lagu2653 Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Jag såg på TV3's dokumentär om pokerproffs. De sade att det bara fanns 100 pokerproffs i Sverige. Om det är 100'000 som spelar poker på nätet i Sverige så ger det ett odds på 1000:1 på att bli proffs. Är det inte fler än så? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tiggr Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Den är väl nåt år gammal och vid tidpunkten rörde det sig nog om 100'000 som spelade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Jag kan inte tänka mig att TV3-folket har någon som helst aning om vad de talar om. De enda som har någon bra bild av antalet proffs är möjligen pokersiterna och de kommer definitivt inte publicera den typen av siffror. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bernt Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Jag kan inte tänka mig att TV3-folket har någon som helst aning om vad de talar om. De enda som har någon bra bild av antalet proffs är möjligen pokersiterna och de kommer definitivt inte publicera den typen av siffror. hur många tror ni det är då? Om vi ska spekulera lite.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Henkeman Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Bara för att man spelar poker på nätet betyder det inte att man ens vill bli proffs... Och vad är defintionen på proffs? Är man proffs om man är 19 år, flyttat hemifrån och drar in 10k i månaden? Är man proffs om man jobbar och spelar på kvällar och helger och drar in 50k i månaden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 hur många tror ni det är då? Om vi ska spekulera lite.... Fler än 0 och färre än 9 miljoner, rimligen bör då den enskilt troligaste siffran vara 4,5 miljoner pokerproffs i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MajkTheBike Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Många som tror sig vara "pokerproffs" är grinders, som de flesta andra. Grindar ihop pengar till hyra och mat. Sen de riktiga proffsen behöver inte grinda, de har "lön" från sponsorer och åker bara runt och spelar stora turneringar som drar massmedia. Petter 21 år som slutat skolan och spelar 40 h/veckan och kan leva på det är inget proffs i mina ögon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Petter 21 år som slutat skolan och spelar 40 h/veckan och kan leva på det är inget proffs i mina ögon. Det är för att du har en riktigt galen definition av proffs. Jag kan lova att över 90% av alla som tjänar grymma pengar på poker inte är sponsrade och en stor del av de som är sponsrade förtjänar verkligen inte den upphöjda status du lägger i ordet "proffs". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacobmal Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Många som tror sig vara "pokerproffs" är grinders, som de flesta andra. Grindar ihop pengar till hyra och mat. Sen de riktiga proffsen behöver inte grinda, de har "lön" från sponsorer och åker bara runt och spelar stora turneringar som drar massmedia. Petter 21 år som slutat skolan och spelar 40 h/veckan och kan leva på det är inget proffs i mina ögon. något snäv definition, t.ex. barry greenstein och swedish santas går ju bort om man ska ta din definition Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sylwester Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Petter 21 år som slutat skolan och spelar 40 h/veckan och kan leva på det är inget proffs i mina ögon. Varför då? För att han försörjer sig på själva spelandet och de "riktiga" på att mediehora? btw, är Chris Moneymaker mer proffs än Petter? Mao; måste man vara en erkänt duktig spelare för att kunna kalla sig pokerproffs? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Kan inte en vettig definition på proffs vara att du får din huvudsakliga inkomst från poker - och att denna inkomst dessutom måste vara såpass stor att du tjänar likvärdigt eller mer med vad ett vanligt arbete skulle ge dig? I så fall max 5% av spelarna - för kanske 10% är vinnande spelare, inte mer, så där finns ett golv vi inte kan gå under. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sylwester Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Kan inte en vettig definition på proffs vara att du får din huvudsakliga inkomst från poker - och att denna inkomst dessutom måste vara såpass stor att du tjänar likvärdigt eller mer med vad ett vanligt arbete skulle ge dig? I så fall max 5% av spelarna - för kanske 10% är vinnande spelare, inte mer, så där finns ett golv vi inte kan gå under. Kan det inte räcka med det första, att den huvudsakliga inkomsten komemr från poker. Om man för att definiera proffs även ska ta hänsyn till hur pass mycket mer eller mindre man skulle tjänat om man ahde ett vanligt arbete blir diskussionen genast betydligt krångligare. Behöver en bankdirektör (bara för att ta ett exempel) tjäna mer på poker än om han var lärare för att kunna kalla sig pokerproffs? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
