Doc Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Jag har nu spelat enbart SnGs ett tag och känner att jag stabilt tar mig till ITM (eller 4'e plats på de flesta borden), men när jag väl är ITM så har jag ingen robust strategi för att hantera spel mot 1 o 2 motståndare. Sämst går HU mot stark aggressiv spelare. Någon som kan ge bra tumregler för hur man bör spela i detta läge, eller kan peka på artiklar eller böcker som hanterar det? Det jag försöker följa men som ibland mot starkt motstånd blir lite vekt är: (Preflop) * Aldrig syna, höj eller lägg. (Check på BB tillåtet) * Höj med minst Q hög HU. * All-in med A hög HU om jag har största stacken. Pss med PP. Där jag känner mig oerhört osäker är med tex Ax, låga/mellan PP och jag har minsta stacken. Normalt höjer jag och går den andra All-in så synar jag. Postflop spelet är än värre då jag inte får träff alls. Hur resonerar man här? Om jag höjt preflop betar jag på (lite beroende på flop). Kommentarer. Citera
vetgirig Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 HU skall du spela spelaren inte korten. Lär dig hur motspelaren spelar sina kort och anpassa din spelstil efter det. Jag synar rätt ofta HU - speciellt som blindsen blir rätt höga då. Sitter man med ett bra pocketpar A-8 högt samt synar och motståndaren går all-in för att stjäla blindsen så har man ett gyllene läge att vinna matchen. Söänger sämsta 10 % synar med alla kort upp till 50% höjer med alla upp till 80% och synar med de kort som är bättre än så. När man bara spelar om 15-22 BB så finns inte mycket finlir. Harringtons bok har intressant information om HU spel. Citera
stenarn Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 den här guiden av ace_of_spades är riktigt mysig: http://www.pokerforum.se/showthread.php?t=1178 Citera
Kotoryu Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 HU skall du spela spelaren inte korten. Lär dig hur motspelaren spelar sina kort och anpassa din spelstil efter det. Det är väl i och för sig ett bra råd, men i en online-SnG spelar man oftast mot någon man aldrig har spelat HU mot förut. Jag tycker inte att man hinner lära sig motståndarens spelstil. I allmänhet är mörkarna så höga i förhållande till den minsta stacken att man måste gå all-in varje hand då man är först in, och bestämma sig för om man ska syna eller inte då motståndaren går all-in. Om motståndaren bara synar först in kan man ju ta en flopp och bestämma sedan om man ställer in eller inte. Om det finns lite mer spelutrymme ändras taktiken till att mer likna "riktigt" headsup-spel, men det är inte ofta det händer. Citera
vetgirig Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 HU skall du spela spelaren inte korten. Lär dig hur motspelaren spelar sina kort och anpassa din spelstil efter det. Det är väl i och för sig ett bra råd, men i en online-SnG spelar man oftast mot någon man aldrig har spelat HU mot förut. Jag tycker inte att man hinner lära sig motståndarens spelstil. Man har faktiskt spelat med samma motståndare under hela Sng - så man har tid att studera motståndaren. I allmänhet är mörkarna så höga i förhållande till den minsta stacken att man måste gå all-in varje hand då man är först in, och bestämma sig för om man ska syna eller inte då motståndaren går all-in. Där jag spelar har spelarna ofta ca 25 BB att dela på när HU börjar. Det ger uttrymme för riktigt spel. När man sitter på knappen så är man sist efter floppen - det ger en fördel alltså är det ofta dåligt spelat att gå all in när man sitter på knappen. Enligt min statistik så vinner jag ca 2 av 3 HU matcher i SNG. Citera
fl0w Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 När man sitter på knappen så är man sist efter floppen - det ger en fördel alltså är det ofta dåligt spelat att gå all in när man sitter på knappen. Jag är inte hundra på att det alltid är bra att vara sist HU, ofta är det ju den som bettar först som vinner potten. Citera
Kotoryu Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Man har faktiskt spelat med samma motståndare under hela Sng - så man har tid att studera motståndaren. Ja, men man har inte spelat heads-up med höga mörkar. Där jag spelar har spelarna ofta ca 25 BB att dela på när HU börjar. Det ger uttrymme för riktigt spel. Ja, då är det skillnad. Var spelar du? Edit: jag missade att du skrev "att dela på". Då är det ändå rätt höga mörkar. I allmänhet har också den ene spelaren mer marker, så man hamnar rätt snabbt i all-in/fold-läge. Citera
vetgirig Postad 12 Januari , 2006 Rapport Postad 12 Januari , 2006 Man har faktiskt spelat med samma motståndare under hela Sng - så man har tid att studera motståndaren. Ja, men man har inte spelat heads-up med höga mörkar. Där jag spelar har spelarna ofta ca 25 BB att dela på när HU börjar. Det ger uttrymme för riktigt spel. Ja, då är det skillnad. Var spelar du? Edit: jag missade att du skrev "att dela på". Då är det ändå rätt höga mörkar. I allmänhet har också den ene spelaren mer marker, så man hamnar rätt snabbt i all-in/fold-läge. On-game nätverket har 1500 i startmarken och 12 min perioder. Tycker att det kan bli rätt avvaktade spel - för ingen vill förlora. Citera
Kotoryu Postad 13 Januari , 2006 Rapport Postad 13 Januari , 2006 On-game nätverket har 1500 i startmarken och 12 min perioder. Tycker att det kan bli rätt avvaktade spel - för ingen vill förlora. Det är fd PokerNetwork, eller hur? Där har jag spelat mycket. Men är det inte 8-minutersperioder ...? Du spelar säkert på högre bord än jag, och då kanske det är längre perioder. Jag spelar dock mycket mindre där än förut, just eftersom enbordsturneringarna tar sån lång tid numera. Jag föredrog den gamla strukturen. Citera
vetgirig Postad 13 Januari , 2006 Rapport Postad 13 Januari , 2006 On-game nätverket har 1500 i startmarken och 12 min perioder. Tycker att det kan bli rätt avvaktade spel - för ingen vill förlora. Det är fd PokerNetwork, eller hur? Där har jag spelat mycket. Men är det inte 8-minutersperioder ...? Du spelar säkert på högre bord än jag, och då kanske det är längre perioder. Jag spelar dock mycket mindre där än förut, just eftersom enbordsturneringarna tar sån lång tid numera. Jag föredrog den gamla strukturen. Nja ongames nätverk heter nog pokernetwork fortfarande. Hade föresten fel - det är nog 10 händer per nivå numera. Så det gör detsamma hur fort man spelar. Citera
Recommended Posts