Phew Postad 16 Januari , 2006 Rapport Postad 16 Januari , 2006 Jag har lite funderingar på hur mycket man bör beta på turn då man tror sig ha bästa handen men inte har ett monster. Ett typiskt exempel är om man floppar TPTK eller sitter på ett överpar på en ganska ofarlig bräda. I de lägena betar jag ofta ut pot, vilket känns helt rätt oftast. Probelmet kommer om jag får en (eller flera) synare. Har de dessutom position på mig så är det ännu svårare. Om jag betat pott på floppen och fått en syn så är potten uppe i ca 30 bb. Vad gör jag nu, beta pott igen känns som en för stor bet tycker jag, med tanke på att jag endast har ett par. Jag lär ju bara få syn/omslag av händer som slår mig om jag betar 30 bb, dvs jag vinner 15 bb om FI foldar, men förlorar ett halv inköp om jag får omslag. Här följer en fiktivt hand som är ett typsikt exempel på en hand där jag skulle ha svårt att bestämma storleken på mitt turn-bet. Antag att FI är en stabil medelgod spelare som inte utmärkt sig särskilt. Min egen table-image är ungefär som FI's, kan nog närmast beskrivas som TAG. NL $0.5/$1.0 6-max ------------------ P1 ($100) P2 ($100) Hero ($100) Button ($100) SB ($100) BB ($100) SB post small blind $0.5 BB post big blind $1.0 Dealt to HERO: Ac Qh) P1 fold P2 fold HERO raise to $4 Button call $4 SB fold BB fold (Pot $9.5) Dealing flop: Qc, Js, 7d Hero bet $10 Button call $10 (Pot $29.5) Dealing turn: 8d Fråga 1 -------- Ok, vad ska man göra nu? Som så ofta finns det en möjlig om än inte jättetrolig stege ute nu. Att beta pott här tycker jag känns lite mycket, och hur ska jag göra om jag får omslag på ett så stort bet? Om FI har mig slagen är det nog snarare 2-par eller ett set han sitter på. Fråga 2 -------- Om vi tänker oss samma hand som ovan, men att HERO sitter på (Kc, Kh) istället. Då skulle jag antagligen spelat den likadant fram till turn, men hur mycket borde jag beta turn nu? Denna typen av situationer uppkommer nästan varje gång jag spelar så jag är jättetacksam för alla tips/synpunkter! * RP och flytt till THe - QoS * Citera
Phew Postad 16 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 16 Januari , 2006 Antingen är frågorna löjligt enkla så ingen vill bemöda sig med ett svar, eller är det fler än jag som tycker sådana situationer är kniviga. Nåt litet tips kan man väl få iallafall! Citera
Bjorn_ Postad 16 Januari , 2006 Rapport Postad 16 Januari , 2006 Nu spelar jag ju själv normalt sett FL men jag ser ingen som helst anledning att du inte skulle betta ett exakt lika stort bet med KK som med AQ (skilnaden i styrka i detta läge är ju trots allt rätt liten) och för den delen en drös andra händer också. /Bjorn Citera
Flodan Postad 16 Januari , 2006 Rapport Postad 16 Januari , 2006 Om du har en read på honom som TAG ska du ju definitivt lugna ned dig med bettandet. En TAG spelare som synar pottbet och inte försöker sno betyder i min lilla värld att han defitivt har något och då antagligen bättre än TPTK. En TAG spelare skulle inte heller synat ditt pre-flop bet med 9/10 på hand, så det är yttterligare en ett skäl till att jag skulle akta mig i det läget. Citera
DrBanan Postad 19 Januari , 2006 Rapport Postad 19 Januari , 2006 Om du anser att han spelar som dig (TAG) så är det väl bara att tänka vilka händer du synar en pre-flop-raise på 4 bb samt ett pot-bet på flop med. Sen får du kanske modifiera hans hd lite om du anser att han kanske är något lösare eller något tightare än dig, men om ni spelar relativt lika är det ju rätt lätt att sätta honom på en trolig hand (som antagligen har dig slagen om ni båda är TAG och vettiga). Storleken på bet tycker jag också är lurig. Kan mycket väl tänka mig att checka för att visa svaghet (typ att mitt potbet var ett cb och att jag sitter på t.ex. AK eller AJ), och sedan syna eller lägga mig beroende på storlek. Jag blir säkerligen lättläst men det har jag råd med på min nivå. Om jag betar kan det bli ett sådant bet att jag ber bättre händer om re-raise medans sämre händer fortsätter att syna med. Betet blir kanske halv-pot - 2/3-pot. Här har jag ingen aning om jag spelar bra men så spelar jag iaf. Blir annorlunda mot misstänkta drag. Citera
pisak84 Postad 20 Januari , 2006 Rapport Postad 20 Januari , 2006 mot vissa spelare kan du checksyna för att hålla nere potten om du är uppe mot monster men då måste du syna rivern också oftast, plus att du ibland blir utbluffad på rivern om enkortsstege kommer kanske. men det spelet tycker jag är okej ibland, man kan minimera förluster vissa gånger istället för att potta på turn få omslag och torska en stack eller göra en ångestladdad fold mot fiskar, speciellt på låga nivåer som 0.5/1 och liknande är det oftast bättre att betta på turn också kanske 2/3 pot eller liknande. generellt får du ju då syn av en sämre hand och blir raisad av en bättre. beror lite på din image också om du klassas som tajt nisse är det mindre chans att du blir nersynad och raisad av sämre händer iofs, om du har en lite loose aggro image är det stor fördel att betta turn också eftersom dom ofta inte tror på dig. Citera
natcv Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Att lägga sig på rivern känns ju ofta dumt också. Dessutom är det svårt att sadla om på rivern om man inte verkligen är bra på att bluffa. Citera
Recommended Posts