P_kungen Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Jag såg på TV3's dokumentär om pokerproffs. De sade att det bara fanns 100 pokerproffs i Sverige. Om det är 100'000 som spelar poker på nätet i Sverige så ger det ett odds på 1000:1 på att bli proffs. Är det inte fler än så? Oddsen att kunna bli proffs ökar med mängden poker du spelar.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gdaily Postad 15 Januari , 2006 Rapport Share Postad 15 Januari , 2006 Med "vanligt" arbete menar jag då var en snittsvensson skulle tjäna. Men ja, en bankdirektör skulle säkerligen inte gå och bli pokerproffs om detta innebar att han skulle vara tvungen att gå ner i lön. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alerobban Postad 16 Januari , 2006 Rapport Share Postad 16 Januari , 2006 Professionell adjektiv -t, i betydelse att någon utför en syssla fackmannamässigt. Ursprunglig betydelse är att man har något som yrke och blir avlönad för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 16 Januari , 2006 Rapport Share Postad 16 Januari , 2006 Finns ingen ursprunglig eller enhetlig defintion på professionell, iallafall inte inom idrottsrörelsen. T.ex. ansågs en fiskare som sysslade med rodd som professionell, även om han inte tjänade pengar på sin idrott (EDIT: amatörerna var de rika adelsmännen, då de bara tävlade för nöjes skull (bland dem var det ofint att träna och förfina sina färdigheter)). En fotbollsspelare kunde också betraktas som professionell om han fick lön (oavsett om han kunde leva på det eller inte), oberoende om han jobbade som målare, bagare takläggare eller var adlig (läs=arbetslös ). Om man måste välja något (jag förstår dock inte varför folk måste ha en definition av vad ett "proffs" är) så tycker jag att första delen av gdailys variant är tillräckligt ok. Ska man gå så mycket djupare än så så blir det hela så komplext att det blir omöjligt att spika en enhetlig definition ändå... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Guts Postad 16 Januari , 2006 Rapport Share Postad 16 Januari , 2006 Tycker den här diskussionen känns igen från tidigare. Gdaily kan inte du definiera hur mkt man behöver mala ihop för att anses vara proffs. Skitsamma vad ordboken säger. Ett basbelopp i månaden kanske? //Guts Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TobySl Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 jag har alltid trott att man är proffs om man kan leva på det intresse man sysslar med...som tex. jag själv är proffesionell fastighetsskötare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 Guts, jag tycker mig känna igen den frågan sedan tidigare... Varför denna besatthet av att få en definition av proffs, särskilt i form av en bestämd inkomst...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Guts Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 Guts, jag tycker mig känna igen den frågan sedan tidigare... Varför denna besatthet av att få en definition av proffs, särskilt i form av en bestämd inkomst...? Jag tycker bara det vore intressant att alla kunde enas om vad som är att betrakta som en "minimi"inkomst som pokerproffs så man har något att jämföra sig med. Vad jag inte förstår är varför det är ett så känsligt ämne. Vore det inte bra om vi pratade om samma sak när vi använder termen pokerproffs. Personligen tycker jag att det är stor skillnad om man maler ihop till hyran i studentrummet eller om man drar in tillräckligt för att kunna avsätta pengar i pensionssparande och avbetala huslån etc. Nu lägger jag ned den här ämnet för min del. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
schenker Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 jag har alltid trott att man är proffs om man kan leva på det intresse man sysslar med...som tex. jag själv är proffesionell fastighetsskötare Exakt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
schenker Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 Jag tycker bara det vore intressant att alla kunde enas om vad som är att betrakta som en "minimi"inkomst som pokerproffs så man har något att jämföra sig med. Tvivlar på att vi kan enas, men känner mig plötsligt också intresserad av att veta vad folk anser. Jag tycker personligen att minimum (i dagsläget) borde vara en genomsnittlig nettoinkomst på 20-30000 SEK (när alla pokerrelaterade utgifter är avdragna). Som buffert (utöver BR) så kanske man behöver ca 1 års månadsinkomster (SEK 25 000 x 12) ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 Jag tycker inte att det är ett känsligt ämne. Jag förstår bara inte varför man behöver ha en definition?? Särskilt inte i form av en summa, det är ju så många fler faktorer det handlar om. Min poäng är att begreppet är så vitt och passar egentligen inte in på poker alls. Och varför denna besatthet av att vi ska "enas"...? Det är en omöjligt att alla här skulle kunna "enas" om hur mycket man ska tjäna för att kalla sig för proffs, särskilt när inkomsten inte bör vara det enda kriteriet. "Vad jobbar du med?" "Ah, jag spelar poker" "Jaha, så du är proffs?" "Njaej, skulle jag väl inte kalla det..." "Men hur mycket tjänar du då?" "Mja, jag tjänar väl en $4-$5K i månaden" "Ja, men dåså, då är du ju inte ett proffs, det har man ju bestämt på pf.nu att det inte är tillräckligt." "Jaha... säger du det så..." Alltså, vad är poängen med att ha en sådan definition? Om vi nu hypotetiskt "enas" om en summa här på forumet, vad är det då du ska "använda" denna definition till? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Iracoubo1932 Postad 20 Januari , 2006 Rapport Share Postad 20 Januari , 2006 Oerhört dum diskussion. Om man tjänar så pass mycket att man inte behöver någon sidoinkomst så kan man väl kalla sig för proffs inom det ämne om man vill. Om denna summa sedan är 3000$ i Norge eller 100$ i Burkina Faso per månad är en annan fråga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PhantomJoker Postad 21 Januari , 2006 Rapport Share Postad 21 Januari , 2006 Defenitionen Proffs betyder ju rent krasst att man är proffisionell.. att man helt enkelt lever på det. Så en 19 åring som har flyttat hemmifrån och tar in 15k i månaden på poker o kanske tar ut 7k som lön är proffs medan en kille som arbetar och får in 50k i månaden är semiproffs, dvs arbetar och bifogar pokervinster till kassan. Han lever itne endast på pokern utan även på ett arbete. Summan spelar ju ingen som helst roll i ordet proffs för tusan? =) Proffs är någon som livnär sig på poker. Oavsett summa! Eller hur? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts