Gå till innehåll

PLO - SH, Nybörjaren frågar


trexter

Recommended Posts

Tjipp!

Spelade lite SH Omaha på lägsta nivån $20 igår och tror jag kan lära mig att gilla spelet. Swingsen är uppenbarligen ganska vansinniga men en tanke jag hade var att inte bygga potten i onödan pre flop (eftersom att ingen hand är någon stor favorit). På så viss tänkte jag att swingsen skulle hållas nere.

 

Är detta en intelligent strategi för en ny spelare?

 

Några andra saker jag undrar är:

- I någon bok står det att man _aldrig ska höja "up front" i Omaha, utg. Gäller detta även för short-handed?

 

- Om man vill höja, öka variansen och utnyttja de minimala fördelarna pre-flop mot ett megalöst bord - vilka händer ska man höja med (och bara i position?)?

AAxx?

Tvåpar?

4 connectade kort, t ex 689Ts?

Andra?

 

- På sb brukar jag syna oavsett kort om potten inte är höjd. Detta med tanken att priset är lågt och att min hand inte är lätt dominerad så som i texas. Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/.../ - I någon bok står det att man _aldrig ska höja "up front" i Omaha, utg. Gäller detta även för short-handed? /.../

UTG är ju i princip "middle position" när vi spelar sex eller färre så en höjning är OK under förutsättningen att du vet vad du pysslar med i övrigt.

 

Så ta det lugnt till en början iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tjipp!

 

- Om man vill höja, öka variansen och utnyttja de minimala fördelarna pre-flop mot ett megalöst bord - vilka händer ska man höja med (och bara i position?)?

AAxx?

Tvåpar?

4 connectade kort, t ex 689Ts?

Andra?

 

kanske inte crappy tvåpar som 7733 eller 8855, men variera dig lite, antagligen är du ju favorit innan floppen så en höjning är ok. KKxx duger definitivt också (helst med nån suit).

Om du har svårt för att plocka hem potten för att bordet är ultraloose så checka igenom bara och hoppas att du prickar nåt fint, ingen poäng i att sumpa mer pengar bara för att du höjde preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...