Gå till innehåll

NL - Rätt att folda nötterna i NLT


pisak84

Recommended Posts

Kan det vara rätt att folda nötterna i texas? I omaha kan det ju absolut vara rätt att lägga nötterna om det är jättepot pågång med två allins och man inte har några redraws t.ex.

 

Jag kan tänka mig att det måste vara rätt att lägga nöten i texas i ett exempelfall, då med djupa stackar. Om det på turnen ligger låt oss säga TJQK ute med flushdraw och man sitter på Ax utan flushdraw. Om potten är liten och motståndaren trycker in degen med ett jätteöverbet kan det ju inte vara värt att syna eftersom man aldrig har annat än split, och med värsta fall har 20% nånting att förlora hela potten.

 

I vissa specifika turneringsfall, framförallt satellitspel så kan jag tänka mig att det flera gånger kan vara rätt att lägga nötterna också.

 

kommentarer samt finns det något annat fall där det kan vara rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har foldat nötterna på floppen i texas vid ett tillfälle. Det är antagligen den tajtaste laydown jag gjort i mitt liv, men det visade sig vara rätt...

Det var tidigt i en turnering med djupa stackar. Jag har J-Q i en pot mot en av de tightaste spelare jag känner. vid tillfället hade vi spelat ihop ett hundratal timmar och jag visste att han inte bettade annat än när han hade nötterna i princip.

jag hade iaf min J-Q, floppen kommer 9-10-K varav K och 10 var i spader. jag bettar ut, får omslag, reraisar och han ställer in.. jag tänker ett slag sen lägger jag mig och visar. han visade J-Q i spader, den handen jag satte han på.

Det kan verka som en helt idiotisk laydown av mig men jag hade spelat så mycket att jag visste att han bara skulle synat om han "bara" haft nötstegen för att svettas ut spaderfärgen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på allvar att det är SÄMRE att ha Ax i bordets färg än Ax i en annan färg?

 

scherdin hur mår du?

 

i mitt första inlägg argumenterade jag precis för att det vara rätt att folda nötterna om man inte har färgdraget där. så vad tror du?

 

Jag står dock fast vid att nötstegen fortfarande är nöten. (nöten "the nuts" = bästa tänkbara hand för tillfället, i detta fall ace high straight)

 

sns3r den var riktigt tajt. själv skulle jag inte kunna göra den med tvåkorts nötstege sådär. i alla fall inte då jag tror det finns väldigt står chans att han har t.ex KK. Men kanske mot vissa nötfiskar kan det vara rätt, men då måste det vara väldigt djupstackad imo, långt över 100bb vill ja påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om potten är löjligt liten (säg ~5-10BB) och bordet ligger TJQK på turn med 2 spader. FI går all in för 100BB. Då är det väl ganska dumt att syna med ett ensamt ess? Jag har själv ställt in flera gånger i dessa lägen varvid FI tänkt en bra stund å sen synat bara för att se mig pricka färgen på river. Är stacken liten kan jag mkt väl tänka mig att folda. Har man själv flushdraget ska man givetvis safta in, win-win situation :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg aldrig nöten...finns för många idioter

 

jacobmal

 

hehe.... det är ju absolut inte ofta man kommer att lägga nöten, men om vi talar rent teoretiskt. Låt oss säga att det ligger 10bb i potten på turn, din motståndare stoppar 344bb och du har ungefär lika mycket. Kan inte vara rätt att hitta den synen? onödigt om inte annat, då det borde vara 0% chans att vinna hela potten... Självklart är detta fallet rätt överdrivet då, men teoretiskt måste det nästan vara rätt i vissa lägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sns3r den var riktigt tajt. själv skulle jag inte kunna göra den med tvåkorts nötstege sådär. i alla fall inte då jag tror det finns väldigt står chans att han har t.ex KK. Men kanske mot vissa nötfiskar kan det vara rätt, men då måste det vara väldigt djupstackad imo, långt över 100bb vill ja påstå.

