Gå till innehåll

NLT - Tomtesyn eller dålig bluff?


Recommended Posts

Just nu känner jag mig lite som legato efter pokermiljonen, men har inte själv tagit mig tid att tänka igenom handen...vill gärna ha kommentarer om ni tycker jag spelar fel eller om synen är dålig?

 

Vi är mitt i en turnering med 1000 deltagare, vid tillfället ca 500 kvar, jag har lite över medelstack (tror den var runt 10k). Under kvällen har jag med framgång provat att spela lite mer loose än jag brukar (så ni behöver inte kommentera min pre-flop raise, vet att det inte är ABC-poker ;) ). Spelaren jag går upp mot klassar jag dock som en klassisk ABC-spelare, spelar bara bra händer och synar inte allt för mycket utan odds (min uppfattning iaf). Dock har jag sett honom limp-syna ganska mycket med halvbra händer

 

PokerStars Game #3634796131: Tournament #17676936, Hold'em No Limit - Level V (75/150) - 2006/01/14 - 14:31:49 (ET)

Table '17676936 56' Seat #3 is the button

Seat 1: ryedye (6699 in chips)

Seat 2: swe wizzo (13960 in chips)

Seat 3: BRTATUM (11052 in chips)

Seat 4: EdCraft (11245 in chips)

Seat 5: Free2Bet (6710 in chips)

Seat 6: George IIII (6750 in chips)

Seat 7: LS430 (18030 in chips)

Seat 8: Julytuna (9212 in chips)

Seat 9: PokerMikeCMH (12280 in chips)

EdCraft: posts small blind 75

Free2Bet: posts big blind 150

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to swe wizzo [Qh 3h]

George IIII: calls 150

LS430: folds

Julytuna: folds

PokerMikeCMH: folds

ryedye: folds

swe wizzo: raises 300 to 450

BRTATUM: folds

EdCraft: calls 375

Free2Bet: folds

George IIII: calls 300

 

*** FLOP *** [5s 3d Ks]

 

EdCraft: checks

George IIII: checks

swe wizzo: bets 1050 Jag vill representera kungen och köpa potten (potten är 1350)

EdCraft: folds

George IIII: calls 1050 Ok, limp-syn före floppen och nu check-syn på nästan pottbet, får väl sätta honom på K5/K3, kanske färgdrag

 

*** TURN *** [5s 3d Ks] [Jc]

 

George IIII: checks

swe wizzo: bets 2100 Kanske är dumt att beta på turn men jag vill se var han verkligen står då jag tror han skulle skyddat ett tvåpar med bet här, är beredd att lägga mig för omslag

George IIII: calls 2100 Bara syn. Nu kan jag inte sätta honom på tvåpar längre utan misstänker K med dålig kicker, alternativt A5/A3 eller färgdrag

 

*** RIVER *** [5s 3d Ks Jc] [Th]

 

George IIII: checks Ok, han betar inte på river. Nu är jag 90% säker på K med dålig kicker, A5/A3 eller missat färgdrag.

swe wizzo: bets 3150 Hade jag bara misstänkte missat färgdrag hade jag givetvis checkat bakom, men jag tror jag kan driva ut hans eventuella par genom att ställa honom all-in på river då jag genom hela potten representerat en stark hand AK/KQ/KJ

George IIII: calls 3150 and is all-in Tji fick jag...visserligen är han väl pottcomittad men då det är turnering och han vid fold fortfarande hade haft ca 20 bb kvar trodde jag faktiskt jag kunde få honom att lägga sig

 

*** SHOW DOWN ***

swe wizzo: shows [Qh 3h] (a pair of Threes)

George IIII: shows [8c Kc] (a pair of Kings) Läste hans hand rätt, men inte hans beslut

George IIII collected 14100 from pot

 

Jag kan tillägga att jag inte någon gång tidigare under kvällen blivit "ertappad" med att bluffa, så han borde inte varit extra synvillig mot mig pga det. Borde jag (och i så fall när) gett upp bluffen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fundera på om motståndarens riversyn är dålig känns lite futilt, då han spelar dåligt rakt igenom hela handen. Du råkar ut för en synstation, och det sägs ju att man inte ska bluffa en sådan. Inte är han någon ABC-spelare?

