MacDaddy Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 situationer är viktigare än kort, klar fold. Citera
Staahla Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 situationer är viktigare än kort, klar fold. Mycket bättre situation än denna tror jag inte du kan förvänta dig innan du blindat bort dig. Citera
Nick_the_Swede Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 situationer är viktigare än kort, klar fold. Situationer är viktigare än kort, ja. Men den här situationen är okej. Du har honom täckt och du är troligen ganska solid favorit mot hans handdsistribution. Chansen att vinna ökar rejält om du plockar hem den här, och du har goda chanser att hamna ITM om du förlorar. Det finns tunga argument för en fold, men det vore helt enkelt för exploaterbart. Om du bara synar med AA-QQ gör du det alldeles för lätt att sno potter ifrån dig. Citera
Nick_the_Swede Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Tänkt på att det finns en chans att Fi foldar också, hellre än att riskera att bubbla här. Citera
MacDaddy Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 har han ett par vinner du 45 av 100. Har han inte det så vinner du mellan 60-70 av 100. Resterande ggr hamnar du out of money då du nu har kvar ca 200 marker. Foldar du är du garanterad ITM som jag ser det. AK ä trots allt en draghand o en bra hand o själv gå all-in med men inte syna en i ett sånt här otroligt kritiskt läge. Du kommer alltså om du spelar handen att komma out of money ca 45 ggr av 100 men vinna turneringen 55ggr av 100 då handen är för turneringsvinsten som jag ser det. Då han raisa så mkt sätter jag han på ett litet par han egentligen inte vill spela men jag ser inte att han foldar en all-in från dig. Citera
Nick_the_Swede Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 har han ett par vinner du 45 av 100. Har han inte det så vinner du mellan 60-70 av 100. Resterande ggr hamnar du out of money då du nu har kvar ca 200 marker. Foldar du är du garanterad ITM som jag ser det. AK ä trots allt en draghand o en bra hand o själv gå all-in med men inte syna en i ett sånt här otroligt kritiskt läge. Du kommer alltså om du spelar handen att komma out of money ca 45 ggr av 100 men vinna turneringen 55ggr av 100 då handen är för turneringsvinsten som jag ser det. Oj, jag missade att skillnaden i stackar var så liten. Nu blir jag osäker igen. Citera
Supertequila Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Att spela SNG skiljer sig mot att spela MTT eller cashgames. Här är det första och absolut viktigaste målet att komma in the money, alltså topp 3 i de flesta fallen. Chiptvåan bettar halva sin stack. Går du all in så kommer han förmodligen att syna med tanke på potoddsen. När han bettar så starkt så skickar han ut en signal om att han har en väldigt stark hand. Frågan är vilka händer som är troliga? AA, KK? Då är AKo i väldigt dåligt skick. AKs? Då freerollar Fi mot dig på färgdraget, annars delad pott. QQ ner till TT? Ja, i princip 50-50... men vill du riskera nästan hela din stack på ett sånt läge när det är 4 pers kvar? AQ-AJ eller KQ-KJ - I mitt tycke inte troliga händer med en sådan kraftig raise. Här är du favorit med 70 procent. Sammantaget så tycker jag, med tanke på att du är chipleader, att chiptvåan som har nästan lika mycket som du går in så tungt och att det är 4 personer kvar i en SNG så gjorde du rätt som foldade. Av möjliga starthänder är du 10-90 mot AA, 30-70 mot KK, runt 50-50 på vilket par under det som helst och favorit mot endast AQ-AJ,KQ,KJ där KJ, KQ och AJ låter ej som troliga starthänder här, möjligen AQs. Citera
Staahla Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Det var det snävaste i HD-väg jag sett för ett parti med fyra spelare och där ingen har över 10bb. UTG här så ställer jag in med något i stil med 22+, A2+, KT+, QJ+. Mot mig står sig i varje fall AK tämligen bra. Att inte dega in med exempelvis A7 UTG i detta läget när bara en spelare täcker mig och de två andra har halva min stack existerar inte i min värld... Citera
