RayIV Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Tänkte först posta lite korta tankar i "Vilka fonder bör man satsa på?" men kände att det var lika bra att starta en ny tråd eftersom jag ändå hoppas på en del svar och kanske lite diskussion. Är snart 19 år och tilldelades lite turligt två st. föräldrar med god ekonomi som unnade oss avkommor lite kapital. När jag fyllde 18 och skaffade internetbank fick jag för första gången tillgång till aktier/fonder men har inte orkat bry mig om det så mycket. På senare dagar har jag dock gått i tankarna att sätta mig in lite mer i det här med aktivt sparande. Man sitter ju ändå en hel del vid datorn och som någon sa kan man lika gärna göra något nyttigt under tiden. Oturligt nog är jag helt grön på det här området (inte helt grön faktiskt, när nokia hade sin rusch för ett antal år sedan såg jag det på nyheterna och tvingade far att investera i ett par aktier, jäklar vilket klipp ). Till att börja med, vart ska jag börja om jag vill lära mig om aktie/fondmarknaderna och vart går jag sen vidare. Känns lite väl att börja läsa DI det första man gör och inte förstå ett dyft. Tips om fonder och marknader är jag inte ute efter, det får bli en senare diskussion när man fått pejl på läget. Och bara utav intresse; vilken avkastning kan folk inom detta område räkna med? En hobbysparare som ändå lägger ner tid, vad är en rimlig avkastning i % under ett år? Jag förstår att det beror på hur man sparar, vilka risker man tar o.s.v. men det bör ändå finnas uppskattade siffror för olika typer av sparande? Hajar, vad kan de göra sig? Vore väldigt kul om någon satt på liknande siffror som jag är ute efter. Utöver det uppskattas som sagt länkar till internetportaler samt kanske tidnings-/boktips för nybörjare något enormt! Yours sincerely RayIV Citera
vetgirig Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Unga Aktiespararna har mycket information för yngre som vill lära sig om aktier. Börsen går upp 10% per år - det är standardsvaret för avkastningen för aktier. Sanningen är att ibland faller den 1/3-del och ibland går den upp 50%. Det varierar mycket. Citera
theForce Postad 7 Januari , 2006 Rapport Postad 7 Januari , 2006 och ett bra ställe att hålla koll på fonder är morningstar.se Citera
Recommended Posts