Gå till innehåll

Sannolikheten att någon sitter med färgdrag?


mrALMIGHTY

Recommended Posts

Var inte riktigt så jag menade. Vi säger att vi har en(eller flera) spelare mot oss på floppen som har två av samma färg, om vi då delar ut 2st kort helt random åt vår(a) motspelare hur stor chans är det att han(de) har ett färgdrag?

 

Borde nog klara av att svänga ihop formeln själv, men tänkte att ifall någon hade gjort det redan så skulle jag bespara mig det besväret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta är det intressant att veta?

 

Om vi säger t.ex att det är 1% chans att man sitter mot ett färgdrag mot en motståndare så lönar det sig att slowplaya en triss t.ex. fastän bordet uppvisar ett färgdrag. Om vi istället säger att 5 spelare är med och det vore ca 50% chans att någon sitter med färgdraget vore det dömt att slowplaya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta är det intressant att veta?

 

Om vi säger t.ex att det är 1% chans att man sitter mot ett färgdrag mot en motståndare så lönar det sig att slowplaya en triss t.ex. fastän bordet uppvisar ett färgdrag. Om vi istället säger att 5 spelare är med och det vore ca 50% chans att någon sitter med färgdraget vore det dömt att slowplaya.

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=21861

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta är det intressant att veta?

 

Om vi säger t.ex att det är 1% chans att man sitter mot ett färgdrag mot en motståndare så lönar det sig att slowplaya en triss t.ex. fastän bordet uppvisar ett färgdrag. Om vi istället säger att 5 spelare är med och det vore ca 50% chans att någon sitter med färgdraget vore det dömt att slowplaya.

 

Det var inte riktigt det jag syftade på.

 

Du kan ju inte sätta motståndarna på slumpade händer.

En slumpad hand är 1/17 ett par, 4/17 en suitad hand och 12/17 en ickesuitad hand utan par.

 

Men då man mycket hellre spelar suitade än osuitade händer kommer andelen suitade händer vara väsentligt mycket större än 4/17.

 

t.ex, om man i Pokerstove väljer ut de 7.4% bästa händerna får man följande:

 

88+,ATs+,KTs+,QJs,AQo+ eller 42+32+24 händer.

Där alltså andelen suitade händer är 32/(42+32+24) eller ca 32.7% (4/17 är ca 23.5%).

 

Men jag vet fortfarande inte vad det ska vara bra för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra en lång debatt kort...

 

Resonera lite med dig själv: Hur ofta får du en suited hand som du spelar, och hur ofta prickar den två i samma färg direkt på floppen? Inte ofta! Antar att du skall ha informationen till att fundera på om det är lönt att lägga sig konsekvent i en sådan situation eller nåt. NEJ. Som nån sa, spela poker istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här i övrigt alldeles lysande forumet har ett problem: Fenomenet att en helt schysst fråga alltsomoftast bemöts av kommentarer som "det är helt j-la ointressant".

 

Kunskap + lätt överspändhet + den trygga anonymiteten på forumet slår lätt över i arrogans...

 

Det är väl bättre att svara "frågan är ointressant" än besvara inlägget och låtsas om att det är en intressant diskussion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte riktigt så jag menade. Vi säger att vi har en(eller flera) spelare mot oss på floppen som har två av samma färg, om vi då delar ut 2st kort helt random åt vår(a) motspelare hur stor chans är det att han(de) har ett färgdrag?

 

Borde nog klara av att svänga ihop formeln själv, men tänkte att ifall någon hade gjort det redan så skulle jag bespara mig det besväret.

 

Det mest praktiska sättet att räkna ut detta är att göra som började förra gången vi pratade om detta, dvs vi tar sannoliketen att en spelare har färgdraget, p = 11/49 * 10/48, och sedan räknar vi ut

 

1 - (1 - p)^n

 

där n är antal spelare. För n = 4 får man tex 17%. Notera att detta inte är ett exakt svar eftersom man felaktigt antar att händerna är oberoende av varanda, men det är väldigt nära.

 

Det finns ett exakt uttryck också som vi inte kom på förra gången (men som jag har lärt mig hur man ställer upp nu) men det är klöddigt och bara värt besväret om man är teoretiskt intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Callahan:

 

Som sagt, ditt p saknar relevans i de flesta praktiska fall, då fi knappast kan anses sitta på två godtyckliga kort.

 

Om vi har t.ex Ah 7c och floppen är Ad Ts 7s, hur stor är chansen att någon sitter på färgdraget i spader?

Som sagt, ganska ointressant frågeställning, men min metod ger iaf lite bättre uppskattning...

 

Hur många kombinationer två suitade kort finns det?

 

Jo 55 spader och 66 vardera av de övriga färgerna.

Alltså, andelen av fis suitade händer som är spader bör bli 55/(55+66*3) eller ca 21.7%

 

Multiplicera sedan detta med sannolikheten att fi spelar suited kort (detta är beroende av en hel del faktorer, såsom postion, spelartyp mm).

Den tidigare uträkningen för top 7.4% av händerna blir att andelen suitade är ca 32.7%.

 

För top 24% får vi följande händer:

 

66+,A2s+,K6s+,Q8s+,J8s+,T9s,A8o+,K9o+,QTo+,JTo

 

Eller nedbrutet per kategori:

 

54 par

48+28+16+12+4 = 108 suitade händer

72+48+24+12 = 156 osuitade händer

 

Andelen suitade = 108/(54+108+156) = 33.75%

 

Vi kan alltså anta att En tredjedel av fis händer är suitade.

Och i ovanstående fall är andelen av de suitade korten som är spader ca 21.7%, och följaktigen blir drygt 7% av fis händer sutiade spaderkort.

 

MEN, dessa siffror varierar sannolikt väldigt mycket med ovan nämnda variabler (position, spelartyp mm), dessutom bör man justera uträkningen efter brädan ytterligare (många av fis suited-händer av en viss färg försvinner när esset i den färgen är borträknat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte riktigt så jag menade. Vi säger att vi har en(eller flera) spelare mot oss på floppen som har två av samma färg, om vi då delar ut 2st kort helt random åt vår(a) motspelare hur stor chans är det att han(de) har ett färgdrag?

 

Borde nog klara av att svänga ihop formeln själv, men tänkte att ifall någon hade gjort det redan så skulle jag bespara mig det besväret.

 

Det mest praktiska sättet att räkna ut detta är att göra som började förra gången vi pratade om detta, dvs vi tar sannoliketen att en spelare har färgdraget, p = 11/49 * 10/48, och sedan räknar vi ut

 

1 - (1 - p)^n

 

där n är antal spelare. För n = 4 får man tex 17%. Notera att detta inte är ett exakt svar eftersom man felaktigt antar att händerna är oberoende av varanda, men det är väldigt nära.

 

Det finns ett exakt uttryck också som vi inte kom på förra gången (men som jag har lärt mig hur man ställer upp nu) men det är klöddigt och bara värt besväret om man är teoretiskt intresserad.

 

Thx... det var dit jag försökte komma. Var endast ute efter att skaffa mig en bättre helhetsbild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ingenting att göra ikväll så jag satt och slumpade ut en miljard händer med en flop på 9sTs2d och satte mellan en och 10 spelare på bordet.

 

Resultatet blev som följer:

 

1 spelare 4.6764%

2 spelare 9.1961%

3 spelare 13.5640%

4 spelare 17.7839%

5 spelare 21.8578%

6 spelare 25.7881%

7 spelare 29.5796%

8 spelare 33.2335%

9 spelare 36.7556%

10 spelare 40.1458%

 

där procentsatsen anger sannolikheten att en eller flera spelare har ett färgdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...