Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skulle med denna tråd vilja ha reda på vad ni anser är skillnaderna mellan dessa spelformer.

Hela min "pokerkarriär" så har jag endast spelat turneringspoker, och anser mig vara en bra om än inte lysande turneringsspelare. Spelar då SnG och MTTs. Sista tiden så har jag dock testat mig på lite NL50 cashgame. Jag förväntade mig att jag inte skulle ha några större problem med cashgame, men ack så fel man kan ha. Har kört NL 50 i en vecka ett par timmar om dagen, och inte presterat ett skvatt. Har gått en del back tom. Har kört både på SH och fullring bord, men mest SH.

I turneringsspelet brukar jag köra typiskt TAG i början, för att sedan köra lösare ur sen position och köra lite moves då och då. Särskilt strax innan finalbordet i större turneringar har jag lyckats bra med mitt spel.

Men i cash spelen så kändes det lite vilda västern på NL50. Mina höjningar respekteras inte. Folk älskar tydligen att syna ner semibluffar hela vägen med TP, och när man har nötterna vinner man oftast marginella potter. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska anpassa mig till detta spel. Tog ju ner starthandkraven en hel del på SH borden, vet inte om det är bra eller dåligt?

Det jag är ute efter lite med den här posten är om någon som har erfarenhet av bägge spelformer vågar försöka sig på en analys av skillnaderna mellan spelen? Det jag märkt en del av är att jag inte besitter samma tålamod i cashgame, och det borde självklart vara en faktor. Det känns lite mesigt att sitta med 50 marker när man är van vid 20.000 eller mer, och det verkar påverka mig en hel del. Tar säkert ett och annat lite för raskt beslut.

* Flytt till THe - QoS *

Postad

MTT:

Blindsen ökar, så för eller senare måste du hitta en hand innan chipsen tar slut.. och du är ute ur turneringen. Blindsen bestämmer alltså hur "fort" du måste spela, om det är TAG eller LAG du lirar har juh med vad du tycker känns bra.

Cash:

Blindsen är kvar, så du kan ALLTID ha maxinköp om du vill. Alltså kan du sitta och vänta på händer om du lirar tight.

EDIT: en likhet är väl att draghändernas värde ökar juh större stack du och fi har förhållande till blindsen, men kan juh vara bra förhållande både på CG och MTT beroende på tillfälle.

Postad
Det känns lite mesigt att sitta med 50 marker när man är van vid 20.000 eller mer, och det verkar påverka mig en hel del. Tar säkert ett och annat lite för raskt beslut.

??? :shock:

Antal marker har väl ingen betydelse, det enda som spelar någon roll är ju antal marker i förhållande till blinds och övriga spelares stackar (tror knappast blindsen är 0,25/0,5 när du har 20.000 i marker)

Postad

Mot hyfsat motstånd känns det som att LAG är det bästa spelet i shorthanded cashgame. Spelar du för tight får du inte betalt när du träffar. Jag höjer alltid om jag är först in i potten, nästan alltid 3-4 BB för att vara svårläst. Om jag är först in har jag knappt några starthandskrav, om potten öppnats har jag rätt höga starthandskrav (vill ha initiativet).

Med denna spelstil är det viktigaste att veta i vilka lägen man ska beta på turn och river. Motståndarna brukar nämligen anpassa sig efter ett tag och låta mig sköta betandet...

Turneringar och fullbord cashgame spelar jag ett ganska normalt TAG-spel.

EDIT1: När man byggt upp sin image kan det naturligtvis vara en bra idé att sänka tempot, för att sedan öka igen o s v.

EDIT2: TAG-spelet gäller förstås tidigt i turneringar.

Postad
Det känns lite mesigt att sitta med 50 marker när man är van vid 20.000 eller mer, och det verkar påverka mig en hel del. Tar säkert ett och annat lite för raskt beslut.

Antal marker har väl ingen betydelse, det enda som spelar någon roll är ju antal marker i förhållande till blinds och övriga spelares stackar (tror knappast blindsen är 0,25/0,5 när du har 20.000 i marker)

Precis!

Det som är främsta skillnaden är ju att man i regel har MER marker i cg jämfört med trn jämfört med blindsen.

Postad

Nice! Bra tråd, jag har samma problem. Spelar nästan bara SnG/MTT men har börjat lira lite CG. Där har jag dock hittils plussat. Men jag har haft andan i halsen hela tiden när jag spelat en hand. Nu spelar jag på micro så det är väl mer Wilda wästern än spel där men bra träning iaf. Rent pengamässigt har jag på mina CG-sessioner tjänat samma summa som en SnG fast på avsevärt kortare tid...