 

den största anledningen att jag foldade var att jag visste att jag skulle kunna spela ut honom senare i turneringen för han spelade alldeles för tight.. sen körde vi rabbit hunt och han hade vunnit på färg den handen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sns3r

 

ja du hade ju sannerligen rätt där. sen om färgen träffar eller ej är iofs mindre relevant. Men vad jag menar är att det måste till en riktigt sick read där för att orka lägga nöten. Känns som att väldigt många gånger får du in pengarna mot antingen set, i vissa fall tvåpar, i vissa jättefiskfall toppair eller overpair, i många fall nötstegen, och vissa specifika fall just som ditt nöten med redraw. Jag tycker det är för tight om man inte spelar med riktigt djup struktur eller djupstackat tycker fortfarande det är tveksamt vid 200bb i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett annat intressant spel som jag tror jag hörde nämnas på WPT av alla ställen, dom sa att det var Doyle Brunson som skrivit om detta..

 

Om man har nöten på turn där med Ax, betar ut, får omslag och sedan synar. Sen på rivern kommer färgen och man överbettar potten rätt ordentligt och kan kanske få motståndaren att lägga stegen (funkar ju såklart också bara med hyfsade stackar, en shortstack åker in direkt :) ) Testade det spelet mot en tight spelare på 5/10 och han stekfoldade mycket riktigt på rivern. Jag vet ju exakt vilken hand han sitter på på turnen så mitt enda sätt att vinna är att försöka bluffa ut honom om bordet parar eller färgen sitter på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det funkar ibland men...

 

Table Table 69424 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 3

Seat 3: NAC16 ( $4003.25 )

Seat 4: Hjälten ( $2256 )

Seat 5: TSUNAMMI ( $1068 )

NAC16 posts small blind [$10].

Hjälten posts big blind [$20].

** Dealing down cards **

Dealt to Hjälten [ Td Kc ]

TSUNAMMI folds.

NAC16 calls [$10].

Hjälten checks.

** Dealing Flop ** [ Js, Th, Qh ]

NAC16 checks.

Hjälten checks.

** Dealing Turn ** [ As ]

NAC16 checks.

Hjälten checks.

** Dealing River ** [ 3d ]

NAC16 bets [$70].

Hjälten is all-In.

NAC16 calls [$2166].

NAC16 shows [ Jh, Ac ] two pairs, aces and jacks.

Hjälten shows [ Td, Kc ] a straight, ten to ace.

Hjälten wins $4511 from the main pot with a straight, ten to ace.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) att slippa splitt är inte så enkelt som man kan tro (jag menar inte att fi ska lägga stegen på river där men att dom allt som oftast kommer syna på brädan parar / färgar)

 

ja där e jag med dig. det är jag medveten om. men det finns fall då man faktiskt kan sätta sin motståndare på exakt stegen på turn och i alla fall göra ett försök att ta hem potten på rivern. Krävs dock givetvis att det är en hyfsat tight konservativ spelare. Bara ett intressant move tänkte jag.

 

1) för mkt idioter för att någonsin kunna lägga nån sorts nöt

 

och detta var på 10/20 vad jag förstår? bådar onekligen gott inför framtiden :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flushdraw är inte en hand.....

 

ska man resonera likadant i omaha då, på brädet 678 så har du inte nöten om du har 9T du måste ha 88 också och straightflushdraw...

 

nöten är en färdig hand AA är nöten preflop i texas, nötstege är nötstege så länge det inte finns färg eller kåk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Ax Även med flushdrawet är ju en färdig hand som kan bli Ännu bättre. Det går INTE att slå Ax där med flushdrawet också, du sitter på straight med straight flushdraw och nut-flushdraw.

 

Javisst förstår vi säkert varandra men det är ju Bättre att ha den bästa handen SAMT att man inte kan bli outdrawad, inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha JA det är bättre det har jag vart med dig på hela tiden........

 

bara det att enligt mig är just nötterna den färdiga bästa handen som går att ha för stunden, som sagt det är bara en fråga om vad man väljer att kalla det... nötterna eller nötterna med redraw är mitt ordval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Ax Även med flushdrawet är ju en färdig hand som kan bli Ännu bättre. Det går INTE att slå Ax där med flushdrawet också, du sitter på straight med straight flushdraw och nut-flushdraw.

 

Javisst förstår vi säkert varandra men det är ju Bättre att ha den bästa handen SAMT att man inte kan bli outdrawad, inte sant?

 

Du kan bli utdragen även med nötstege+nötfärgsdrag. Spela Omaha så förstår du. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...