Gå till innehåll

ARTIKEL: Glimnes pokerskola i Aftonbladet


Palmstar

Recommended Posts

  • Svars 178
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ingen annan än jag som ser fram emot att spela mot folk som läst Glimnes artikel?

"Jag har kåk... hmmm...men det betyder att om min motståndare sätter mig all-in så måste jag lägga mig eftersom Dan skriver: "Rätt svar: Det finns bara en hand han kan ha för att ha agerat som han gjorde: han har Q–Q och därmed ett fyrtal i damer. Du är slagen. Pottoddsen spelar ingen roll i det här läget; en syn är otänkbar"*

 

Jag gillar Dan Glimnes torra stil i Pokermiljonen och jag tycker att hans bok är rolig läsning.

Emellertid.

Att berätta den här historien över några öl i glada vänners lag för att bevisa vilken sanslös fold man har gjort en gång i livet är en sak; att ha det i ett pedagogiskt sammanhang blir onekligen rätt märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt... Den här handen går inte att lägga (nu var det ju rätt, men det finns så många andra händer som han kan ha, exempelvis KQ, som är minst lika rimliga som QQ för en all-in). Har man fel får man väl klonka in en kung på sista kortet.

 

Fyrtalet som jag la mot Annika är betydligt rimligare:

 

Floppen kommer J55 (eller nåt liknande) och jag betar i Omaha. Hon synar. Här finns det nog bara en hand hon kan ha, nämligen JJxy (eftersom jag har båda femmorna).

 

Turn kommer J. Nu betar jag igen, och hon höjer. Vad ska hon ha.... Alltså den här damen har aldrig höjt utan nötterna någon gång. Jag la mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grym fold... Ni som gnäller och hånar hans fold, tänk på resultatet av folden INNAN ni gör det. Han sparade en hel del marker på det, vilket ni andra inte hade gjort om ni INTE hade foldat

 

LOL Glimnes gör en grym fold :shock: a_apelqvist, tänk på resultatet i ett större perspektiv.

"en syn är otänkbar"....... skriver han också. ROFLMAO

 

gdaily's hand kan jag inte uttala mig om. kan inget om omaha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig lagt kåken där om jag inte hade haft en superread eller tell på motståndaren.

 

Intressant också att han slowplayar kåken på floppen och checkar, och sedan när motståndaren re-raisar på turnen när sjuan kommer så funderar han på en fold. Motståndaren kan ju lika gärna ha 7-7 då ju? Men iofs, då har ju Fi en out till fyrtalet på rivern så då är det väl bäst att lägga sig, oavsett oddsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grym fold... Ni som gnäller och hånar hans fold, tänk på resultatet av folden INNAN ni gör det. Han sparade en hel del marker på det, vilket ni andra inte hade gjort om ni INTE hade foldat

Öh, nej. Tänk inte på resultatet innan ni kommenterar folden.

 

Det ser ut att vara en ny Legato/Eckeskog debatt på G här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Det är bara 20 sidor text i pokermiljonen-tråden :)

Jag orkar inte ens kolla på pokertv, än mindre diskutera det. Jag gissar att Legato tyckte samma som mig ändå.

 

Glimne hade antagligen bra read? Sluta klaga

Hur man än ställer upp situationen så var det en i bästa fall värdelös artikel. Om Glimne säger att han hade superread så är det ett helt trivialt beslut som inte alls behöver tas upp eller skrivas om. I så fall har han skrivit "du vet att du är slagen, ska du syna?" Så även om man på något ologiskt vis lyckas få det till att han spelade rätt så har han i bästa fall skrivit något som inte behöver skrivas.

 

Men det gjorde han inte, läser man artikeln så antyder han starkt att fold skulle vara någon form av standardspel i den här situationen vilket är totalt fel. Om någon tar det på allvar skulle de försämra sitt spel på det och då blir artikeln skadlig istället för bara värdelös.

 

Hade han velat göra en bra artikel så borde han ha redogjort för hur han kom fram till sin read och hur den processen fungerar. Även om han skrivit om hur man spelar den här situationen rätt så hade det varit ointressant eftersom man som turneringslirare inte behöver veta hur man spelar nästnöten mot re-re-re-raise på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...