När det gäller SnG så finns det någon slags rytm som jag tycker mig själv behärska rätt ok. Dessutom brukar jag kunna identifiera "oddsspelarna". Dessa är lätta att få information av genom bettning och lätta att stjäla mörkar av. Skillnaden är att en "oddsspelare" i MTT som jag sätter allin tidigt i turneringen efter floppen, han lägger sig oftast, även med liten stack. Han vill vara kvar.

I CG så (på micro iaf) synar han en allin efter floppen om han är liten i sin stack eftersom han oftast oavsett kort har potodds (nu är jag lite ute på hal is, jag är inte räknenisse...).

Sålunda är allin bättre att sätta på storstackar i CG men det kan ju bli kostsamt. Men det funkar för mig. Bet preflop, träff på flopp, allin...

typ :D

Hoppas det ramlar in av många bra tips i denna tråden!

Postad

Jag har väl inga direkta råd att ge. Har ungefär samma problem.

Jag började spela cash games och vann stadigt på lägsta NL borden med kadaverdisciplin :-). När jag sen försökte gå upp en nivå och/eller spela SH bord stagnerade vinsterna. Tror att jag samtidigt släppte på disciplinen, vilket antagligen är det största orsaken.

Jag har nu även testat lite turneringar och SnG och det går mycket, mycket bättre. På något sätt känns det generellt lättare att spela turnering än cash games. Enklare att sätta upp en enkel vinnande strategi och följa den.

En reflektion jag gjort är att det blir mindre prestige i varje pott i en turnering. Tar man hem en SnG så spelar det ingen roll hur många gånger man vikt ner sig mot bluffar på vägen. I cash games är det värre då varje förlorad pott är förlorade pengar och jag gör därför ofta idiotsyner av rena prestigeskäl.

Ytterligare skillnad är ju att galningar och vildhjärnor kan härja fritt i cash games så länge de har rulle att fylla på med. I turneringar åker de snart ut och man får en naturlig sanering (oftast).

Postad

Hela min "pokerkarriär" så har jag endast spelat turneringspoker Sista tiden så har jag dock testat mig på lite NL50 cashgame.

Har gått en del back tom. Har kört både på SH och fullring bord, men mest SH.

konstigt?

en gång så skulle bambi ut på hal is det gick inte heller så bra i början..

Full ring tournament och SH cashgame.. det är inte ens samma spel.

anledningen att folk inte lägger sina TP i SH cashgame är att det är stor chans att dem är favorit och dem att man riskerar inte att åka ur bara för att man synar ner några/något litet bet.

i turneringar vill folk hellre vara "säkra" på sin hand om dem riskerar något. (förutom när blindsen blir oundvikligt stora ofc)

Den viktigaste skillnaden är att bluffar inte alls är lika stark move i cashgame. samt att flopspelet ofta är viktigare än preflop. (självklart är preflop väldigt viktigt för att ta iniativ i SH)

Postad

Precis!

Det som är främsta skillnaden är ju att man i regel har MER marker i cg jämfört med trn jämfört med blindsen.

Jag tror att han menar att det rent psykologiskt blir skillnad för honom att sitta och beta t.ex. $2.50 när han brukar börja en turnering med blinds på t.ex. $10/$20. Rent mentalt kan ju detta göra att man inte fokuserar lika mycket som på ett finalbord i en MTT där man sitter på kanske 400k marker och med blinds på säg 10k/20k.

Ungefär samma skillnad som jag kan tänka mig att det blir för många spelare när Svenska Spel drar igång och man lirar för SEK istället för $. Själv är jag glad att jag lirar med $, det får mig att distansera mig tillräckligt mycket från pengarna för att ändå spela sunt, hade det stått i kr, så hade jag nog tenderat att bli weaktight ibland, och det vill jag ju inte.

Om du är van turneringsspelare så behandla CG i princip samma sätt som det tidiga skedet i en turnering. TAG, med andra ord. Om problemen kvarstår

Det är inga som helst problem att spela TAG även i SH. De flesta motståndare är inte uppmärksamma, gillar att chansa och tror att de flesta stora betar är bluffar (för om man hade något så skulle man ju självklart slöspela... :? ). De har också hört på Celebrity Poker Showdown att man minsann måste spela fler händer shorthanded, så de synar gladeligen ner med svaga kickers eller annat skräp. Sedan får man ju anpassa lite grann, men jag ligger fortfarande på ca 25% flops seen och får bra betalt av mina bra händer (jag ligger på ca 16bb/bord/h). Zyr kör något liknande och plussar nog t.o.m. mer än mig skulle jag tro.

Postad

Myssion: ja rent mentalt behöver man inte vara på en femårings nivå, om mamma förklarar när man är liten att italienska lire är värda mindre än SEK och att dollar är värda mer, deal with it eller byt planet!

Postad
Det är inga som helst problem att spela TAG även i SH. osv
Vilket inte innebär att det är en optimal strategi, man kan troligen göra mer pengar om man behärskar lösare spel än 25% vpip SH...