 

Inte som han spelar i denna handen, men jag har inte sett att han agerat calling station tidigare under turneringen (då har vi ändå suttit vid samma bord ca 2 timmar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

George IIII: calls 1050 Ok, limp-syn före floppen och nu check-syn på nästan pottbet, får väl sätta honom på K5/K3, kanske färgdrag

 

:shock::shock:

 

Om han lirar ABC-poker lär han ju knappast limpa och sen calla raisa med K5 eller K3.. iofs visade han upp K8 vid sd vilket inte är så mkt hetare så din read var fel ändå.. men som d va sagt tidigare, bluffa inte callingstations.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan måste jag ifrågasätta varför du spelar Q 3 ändån :D

But they were sooted...

 

Under kvällen har jag med framgång provat att spela lite mer loose än jag brukar (så ni behöver inte kommentera min pre-flop raise, vet att det inte är ABC-poker )

 

Vad trött jag blir...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, verkar som svaret blir att det var en dålig bluff. Men tänk er in i hans situation...vad skulle ni gjort?

 

För det första så hade jag verkligen inte synat en raise preeflop med K,8. Men om jag av någon konstig anledning hamnat i potten så hade jag nog också haft svårt att lägga handen. För spelar man denna handen och träffar topppar med kungen så kan man inte direkt bara folda, vad är det isf för mening med att spela handen. Jag hade synat om jag hade varit som honom på rivern, men aldrig satt mig själv i den situationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan måste jag ifrågasätta varför du spelar Q 3 ändån :D

But they were sooted...

 

Under kvällen har jag med framgång provat att spela lite mer loose än jag brukar (så ni behöver inte kommentera min pre-flop raise, vet att det inte är ABC-poker )

 

Vad trött jag blir...

 

Hela grejen är ju att det där är inte lite löst. Jag hade skrivit en not på dig som megaretardtomte.

 

Sen är det inte fel att experimentera men du fick ju vad du teg om också. Jag får det också när jag experimenterar i 3/4 fall. Jag hade gett upp handen på turn. Ibland får man helt enkelt inse att man klantat sig och ställa sig i skamvrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte omöjligt att han satte just dig på färgdrag och sen weakcallar hela vägen.. oavsett vad han trodde du hade spelade han kasst.. om han nu inte trodde du bluffade.. då spelade han ju bra.. lol.. det blev ju ett fullt begripligt argument.. :lol:

 

nja.. ärligt talat visar han väl preflop att han är en tomte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: Din höjning preflop är i mitt tycke kass för det är autosyn med alla händer som någon har limpat med på grund av du höjer för lite och gör väldigt goda pottodds.

 

Flop: Inte så mycket att säga om bettningen. Som du själv säger så är det stor sannolikhet att du ligger efter i och med synen.

 

Turn: Om det är en synstation som synar en gång på floppen men viker sig ofta på turn förstår jag bettet. Om inte, så är det inget vidare bett. Möjligen skulle väl en motståndare kunna kasta ett dåligt färgdrag här. Men eftersom du tycker det verkar mer sannolikt att han har en kung så: "Varför skulle din motståndare tro att nu plötsligt har du en bättre hand än honom?" Du behöver inte heller betta för att veta var du står, för du har inget.

 

River: Nu är motståndaren i princip committad till potten om han har något över huvud taget annat än ett färgdrag och det är inte direkt sannolikt att motståndaren kastar. För att din bluff ska vara +chipEV måste du plocka upp potten cirka 30% av gångerna och jag tror inte motståndaren kastar så ofta.

 

Även om du tycker att synen är lös på river så är den ganska given med tanke på pottoddsen för den som synat på både flop och turn. För den delen, om en spelare som bara spelar bra händer kan ha limpsynat UTG med både K5 och K3 så är din definition av bra händer alldeles för vid. Om du spelat en massa händer och bara fortsätter betta om du inte får mothugg utan bara syn, så är det knappast speciellt dåligt att checksyna hela vägen allin med topp-par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...