axionman Postad 18 Oktober , 2004 Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Hej! Det är så att jag har börjat spela lite texas hold em. Jag har aldrig tidigare varit intresserad av kortspel men direkt efter första gången jag spelade texas hold em så blev jag fast. Jag läser nu i forum varje dag och spelar lite på nätet med för att hålla det igång. Jag har köpt en bok som heter Winners guide to texas hold em poker. Vet inte vad jag ska säga om denna boken men den var i alla fall intressant. Har också beställt dan glimnes bok. Har läst att den ska vara bra. Men nu till min största fråga. FÖr att vara helt ärlig så är jag inget mattegeni direkt. Klarade precid matten i skolan. Är detta ett stort problem för att bli en bra poker spelare? Har inte spelat så länge men det känns som om jag är bättre än mina kompisar och en del man spelar mot på nätet. Men det är kanske bara tur? för som sagt jag sitter inte och räknar. Fínns det någon som kan svara på detta blir jag väldigt glad. MVH axionman Citera
Trolldeg Postad 18 Oktober , 2004 Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Sitter du inte och räknar så är det nog ganska svårt att ta EV+ beslut tyvärr. Men när du väl lärt dig HUR du ska räkna så är inte själva matten särskilt svår. Skulle nog säga att logiken är lika viktig, men har du bra logik kanske du skulle vart bra på matte också, vad vet jag ... Lycka till iaf! Citera
Cyll Postad 18 Oktober , 2004 Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Nej du behöver inte kunna "sitta och räkna" för att bli bra på holdem. Du behöver inte ens läsa en bok (om poker eller annat). Alla som säger det är akademikerspelare, såna som spelar enligt böckerna och ABC. Dvs alla på detta forum. Citera
axionman Postad 18 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Okok. ! Men var kan man lära sig hur man ska räkna? Är det böcker som gäller.? Men som sagt jag tror lite på cyll med. Har ju hört om dem som inte räknar men ända sitter på wpt. Tack för dem svar jag fått Citera
Hjort Postad 18 Oktober , 2004 Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Nej du behöver inte kunna "sitta och räkna" för att bli bra på holdem. Beror på vad du menar, man måste ju kunna odds och lite sådana saker, men det är ju helt trivialt att lära sig. Du behöver inte ens läsa en bok (om poker eller annat). Nej, men det kan hjälpa, särskilt för nybörjare. Alla som säger det är akademikerspelare, såna som spelar enligt böckerna och ABC. Som säger vad? För övrigt så skulle ingen som tänkte på spelet mycket, spela ABC eller direkt enligt böckerna, det är bara för intelluktellt lata. Dvs alla på detta forum. Ehh, nej. Om du tror det så har du verkligen inte varit uppmärksam. Citera
Hjort Postad 18 Oktober , 2004 Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Okok. ! Men var kan man lära sig hur man ska räkna? Du måste lära dig ett par saker: Sannolikheten att du får in en hand. Det är jättenkelt och det räcker med att du memorerar ett par siffror. Sannolikheten att du får in en hand som står. Det är svårare och mer situationellt. Sannolikheten att du får betalt (och hur mycket) när du träffar. Mycket erfarenhetsmässigt. Är det böcker som gäller.? Det brukar vara en rätt bra kompakt information. Har ju hört om dem som inte räknar men ända sitter på wpt. wpt är mycket långt ifrån höjdpunkten av pokerfärdighet. Men jag kan ganska lugnt säga att 99% av spelarna som sitter där kan den mycket enkla matten som du antagligen refererar till. Och jag kan lova att 100% av alla bra spelare kan den. Citera
Papa Kubo Postad 18 Oktober , 2004 Rapport Postad 18 Oktober , 2004 Men var kan man lära sig hur man ska räkna? Här har du en liten introduktion. det är bara för intelluktellt lata. Heh, fel ord att stava fel Johan. Citera
Cyll Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Ska se om jag kan jobba in dom där BBCodes lika snyggt som ni andra... Nej, men det kan hjälpa, särskilt för nybörjare. Eller tvärtom. Jag började spela poker utan att ha läst en bok innan, och jag vann. Sen läste jag ett par böcker, och ändrade väl antagligen mitt spel och började losa istället. Man behöver inte veta varför man vinner för att vinna. Ehh, nej. Om du tror det så har du verkligen inte varit uppmärksam. Det har jag förvisso inte, men jag har läst lite här (mestadels för att få ett gott skratt) och jag la mig i nu för att hindra axionman att fastna i pokerforum-träsket och lära sig spela riktig poker istället. Och det lär man sig genom att nöta det förbannade spelet och kanske läsa några böcker allt eftersom. Inte genom att ställa dumma frågor på forum och IRC. Citera
