

 

 

Förresten, har de aldrig lotterier i kyrkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite problem med min pappa. Han tycker inte att man skall hålla på med kortspel eftersom det bara syftar till att lura av andra människor pengar, skapa tragedier för spelmissbrukare och dessutom är kortspel syndigt. (Han är religös.) Är det någon som kan komma på några bra motargument?

 

Säg till honom att skaffa sig egna åsikter ej hämtade från en urgammal bok. Religion är inte bra. Skapar krig och fördomar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite samma problem med mina föräldrar. Båda är religöst troende och gillar inte spel med pengar. Vist kan dom spela kort och tycka det är kul utan problem vilket inte alla mina kompisar fick när dom var yngre eftersom vissa till och mer ser det som en synd att spela kort utan pengar.

 

Jag har helt enkelt inte sagt till mina föräldrar att jag spelar poker och känner inte någon direkt skyldighet att göra det heller för den delen. Jag bor inte hemma, är över 18 så varför skulle jag vara tvungen att säga det? Det ända det skulle leda till är att dom skulle bli oroliga att jag skulle spela bort allt jag har. Dom vet till en vis del att jag spelar med kompisar och så om någon hundring då och då för skojs skull och dom gillar inte det speciellt mycket. Det skulle aldrig falla mig in att säga att jag försörjt mig på poker under ett år när jag inte fick något studiestöd (Varför jag inte fick det är en annan historia :oops: ).

 

Om jag nu skulle bli riktigt rik på poker så är väl jag ganska tvungen att säga som det är och då får dom väl ta det som dom vill. Men just nu finns ingen plats för en diskussion om att poker är ett skicklighetsspel. Det finns stora inslag av tur i spelet som dom aldrig kommer glömma att nämna så innan jag har bevisat att det är en del skicklighet också så berättar jag inte. Så dom får nog vänta ett tag och gå i tron att dom har en snäll liten gosse ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förresten, har de aldrig lotterier i kyrkan?

 

 

Uhhh, vik hädan. Lotteri.

 

Nu när jag tänker efter så kommer jag faktiskt ihåg en artikel om en kyrka i USA som arrangerade en pokerturnering för välgörande ändamål. Sedan har jag ett vagt minne av att jag t.o.m. sett en pokersajt som drevs av en kyrka, men här kan jag vara ute och sykkla lite... Däremot så kommer jag ihåg en post från CardPlayers forum där någon skulle följa med sin syster/kusin/whatever till församlingen (eller något) och lära dem spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, har de aldrig lotterier i kyrkan?

 

Jo, men bara halva lotteriet.

Dom kallar det för Kollekten.

Du ger pengar men kan inte vinna något ;)

Snacka om bra odds.

 

Kanska dags att starta ny pokersajt... pokercollect.com.. där du satsar och betar men aldrig vinner potten. :roll: (not funny eller nått)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej...

 

Detta är mitt första inlägg här på PF så önska mig välkommen.. jag har var ett spöke i några veckor men nu kan jag inte låta bli med ett inlägg..

 

Nu ska jag krångla till det lite för er ;)

 

Alla som vet lite om kristendom och bibeln VET att GUD är allsmäktig, han både kan och VET allt som har hänt, händer och kommer att hända...

Det är det vi ska utgå ifrån.

 

Efter som gud vet allt så vet han redan vilka kort som kommer och vilka som ska vinna. Han vet redan dina beslut, med andra ord vet gud redan i förväg vem som är vinnare och förlorare.

 

Om du nu tycker att detta är resonligt så har du ingen fri vilja eftersom gud redan vet vad du ska göra i varje given situation.

 

Så.. nu är inte gambling ett spel längre.. det är en rad förutbestämda händelser.

 

Som jag ser det från din pappas synvinkel.. vinner du pengar i spel så är klart gud på din sida. Alla du spelar pengar av är redan från början förlorare vilket gör att gud bestämt att dom ska vara förlorare. Det ska inte du ha dåligt samvete för.

 

Börja med att fråga din pappa och han anser att gud är allsmäktig. Sen finns det en del att argumentera om.

 

Du ligger däremot i underläge eftersom du ska argumentera mot någon som har mer kunskap än dig på området relegion. Det kan vara smart att köra en FOLD här ;)

 

... men lycka till ändå.

 

ps: jag är inte religiös.

 

Tjena , Sorry men ditt argument faller på en stor punkt. Trots att GUD är allsmäktig så vet han INTE hur människor kommer agera p.g.a. att han gett människan sin fria vilja. Ödes-tro hör inte hemma i den kristna läran utan man kan i allra högsta grad påverka vad som händer i sitt liv genom sina handlingar. Detta var ju ett av skälen till att Eva å Adam vart förvisade från paradiset, deras egna fria vilja...

 

Kännde jag var tvungen att klargöra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite problem med min pappa. Han tycker inte att man skall hålla på med kortspel eftersom det bara syftar till att lura av andra människor pengar, skapa tragedier för spelmissbrukare och dessutom är kortspel syndigt. (Han är religös.) Är det någon som kan komma på några bra motargument?

 

 

Fråga honom om han har försäkringar. En bilförsäkring är en lott som faller ut när man krashar bilen...

 

Försäkringar är lotteri - dvs spel och dobbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskuterar gärna saker och ting med bekanta och vänner. Men just religion brukar jag undvika eftersom det är så känsligt ämne och jag är dåligt påläst. Nu vet jag inte hur pass religös du är själv. Men flera av storspelarna i USA är religösa, iaf Doyle Brunson och jag har för mig att Daniel Negreanu är det med.

 

Hursomhelst tycker jag du ska tala din fader och säga att du respekterar hans åsikter och värderingar och hoppas att han kan respektera dina på samma sätt även om han inte gillar dem. Du kan även göra kopplingar till att bara för att du dricker blir man inte alkolist eller stödjer andra alkolister, eller att det är svårt att leva ett helt syndfritt liv (sex före äktenskapet) det finns säkert andra ämnen runt om kring. Säg att du har dragit din gräns här och tycker det är ok, även om det har sin baksida. Att du kör bil kan vara smidigt även om det bidrar till växthuseffekten. Någonstanns måste var och en dra sin gräns och sätta sina gränser.

 

Så istället för att övertyga honom att gambling inte är fel så försök få han att respektera dina åsikter, handlingar och val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förresten, har de aldrig lotterier i kyrkan?

 

 

Uhhh, vik hädan. Lotteri.

 

Nu när jag tänker efter så kommer jag faktiskt ihåg en artikel om en kyrka i USA som arrangerade en pokerturnering för välgörande ändamål. Sedan har jag ett vagt minne av att jag t.o.m. sett en pokersajt som drevs av en kyrka, men här kan jag vara ute och sykkla lite... Däremot så kommer jag ihåg en post från CardPlayers forum där någon skulle följa med sin syster/kusin/whatever till församlingen (eller något) och lära dem spela poker.

 

Eeh, hehe, det kanske inte var en kyrka i den meningen ändå... :oops: Fast de pysslar ju med välgörenhet... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...