Gå till innehåll

Hur spelar man connectors ?


Wicker

Recommended Posts

Tjena

 

Jag lirar en hel del poker , men knappast på en nivå som är värd att nämnas.

Men jag tycker det är otroligt bra tidsfördriv och jag har lärt mig älska poker som de flesta andra nuförtiden.

 

Personligen tycker jag att jag har lyckats "förädla" min spelstil till tight-aggresive efter att inledningsvis ha spelat loose-passive.

 

Men.... nu själva frågan.

Hur spelar man egentligen connectors , t.ex. 9-10 och 8-9 osv?

 

När jag själv spelar dem så går det åt helvete , men ofta blir jag slagen av andra som spelar dem relativt hårt.

 

Ganska svår fråga antar jag , och svaret är väl som vanligt "Det beror på..." , men ge mig några tips.

 

Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena!

Personligen så försöker jag att hålla mig ganska lugn vid SC och connectors. Connectors foldar jag om de är under QJ nästan oavsett position, ska man spela halvlåga suitedconnectors så vill jag gärna ha en del som synar och hoppas på att floppen sitter hårt. SC i tidig position spelar jag oftast inte om de är under 10 J. I sen position spelar jag allt över 3 4 i stort sett. Dock så undviker jag spela dem mot höjningar oftast om de är låga till halvlåga.

 

Träffar man floppen är det bara att köra annars är det bara att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALL-IN PREFLOP!

 

Haha , visst , jag må spela på låga nivåer men IQ´t är inte riktigt så lågt som blindsen där jag spelar.

 

Jag skall nog bedöma de andra inläggen innan jag provar ditt Pokemonn.

;)

 

Men tack ni andra. Mikey_Man verkar ha en point som jag kan lira efter och se hur det går.

 

Jag vet att det är en ganska flummig fråga , men det kanske kan vara så att jag blir blind när jag träffar på floppen med mina starka starthänder och missar att se connectors på floppen som andra lirar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna spela SC så måste du tro att du får betalt när du träffar. Ett väldigt tight FL bord är det värdelöst att spela dessa förutom de riktigt höga, däremot är det fullt möjligt att spela 67s ifrån rätt många positioner på samma bord om motståndet är weak-loose. NL så är det samma sak, men du behöver inte lika många motståndare för att det ska löna sig.

 

Om du spelar mestadels turneringar så beror det mycket på hur djupa stackar du och motståndaren har. Ju större spelrum du och motståndaren har, desto större chans att du får betalt med dina drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället är det en gigantisk hybris gällande SC på micro/medel limit, alla medelspelare som läst Doyles bok har fått för sig att en SC är en demonhand, till och med one/two gap CS skall man i princip syna alla höjningar med.

Jag ser massvis med folk syna slentrianmässigt med SC så svaga som 23/34, poängen med dessa händer är allmänt gigantiskt missuppfattad/överskattad och man kan generellt tjäna mycket pengar på alla "SC lovers".

 

Jag foldar ca 75% av mina CS, de gånger jag är med är det i sen position när en någorlunda agressiv snubbe med djup stack höjt, alternativt i en family pot. Sen går det även att raisa i tidig position med SC om man känner att man har en brutalt bra kontroll över bordets spelare.

 

Jag hävdar att det är ett förlorande spel i längden att spela för många SC, tillfällen måste väljas omsorgsfullt. Du blir ofta lämnad ensam med ett drag mot en färdig hand och då blir det jävla oddsräknande.

 

Bottom line är att det SC spel som beskrivs i Brunsons böcker funkar ICKE på låg limits då du inte har den fold equity som krävs, det är i vart fall så jag resonerar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl instämma Asyrya.

 

Man får välja situationerna med omsorg. Jag började exprimentera med suited connectors, gick så där. dröjde ett tag innan jag hitta tbx till mitt spel och folda skiten.

 

10 mana tycker jag inte de funkar jättebra, spelarna har inte read på dig ändå (micro limit) Och de spelarna som har (de andra som e duktiga) tycker jag man kan undvika, såvida man inte har ett monster.

 

E många svåra beslut med dem. alltid någon som kan ha bättre flush, triss dålig kicker. högre limits sure. dock viktigt du exprimenterar man får ta lite förlust.

 

Du får testa dig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag väljer att spela SC väljer jag alltid att göra det i sen position. Om flera spelare limpat kan det vara läge att haka på med för bara en bet och släppa om man inte träffar hårt.