Hjort Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Man behöver inte veta varför man vinner för att vinna. Det är den attityden som gör poker så lönsamt. Det har jag förvisso inte, men jag har läst lite här (mestadels för att få ett gott skratt) och jag la mig i nu för att hindra axionman att fastna i pokerforum-träsket och lära sig spela riktig poker istället. Och det lär man sig genom att nöta det förbannade spelet och kanske läsa några böcker allt eftersom. Inte genom att ställa dumma frågor på forum och IRC. Du verkar tro att det finns någon motsättning mellan diskussion och nötande. Det gör det så klart inte. Citera
Cyll Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Det är den attityden som gör poker så lönsamt. Ja, vad svarar man på det? Jag skrattar lite för mig själv istället. Citera
Nusseman Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Gör det du, så skrattar vi andra lite drygt 2500 pers lite för oss själva här borta på vår kant... Citera
gdaily Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 För att vara helt ärlig så är jag inget mattegeni direkt. Klarade precid matten i skolan. Är detta ett stort problem för att bli en bra poker spelare? Har inte spelat så länge men det känns som om jag är bättre än mina kompisar och en del man spelar mot på nätet. Men det är kanske bara tur? för som sagt jag sitter inte och räknar. Fínns det någon som kan svara på detta blir jag väldigt glad. MVH axionman Matten i poker är viktig - men den är inte svår. Eller hur jag nu skall uttrycka mig. Det är mycket enkelt att lära sig räkna ut hur stor vinstchans du har "ungefär", genom lite enklaq knep och knåp - inget svårare än vanlig multiplikation. För att lära sig räkna ut exakt hur stor vinstchans du har krävs lite mer avancerade kunskaper - men det är inget du använder vid pokerbordet, utan för eventuella analyser på kammaren För att exempelvis programmera ett dataprogram som spelar fläckfri poker krävs det orhörda mattekunskaper. Som du ser så täcks hela spektrumet, men man klarar sig bra vid bordet på "ungefär-kunskaperna". Men man kan absolut inte strunta i dessa grunder. /Ola Citera
AZlaan Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Det är mycket enkelt att lära sig räkna ut hur stor vinstchans du har "ungefär", genom lite enklaq knep och knåp - inget svårare än vanlig multiplikation. hmm jag skulle gärna vilja höra era..knep jag har försökt men e lite trög Citera
gdaily Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Jag vill ge ett exempel på vad jag menar. Du spelar Texas NL, bara två spelare Ni har båda ett belopp 100 kr framför er I potten ligger ett belopp x kr. Du har A 7 . Floppen är K 2 8 Nu gör vi en förenkling: Du vinner om du fyller din färg. Du vinner inte om du missar. Du vinner inte om du träffar ditt ess. (I verkligheten kanske man vinner när man träffar esset och kanske förlorar på färgen om motståndaren samtidigt får kåk, så i det här exemplet låtsas vi att det tar ut vartannat) Motståndaren går all in. Ska du syna? Om Cyll nu hävdar att det inte har någon betydelse vad beloppet x är (det är ju det han säger, att matten inte har någon betydelse) så ska jag strax visa att han är ute och cyklar. Att fylla din färg på fjärde och/eller femte kortet är enligt snabbformeln som går att läsa om i FAQ:en 36% (nio vinstkort á 4%). Det var väl enkel matte! Var tredje gång får du färg (exakta procenttalet är 35% nånting). Om x är 10 kr så satsar vi 100 kr (om vi synar) för att vinna 110. Eftersom vi vinner en gång på tre, så inses att det är ett förlorande spel. Om x är 100 kr så satsar vi 100 kr (om vi synar) för att vinna 200 kr. Eftersom vi vinner en gång på tre, så inses att det är ett spel som i princip går jämt upp. Om x är 1000 kr så satsar vi 100 kr (om vi synar) för att vinna 1100 kr. Eftersom vi vinner en gång på tre, så inses att det är ett spel som är ett mycket vinande spel. Superimpelt exempel, som visar att Cyll har helt fel, och att du behöver kunna lite enkel pokermatte. Däremot att förstå varför man fyller färgen en gång på tre är lite, men inte mycket, krångligare. Men man kanske inte behöver förstå varför... Citera
Cyll Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 lul, ni är fan bra kaxiga här för att spela microlimit... Citera
calm Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 lul, ni är fan bra kaxiga här för att spela microlimit... Tja, jag skall inte på något sätt påstå att jag är en bra spelare. Spelar för mycket vid fel tillfällen för det, men det jag vill säga är följande: 1. Jag har betalt många kr i "learning money" 2. Jag har inte läst en enda bok 3. Jag har blivit bättre tack vare pokerforum.nu 4. Tack vare punkt 3 så är jag mer eller mindre break-even (dvs jag har i princip vunnit tillbaka mina spenderade läropengar) Vilken limit man spelar på är ju inte intressant det är om man vinner eller ej som betyder något. Så, till axionman: Vem som helst kan spela poker och vinna, man kan ha sjuk tur trots allt[1]. För att mininmera förlusterna bör du dock läsa en bok eller två samt lära dig räkna. [1] jag vann $400 på 0.25/0.5 Omaha Pot Limit. Inte för att jag kunde spelet utan för att jag träffade kåkarna när de träffade färg. Jag förlorade sedan allt pga att jag inte kunde spelet. Citera
