Gå till innehåll

FLT - AQs, blind vs blind


Bjorn_

Recommended Posts

Crypto £1/2 Hold'em (10 handed)

Normalt bord, inga särskilda reads på BB.

 

Preflop: Hero is SB with A :club: Q :club:

8 folds, Hero calls, BB checks

 

Hurivida det är bäst med en ren höjningstrategi eller mixad först in från SB tål ju att diskuteras (och det har vi ju också gjort i ett antal trådar), har faktiskt inte själv bestämt mig för vilket jag tror är bäst men oftast kör jag ännu så länge blandat.

 

Hur som helst borde det vara uppenbart att OM man kör en mixad strategi så är AQs en ganska given limpreraise hand. Nu biter ju inte fi denna gång.

 

I en ren höjningstrategi, kör man höj plus cap då eller synar man bara en eventuell trebet?

 

Flop: 2 :club: Q :diamond: 2 :diamond: (2 SB) (2 players)

Hero checks, BB bets, Hero calls

 

Med tanke på att BBs sannolikaste hand är inget par, inget drag och inga överkort så vill jag ge honom chansen att bluffa lite på potten så jag väljer att spela handen mjukt och checksynar, rätt eller fel?

 

Ur hans synvinkel är ju även det troligaste att jag också är tom.

 

Turn: 3 :spade: (2 BB) (2 players)

Hero checks, BB bets, Hero raises, BB calls

 

Ofarligt kort och jag tror att jag fortfarande leder så jag kör en checkraise. Rätt eller fel?

 

River: 8 :heart: (6 BB) (2 players)

Hero ???

 

Värdebet? Och i så fall bet-call eller bet-fold

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, finns bet-fold på din skala? Utan reads kan du inte annat än sätta honom på en jäkligt bred hd där du leder mot i princip alles. Givet ditt val av pre-spel känns flop och turn som skolboksexempel. Hade själv jammat rivern med åtminstone en tre-bet om jag fick chansen. Bet-fold vore helt barockt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en ren höjningstrategi, kör man höj plus cap då eller synar man bara en eventuell trebet?

Intuitivt så är det teoretiska informationsläckaget väldigt stort om du cappar ur position, alternativt så cappar du med för många svaga händer så jag är skeptisk till att en cappning är aktuell i en jämnviktsstrategi. Däremot kan jag inte säga så mycket om hur stor den teoretiska förlusten är och huruvida cap överpresterar mot olika suboptimala motståndare.

 

För att göra en väldigt grov förenkling bara för att visa på principen så kan man ju säga att i en ren höjningsstrategi så är ens första HD 1/2 av alla händer, motståndarens trebetHD 1/4 av alla händer och ens capHD 1/8 av alla händer. Då är man ju väldigt mycket mer väldefinierad och dessutom gynnas ju motståndaren av att potten är stor eftersom det innebär att han får bättre EV på de senare rundorna (Han gör lyckade bluffar lite oftare och får göra lite fler värdebet som betalas av oftare).

 

Rimligen så bör ju motståndarens (dvs bb) vinst på själva betandet vara som allra störst om båda spelarna postar något i stil med 1000bb var så att det alltid blir showdown.

 

Med tanke på att BBs sannolikaste hand är inget par, inget drag och inga överkort så vill jag ge honom chansen att bluffa lite på potten så jag väljer att spela handen mjukt och checksynar, rätt eller fel?

Bara du gör det med en hyffsat låg frekvens, annars är det ju en helt ok hand att balansera de vanligare checkhänderna med. Särskilt som han knappast har mer än 3 outs de gånger han är tom.

 

Ofarligt kort och jag tror att jag fortfarande leder så jag kör en checkraise. Rätt eller fel?

Om du inte är uppe mot världens passivaste spelare, en supersynstation eller någon som ofta bluffhöjer dig här så känns det fortfarande helt ok. Potten är ju pytteliten så om han nu skulle ha några outs att dra ut dig med så är det en relativt liten förlust jämfört med möjligheten att få in 1 eller fler stora bet.

 

Värdebet? Och i så fall bet-call eller bet-fold

Betcall. Nog för att potten är liten men du kan ju inte hålla på att lägga TPTK i en hand som spelats så här passivt den måste ju ändå ligga väldigt, väldigt högt upp i din HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdebet? Och i så fall bet-call eller bet-fold

Betcall. Nog för att potten är liten men du kan ju inte hålla på att lägga TPTK i en hand som spelats så här passivt den måste ju ändå ligga väldigt, väldigt högt upp i din HD.

 

OK då spelade jag handen rätt då. Jag betade rivern (hade synat raise) och han synade ner med AA. (Att han inte höjer AA på rivern är för mig helt obegripligt men det är ju bara och tacka och ta emot när fisken skänker mig en halvtimmes jobb.)

 

Totalt sett -3½BB för handen och mycket mindre ska man väl nästan inte klara utan att spela åt skogen med TPTK vs överpar i detta läge?!? En skicklig fi hade antagligen kunnat vinna minst ett 2-3 bets till tror jag...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...