Gå till innehåll

Problem med dubbelskärm, CRT & bärbar..


Agorali2

Recommended Posts

Såhär ligger det till:

 

Jag har en bärbar dator som jag har kopplat till en CRT 19 tum skärm som klarar 1600x1200 upplösningen utan problem.

 

Låt oss kalla bärbara datorns skärm för A

Låt oss kalla CRT 19 tum skärmen B

 

A och B fungerar tillsammans, jag kan använda båda skärmarna, dvs skrivbordet är delat i två, ena i delen i A medan den andra delen är i B. Eftersom min bärbara inte klarar mer än 1024x768 upplösning så har jag två olika upplösningar på båda skärmarna samtidigt, 1024x768 respektive 1600x1200.

 

När jag nu ställer in önskad upplösning på båda skärmarna så borde allt fungera korrekt. Skärm A visar rätt upplösning. Skärm B visar faktiskt också rätt upplösning MEN allt får ändå inte plats i skärm B. För när jag för över muspekaren till skärm B och drar muspekaren ända ut vid kanterna på den så får jag se "resterande delen".

 

Hoppas ni förstår vad jag menar.. Hur ska jag lösa det här? Varför visar inte skärm B 1600x1200 som den egentligen borde göra när jag ställt in den på 1600x1200?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På CRT skärmar måste man ställa in hur stor bilden är , hur den är tiltad och roterad, hur långt upp, ner, till vänster och till höger bilden ska ligga, olika inställningar för varje upplösning. Leta i skärmens meny, så hittar du möjligheterna....

 

tack, tänkte inte på det, ska testa d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk att uppfattas som den tekniska idiot jag är.

 

Jag har en Fujitsu Amilo Pro bärbar.

 

Kan jag koppla på en extern skärm på denna, och köra två skärmar? I så fall, hur gör jag?

 

Jaja, stoppa in sladden kan jag göra, men jag vill alltså ha två olika särivbord, inte samma... ja ni fattar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag koppla på en extern skärm på denna, och köra två skärmar? I så fall, hur gör jag?

 

Normalt borde du det, om du inte har ett grafikkort som är allt för kass/gammalt...

 

Jaja, stoppa in sladden kan jag göra, men jag vill alltså ha två olika särivbord, inte samma... ja ni fattar...
Två olika? Normalt är att det blir extended, vilket är samma men mycket större, dock har de inte samma egenskaper som ett skrivbord...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där beror oftast på mängden minne på grafikkortet, vad den klarar av, vilket inte nödvändigtvis behöver vara väl tilltaget på en bärbar dator. Samt drivrutinen till grafikkortet.

 

Kolla egenkaper för bildskärm / inställningar fliken, avancerat knappen, där borde du hitta en flik för ditt grafikkort med möjliga inställningar. I mitt fall tex: single display, clone, horizontal span, verical span, dual view. Vad du hittar där(om du nu hittar nåt) beror på grafikkortet samt dess drivrutin. Se till att du har den senaste drivrutinen installerad också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bara jag kan ha olika klienter på olika skärmarna, ja ni förstår...

Är min burk för gammal, jag tror den är hyfsat ny?

 

Ok, olika clienter, program eller what ever kan du givetvis ha...

Det är endast du som vet hur/gammal ny den är :D

 

Har du en skärm tillhanda, eller kan gå hem till någon som har en skärm, så är det bara prega in extra skärmen och kolla om ditt grafikkort stödjer dualscreen... (mer handson hjälp, kan följa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk att uppfattas som den tekniska idiot jag är.

 

Jag har en Fujitsu Amilo Pro bärbar.

 

Kan jag koppla på en extern skärm på denna, och köra två skärmar? I så fall, hur gör jag?

 

Jaja, stoppa in sladden kan jag göra, men jag vill alltså ha två olika särivbord, inte samma... ja ni fattar...

 

Om du kör win xp. Högerklicka på skrivbordet/egenskaper/inställningar. Klicka på bildskärm nummer två och bocka i utöka skrivbordet till denna skärm. Sen är det ju bara att se hur bra det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk att uppfattas som den tekniska idiot jag är.

 

Jag har en Fujitsu Amilo Pro bärbar.

 

Kan jag koppla på en extern skärm på denna, och köra två skärmar? I så fall, hur gör jag?

 

Jaja, stoppa in sladden kan jag göra, men jag vill alltså ha två olika särivbord, inte samma... ja ni fattar...

 

Om du kör win xp. Högerklicka på skrivbordet/egenskaper/inställningar. Klicka på bildskärm nummer två och bocka i utöka skrivbordet till denna skärm. Sen är det ju bara att se hur bra det fungerar.

 

Kan fungera det med, men i vissa fall måste du aktivera dual skärm först under avancerat knappen på samma flik, borde hitta grafikkortets egna inställningar och aktiveringar där på en flik. Själv kör jag endast med dom inställningarna och windows utökade skrivbord inaktiverat. Man får prova sig fram vad som fungerar på ens hårdvara, kolla gärna faq och forum för just din hårvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På CRT skärmar måste man ställa in hur stor bilden är , hur den är tiltad och roterad, hur långt upp, ner, till vänster och till höger bilden ska ligga, olika inställningar för varje upplösning. Leta i skärmens meny, så hittar du möjligheterna....

 

det gjorde ingen skillnad, måste fortfarande dra musen för att se slutet.. nån som vet varför det blir såhär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På CRT skärmar måste man ställa in hur stor bilden är , hur den är tiltad och roterad, hur långt upp, ner, till vänster och till höger bilden ska ligga, olika inställningar för varje upplösning. Leta i skärmens meny, så hittar du möjligheterna....

 

det gjorde ingen skillnad, måste fortfarande dra musen för att se slutet.. nån som vet varför det blir såhär?

 

Nej jag vet inte, men det blir lika på min TV om jag inte ändrar upplösningen till 600x800 (Vad TVn klarar). Kolla drivrutiner, kablar och inställningar. Verkar som att skärmen inte fattar att han klarar upplösningen...

Mycket svammel men kanske nån tråd att dra i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På CRT skärmar måste man ställa in hur stor bilden är , hur den är tiltad och roterad, hur långt upp, ner, till vänster och till höger bilden ska ligga, olika inställningar för varje upplösning. Leta i skärmens meny, så hittar du möjligheterna....

 

det gjorde ingen skillnad, måste fortfarande dra musen för att se slutet.. nån som vet varför det blir såhär?

 

Nej jag vet inte, men det blir lika på min TV om jag inte ändrar upplösningen till 600x800 (Vad TVn klarar). Kolla drivrutiner, kablar och inställningar. Verkar som att skärmen inte fattar att han klarar upplösningen...

Mycket svammel men kanske nån tråd att dra i.

 

asso kan det vara att grafikkortet inte klarar båda skärmarna samtidigt på dessa upplösningar?

 

Såhär kan jag ha:

 

1024 .... på skärm A

1200 .... på skärm B

 

ELLER

 

stängt på skärm A

1600 på skärm B

 

när jag har 1024 på A och 1600 på B så måste ja som sagt dra musen på skärm b för att se de "gömda" ställerna på skärmens kanter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns också nu en "extra box" som ger möjlighet till dubbla skärmar på alla datorer. Matrox dualhead 2 Go, 1200 kr. Gör så att du kan ha dualscreens till din laptop tom (ie 2 skärmar + laptopens = 3)

 

jo men om ja nu kan få två fungerande skärmar, varför köpa nåt extra för 1200? orka ha 3 skärmar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...