Chipleader_87 Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Skulle nästan kunna svära på att fi satt med AQ här... Citera
dlinder Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 AQ-AJ eller KQ-KJ - I mitt tycke inte troliga händer med en sådan kraftig raise. Jag fattar inte var ni hittar så sanslöst passiva spel? Citera
Nick_the_Swede Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Jag hade höjt QJ, JT , T8s, 76s, KT, A8s m.m. om jag var Fi. Kanske inte lika stor höjning, men jag hade definitivt höjt. Citera
Callahan Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 I brist på ett bättre verktyg ska jag jobba ICM lite eftersom ingen annan har gjort det. Antag först att fi alltid synar en all-in. Lägg: 32% förväntad andel i vinstpotten Allin-vinst: 44% Allin-förlust: 8% Sätt hjältens vinstchans vid all-in till p. Då är inställ +EV om 0,44p + 0,08(1 - p) > 0,32, dvs p > 2/3. AKo har inte så stor chans nästan oavsett HD för fi. I verkligenheten får man dock se lägg från fi med en inte obetydlig frekvens. Det verkar vara den frekvensen som är avgörande för om det är rätt att ställa. 20% chans kanske räcker (har inte räknat). Om man kommer att möta fi många gånger i framtiden så är det en faktor som talar för att ställa för det är synnerligen vidrigt för fi att bli inställd om han inte har AA/KK/AK. Man kan syna också, men det är verkligen inte kul att räkna på, och gör man det så lär man hamna på liknande siffror som all-in direkt. Citera
Supertequila Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 klart han synar, han har pottodds runt 25% och mot allt förutom överpar har han 30-40 procents vinstchans. Citera
Callahan Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 klart han synar, han har pottodds runt 25% och mot allt förutom överpar har han 30-40 procents vinstchans. Icke alls klart. Om fi lägger så är han fortfarande tvåa i chips. Hans sista 1317 chips kan mycket väl vara värda lika mycket som vad han kan vinna i en all-in, vilket betyder att han behöver typ en 50-50 för att kunna syna. Citera
dlinder Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 Har Fi en read på MorganSthlm som en spelare som kan lägga AK här (vilket han uppenbarligen kan), så är en fold från Fi inte bara tänkbar utan närmast trolig. Citera
Staahla Postad 23 Januari , 2006 Rapport Postad 23 Januari , 2006 I så fall räcker det ju med råge att vi har samma HD som han kan tänkas syna vår all-in med för att ställa med tanke på att han viker resten av sina händer. Inte ens om han spelar efter Ledererprincipen kan han väl vika något ur denna HD i detta läget: TT+,AJs+,KQs,AQo+ Ibland de händerna hittar vi AKo och dessutom är det 50/50 för just AKo mot den HD:n. Kul länk förresten Callahan, sitter och pillrar med programmet just nu. Citera
Kenny_Roger Postad 24 Januari , 2006 Rapport Postad 24 Januari , 2006 Tycker det verkar helt bisarrt att många personer i detta läge ser AK som en "draghand" och att man antagligen förlorar 55% av gångerna mot ett PP. Skulle bli mycket förvånad om man inte leder en väldigt stor del av gångerna här. Nu minns jag inte stackdjupen exakt men borde inte FI höja åtminstone AK-A9 och KQ-KJ här? Om fi är tightare än så borde det dessutom betyda att det är troligare att han har ~AJ än ett lågt PP, vilket gör vår fördel ännu större. Huruvida det är rätt att trycka eller folda är jag inte hundra på, men skulle bli mycket förvånad om inte en all in är rätt. En 3:e-plats nettar 0.9 medan 1:a-plats nettar 3.9. Ställer vi in och vinner har vi en grymt bra chans att ta hem alltihop, medan vi efter en fold kan ligga halvdåligt till bara efter en AI mot en short-stack. Citera
Recommended Posts