Om alla foldat till dig så rekommenderar jag en höjning om du väl bestämt dig för att spela handen. Antingen lägger sig resten och du får blindsen, eller så blir du synad av riktigt bra händer. Det jag tycker är bra då är att om du träffar bra så har kanske ändå din motståndare ett överpar på handen och du får bra betalt av honom, missar du kan du lägga dig om någon satsar mycket. Om du sitter sist och det checkas till dig kan du alltid satsa 60-70% av potten även om du missat, din höjning innan floppen tyder på en stark hand så du får i så fall en andra chans att köpa potten. Höjningen är bra om du är känd för att spela "premium" händer sedan tidigare. Meningen är att dina motståndare

inte skall veta om du höjer med QQ eller 78...

 

OBS. Detta funkar för min spel stil och behöver inte passa alla, eller ens någon annan person. Om någon finner något användbart i inlägget så välkommen att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tillfället är det en gigantisk hybris gällande SC på micro/medel limit, alla medelspelare som läst Doyles bok har fått för sig att en SC är en demonhand, till och med one/two gap CS skall man i princip syna alla höjningar med.

Jag ser massvis med folk syna slentrianmässigt med SC så svaga som 23/34, poängen med dessa händer är allmänt gigantiskt missuppfattad/överskattad och man kan generellt tjäna mycket pengar på alla "SC lovers".

 

Jag foldar ca 75% av mina CS, de gånger jag är med är det i sen position när en någorlunda agressiv snubbe med djup stack höjt, alternativt i en family pot. Sen går det även att raisa i tidig position med SC om man känner att man har en brutalt bra kontroll över bordets spelare.

 

Jag hävdar att det är ett förlorande spel i längden att spela för många SC, tillfällen måste väljas omsorgsfullt. Du blir ofta lämnad ensam med ett drag mot en färdig hand och då blir det jävla oddsräknande.

 

Bottom line är att det SC spel som beskrivs i Brunsons böcker funkar ICKE på låg limits då du inte har den fold equity som krävs, det är i vart fall så jag resonerar :)

 

Håller med dig i stort sätt. Ska man spela SC som Doyle tycker så ska man göra det i livegames och om man har en spelstil som doyle, som knappast alla har som sitter och lirar dem på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu står det inte någonstans om det är NL eller FL, men när det gäller connectors finns det många BRA spelare relativt den nivån de spelar på som spelar dessa hårt. Det här är alltså spelare som "kör över" bordet, man vet vilka man kan fortsätta betta mot utan träff , man vet hur man får MYCKET betalt vid träff, samt man vet hur man får BRA betalt med sina bra starthänder. Så mitt svar måste bli, som du själv misstänkte: det beror på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som nämner vad en bra träff är med SC.....

 

Det största felet när man spelar sc är att man inte kan släppa handen om man träffar halvbra. Ditt mål är att träffa trips, öppetstegdrag, stegen, färgdrag. färdig färg och två par(Farligt).. Alla andra tillfällen skall du folda mot ett stort bet.. Nu finns det som alltid undantag om du har en read på spelaren eller ej som är i potten.. Men om du har spelat dem rätt så har du position på motspelaren och kan avgöra om personen har träffat eller ej.. Att spela sc i sb/bb mot en raiser skall undvikas.

 

Implicita odds är nyckeordet när du spelar SC.. Mot spelare som har svårt att släppa AA, KK, QQ, JJ.. är dessa händer guld om du träffar bra.

 

Undvik alltså att spela dem ur position och kasta dem även om du träffar något och spela dem mot överaggressiva och mindre begåvade spelare.

 

 

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo alltså mot synstationer vill du se flop billigt med sc med hopp om att floppa hårt (implicita odds), om du däremot har en read på fi som weaktite kan du syna och vid halvträff (typ par eller stegdrag) trycka ut honom tillräckligt många gånger så att foldeq + dina outs tillsammans ger dig ev+. Simple as that. 8-)

Detta kräver dock att du har en säker read på fi och är beredd att lita på den.

Mot lösaggro spelare är dock dessa händer inget bra då du inte har tillräcklig foldeq. (Undantaget vissa situtationer då de blir spelbara även mot dessa spelare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu står det inte någonstans om det är NL eller FL, men när det gäller connectors finns det många BRA spelare relativt den nivån de spelar på som spelar dessa hårt. Det här är alltså spelare som "kör över" bordet, man vet vilka man kan fortsätta betta mot utan träff , man vet hur man får MYCKET betalt vid träff, samt man vet hur man får BRA betalt med sina bra starthänder. Så mitt svar måste bli, som du själv misstänkte: det beror på..

 

Håller med det här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...