AZlaan Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 lul, ni är fan bra kaxiga här för att spela microlimit... Citera
Stahl Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Man behöver inte veta varför man vinner för att vinna. Så du menar att du inte tycker att det är bättre att ta tillvara på ditt eget spel som gör att du vinner? Utan du låter slumpen råda varje gång du spelar, istället för att försöka spela på ett visst vinnande sätt? Motsatsen skulle vara 'Man behöver inte veta varför man förlorar för att förlora'. Det är sant som du sagt med, man behöver inte veta. Men i båda fallen finns det en anledning varför det går som det går. I ditt fall vill du veta anledningen för att bibehålla din situation, i det andra fallet vill du veta anledningen för att ta dig ur situationen. Har du vaknat på fel sida av rebellsängen? Du försöker ju verkligen aktivt provocera de bra spelarna här med din okunnighet och idioti, och har du inte bättre saker att göra med din tid kan du väl läsa en pokerbok. Citera
APC Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Man behöver inte veta varför man vinner för att vinna. Jag vann oxå första veckad jag spelade. Kunde inte förstå att det var så lätt. Såg bara $$. Sen kom verkligheten ifatt mig o jag började torska. Nu så försöker jag lära mig grunderna för att förbättra chanserna. Citera
Hjort Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Man behöver inte veta varför man vinner för att vinna. Så du menar att du inte tycker att det är bättre att ta tillvara på ditt eget spel som gör att du vinner? Utan du låter slumpen råda varje gång du spelar, istället för att försöka spela på ett visst vinnande sätt? Alltså han har rätt, man kan bli en vinnande spelare bara genom att sitta vid borden och lära sig situationer vartefter de uppstår. Men man kan aldrig bli bättre än medioker på det sättet. Jag håller för övrigt med om att vare sig böcker eller forum är nödvändiga för att bli bra. Däremot är diskussion och ordentligt med tänkande när man är från borden nödvändigt, och för de flesta underlättas det här av att läsa böcker eller diskutera på forum. Citera
Stahl Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Så du menar att du inte tycker att det är bättre att ta tillvara på ditt eget spel som gör att du vinner? Utan du låter slumpen råda varje gång du spelar, istället för att försöka spela på ett visst vinnande sätt? Alltså han har rätt, man kan bli en vinnande spelare bara genom att sitta vid borden och lära sig situationer vartefter de uppstår. Men man kan aldrig bli bättre än medioker på det sättet. Men om han lär sig efter situationerna varefter de uppstår, vet han hur han ska hantera dem i framtiden. Då har han gjort det till en taktik och då vet han att använder han den så vinner han, alltså vet han varför han vinner, eller hur? Citera
WeeM Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 Att sitta och säga "Att man inte behöver veta varför man vinner för att vinna" känns som ett rätt så ogenomtänkt uttryck. möjligtvis första gången kanske man inte vet varför man vinner. Har mycket svårt att tro nån som inte vet varför man vinner, är en vinnande pokerspelare. Håller med om att man inte behöver inte läsa böcker och forum för att lära sig poker. Men man behöver inte vara utbildad bimekaniker för att få bilen att fungera heller, men det kan helt klart vara en fördel. Saker som Logiskt tänkande förmåga att läsa spelare går att lära sig på annat håll också. Har själv kompisar som är rätt hyfsade på poker och tänker i rätt banor dessa använder sig av fraser som "ähh det är inte värt det" "Han har lätt esset" Dessa tankegångar är ändå i rätt riktning, fast lite mer utvecklade och förfinade bland duktiga pokerspelare. Citera
Cyll Postad 19 Oktober , 2004 Rapport Postad 19 Oktober , 2004 1) Det är inte jag som myntade uttrycket "man behöver inte veta varför man vinner för att vinna", det är Doyle Brunson. 2) gdaily, jag ska vara ärlig: jag vill inte spela HU (ens med såna som du) när jag är supermycket minus och ingenting har funkat på hela månaden... Men jag återkommer gärna. Du spelar på 24h va? Vill du lira 50/100 eller 30/60? (jag kör bara FL) 3) Jag tycker böcker är bra också, men det är inget substitut för att spela. Däremot ogillar jag det här forumet för att det lär folk att bara fråga hur dumma frågor som helst så löser sig allt. Ni pyntar i en superweak mentalitet i alla nya spelare, som inte funkar i längden... Dessutom kommer ni in i #holdem.se på IRC alltförofta och förpestar tillvaron. Citera
QoS Postad 20 Oktober , 2004 Rapport Postad 20 Oktober , 2004 Delar av den här tråden lite, snacket om HU-mötet finns i http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=3794 Här fortsätter vi diskutera om matematiken är viktig för pokerspelandet. Enjoy! - QoS Citera
Recommended Posts