Gå till innehåll

NLT - SnG, Slowplay AK från small blind?


Carribean Stud

Recommended Posts

Jag spelade Sit n Go, hade 15bb kvar och synade från knappen med AQ. En spelare i Mitt Position och Small Blind synade också. Nu ligger det 400 i potten Floppen kom A :heart: 7 :heart: 2 :diamond: . SB betade 300 BB foldade, Mitt Positionen raisade till 600.

 

Eftersom ingen hade raisat pre-flop gissade jag att SB hade Ax eller kanske A2/A7 och att Mitt Position hade antingen AJ/AT, fyra hjärter eller möjligen en triss i sjuor eller tvåor.

 

Med 1 300 i potten och med, som jag bedömnde det, 2/3 chans till vinst gick jag all-in med mina 1 400. Oj vad jag blev förvånad när SB synade och visade upp AK.

 

Kanske är det smart att slowspela AK från Small Blind, eller vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle jag ha raisat med AQ från knappen, [...]

 

Du måste höja när du har AQ på knappen och ingen tidigare har höjt. AQ är en monsterhand på knappen om ingen har höjt. Du låter ju SB se floppen för en halv bet. Han synar ju med en massa skräphänder om du inte höjer.

 

Nu hade iofs. sb AK, men han spelade också väldigt dåligt. Höjer man inte med AK är man en en stor fisk utan dess like.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle jag ha raisat med AQ från knappen, [...]

 

Du måste höja när du har AQ på knappen och ingen tidigare har höjt. AQ är en monsterhand på knappen om ingen har höjt. Du låter ju SB se floppen för en halv bet. Han synar ju med en massa skräphänder om du inte höjer.

 

Nu hade iofs. sb AK, men han spelade också väldigt dåligt. Höjer man inte med AK är man en en stor fisk utan dess like.

 

Äh AK är ju hur skön som hellst multiway :D

 

Tycker man kan spela både små och stora potter med AK, standard är väl att höja dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromkvällen satt jag på knappen med AQs och höjde till 5 BB efter att fyra-fem spelare limpat. En kille med halva min stack i mellanpos slog då om all in. Jag tolkade det som ett försök att isolera sig mot mig med ett PP typ JJ-77 och synade eftersom jag hade odds för en coinflip. Döm om min förvåning när han visade upp AKo! Visst var jag lite orolig för AA och KK, men AK kunde jag inte tänka mig. Känns som den sista handen jag skulle limpa med. Som tur var hittade jag en stege :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte gillar att limpa med AK är att man inte får betalt efter floppen. Med ett ess eller en kung på brädan slår man endast sämre ess/kung som inte träffat tvåpar om man får syn. Däremot får man ofta betala andra som träffat bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte gillar att limpa med AK är att man inte får betalt efter floppen. Med ett ess eller en kung på brädan slår man endast sämre ess/kung som inte träffat tvåpar om man får syn. Däremot får man ofta betala andra som träffat bättre.

 

Jag måste hålla med föregående talare.

AK känns som en hand som man spelar hårt preflop enbart för att kunna ta hem potten på floppen om A eller K visar sig.

Alla de gånger man får syn eller alternativt re-raise är man oftast slagen och det slutar med att man betalar istället för att få betalt.

Givetvis beror det ju på situationen men om det inte är en shortstackad desperado som re-raisear så tenderar jag att tänka både en och två gånger innan jag skickar in degen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det smart att slowspela AK från Small Blind, eller vad tycker ni?

Det är ungefär lika illa som att öppensyna med AQ på knappen med kort stack. Dvs katastrof. Hade han höjt pre så borde han fått stacka dig preflopp eftersom det vid bra spel i stort sett inte går att lägga AQ preflopp i din situation.

 

Slöspela gör man antingen med en superstark hand eller när det finns implicita odds att hämta och det gör det aldrig i sådana här tävlingar, egentligen är det bara AA/KK som man kan slöspela och det gör man inte eftersom man inte slöspelar något annat heller.

 

Verkar som om samtliga spelare i den här handen inte bara är ute på cykelvägen utan har hittat en kanot vid åkanten och är på rask färd ut mot det vida havet. Supermycket mer aggression ordineras.

 

AK känns som en hand som man spelar hårt preflop enbart för att kunna ta hem potten på floppen om A eller K visar sig.

Nu skojar du va, menar du allvar att man hoppas på att bli av med potten när man missar och minimalt betalt när man träffar?

 

Worst strategy ever...

 

Alla de gånger man får syn eller alternativt re-raise är man oftast slagen och det slutar med att man betalar istället för att få betalt.

Om dina motståndare är så passiva med 15bb kvar i stacken så kommer du totaläga dem bara genom att tejpa ned raiseknappen och gå på kaffepaus.

 

Givetvis beror det ju på situationen men om det inte är en shortstackad desperado som re-raisear så tenderar jag att tänka både en och två gånger innan jag skickar in degen.

Jag kommer inte ens ihåg senaste gången jag foldat AK med 15bb kvar i stacken, det måste väl ha hänt men det är jäkla svårt att föreställa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Som jag ser det så måste höga kort som AK betas annars har den som någon tidigare sa inget större värde längre.

 

Man vill ju vara HU med en sån hand.

 

Alla händer blir farliga mot AK om dom får chansen att limpa.

 

Däremot kan jag överväga att limpa/syna mot få spelare med AA/KK men endast i undantagsfall för att variera spelet.

Men självklart aldrig i en turnering md lite högre blinds.

 

Man brukar väl säga att med höga kort vill man ha få motståndare och med låga te.x 78s många motståndare av den anledningen att det blir både lätt att beta folda.

 

Rätta mig om jag har fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Man brukar väl säga att med höga kort vill man ha få motståndare och med låga te.x 78s många motståndare av den anledningen att det blir både lätt att beta folda.

 

Rätta mig om jag har fel :)

 

Jag rättar! Det bästa är att ha kort som dominerar den andres hand. Sitter du med AK vill du hellst att fi sitter på Kx eller Ax. Sitter du med AA är 78s bland det värsta du kan möta. Suited connectors är de som har bäst chans att slå AA (även om den fortfarande är mycket liten). Det är därför det är så farligt att slowspela AA före floppen. Det är bl a därför du ska betta hårt med AK AA, just för att få bort limpande SC. Det är ju öken att floppa massa mellankort när 3-4 spelare gått med och du sitter med AK.

 

OT:

Klassiker: en super-tajt spelare får AA och limpar PF (han vet ju om att alla lägger sig om ha skulle betta.) Får med sig 3-4 i potten. Floppen kommer med massa låga draghänder. AA bettar halvhjärtat de andra synar och drar ut honom. Super-tajta spelaren gnäller sedan i diverse forum om bad beat...

Problemet ovan startade 30 händer innan när Mr super-tajt satt och foldade allt och väntade på bra starthänder. När de väl kom återstår slowplay eller blind-stöld (om han har tur kan ju också någon annan träffat stål).

Detta är en av anledningarna till att det är mer vinnande att spela Loose aggro än att spela tight aggro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...