Gå till innehåll

WPT Bahamas 4-11 januari!

supario

Recommended Posts

• Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

http://expressen.se/index.jsp?a=502413

Hoppas han tar hem det! Vore kul att se ännu(?) en svensk vinna WPT 8-)

Ja Christer Johansson är väl den enda som gjort det? Eller har jag missat någon annan (Han vann WPT Paris S1)

//Freddo

Knifen vann ju WPT-finalen 2004 också, så han bli tredje i så fall.

Kom på mig själv precis och skulle gå in och ändra... men då hade visst inte en utan 2 personer redan korrigerat mina felsteg :)

//Freddo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va fan är det ungdomspoker eller?

Alla ser ut att vara max myndiga typ.

Två artonåringar... resten var väl lite äldre i alla fall? Men det kanske var en fördel att vara ung när man spelade såpass länge som man gjorde igår?

Kanske det, har själv funderar på att jobba upp konditionen för att orka sitta still timtals.

Länk till kommentar

Va fan är det ungdomspoker eller?

Alla ser ut att vara max myndiga typ.

Två artonåringar... resten var väl lite äldre i alla fall? Men det kanske var en fördel att vara ung när man spelade såpass länge som man gjorde igår?

Kanske det, har själv funderar på att jobba upp konditionen för att orka sitta still timtals.

Jag själv (inte ett fysiskt praktexemplar) märker att jag har dåligt med koncentrationen efter 4-5 timmar spelande.. och gör många helt idiotiska misstag... vilket är lite trist när man sitter med en fin stack i större lajvturneringar... nätpoker har jag inte samma problem.. mest pga att man alltid kan gå och göra något annat i 2-3 minuter lite då och då...

//Freddo

Länk till kommentar

Var det inte så att det man vinner på WPT ska först skattas i USA och sedan i Sverige? Nu vill jag inte att det blir en tråd om skatt, utan bara ett ja eller nej, och isåfall hur mycket skatt i usa

Vet inte hur skattereglerna är i USA, men den här tävligen spelas väl inte där? Är väl en av de få där 18-20åringar kan delta i ...

Länk till kommentar

- Jag hamnade på 18:e plats förra året och är grymt nöjd med att ha placerat mig bättre i år. Jag låg ju väldigt risigt till efter en stor pott tidigare under kvällen där jag bara hade 140 000 kvar och var tvungen att gå all-in så fort jag fick några hyfsade kort. Jag hade tur några gånger, men sen flöt det på och det känns grymt bra att vara på tredje plats när vi inleder finalspelet i övermorgon. Imorgon (måndag) ska jag sola, bada och åka vattenrutschbana.

Anders Henriksson - Saxat från pokermagazine.se

Vattenrutchbana? hallllllåååå :)

//Freddo

Länk till kommentar

Vad liksom...va?

Han måste trott att han hade A7, eller?

Man kan ju undra ... Ner till 140000 och en timma senare över en miljon.

Cardplayer skrev:

Anders Henriksson raises to about $50,000 from the cutoff position, and Ziu Bachar calls from the button. The flop comes 7h-5d-2s, Henriksson checks, Bachar bets, Henriksson raises to $200,000, and Bachar moves all in for a little over $500,000 total. Henriksson thinks for a full 11 minutes before he finally calls and flips over As-6d.

Yes, you read that correctly. As-6d. Ace high.

Keep in mind that at the last major tournament (Bellagio's Five Diamond Classic), Joe Cassidy was lauded for an amazing call he made after being raised on the river with nothing but A-7 (ace high). In that case, Cassidy was right to make the call, as his opponent held A-3, and Cassidy took a major pot.

But in this case, Bachar had pocket jacks (Jc-Js) for an overpair.

Henriksson made a call that befuddled the gathered crowd, but he could still win the hand with an ace or running sixes. The turn card was the 2h, and Henriksson had six outs on the river to eliminate Bachar. But the river card was the Qd. Bachar's jacks held up to win a pot worth over $1.12 million. Henriksson is knocked all the way down to about $150,000.

Han hade 300.000 att syna för att vinna en dryg miljon, så oddsen är ju rätt goda. Men går det ens att komma upp i 30% chans mot motståndarens möjliga händer, eller är det rätt och slätt en dålig syn?

Kanske det hade positiva effekter i alla fall för hans image vid bordet.

Länk till kommentar

Vad liksom...va?

The turn card was the 2h, and Henriksson had six outs on the river to eliminate Bachar. But the river card was the Qd. Bachar's jacks held up to win a pot worth over $1.12 million. Henriksson is knocked all the way down to about $150,000.

six outs? är jag blind eller vilka outs finns mer än de 3 A:na?

Länk till kommentar

Han hade 300.000 att syna för att vinna en dryg miljon, så oddsen är ju rätt goda. Men går det ens att komma upp i 30% chans mot motståndarens möjliga händer, eller är det rätt och slätt en dålig syn?

Kanske det hade positiva effekter i alla fall för hans image vid bordet.

Syna 300'000 för att vinna 820'000 ska det väl vara. Potten blir ju över en miljon först efter att han synat. En mystisk syn som kräver en del analyserande är det hur som helst. Men jag vill nog påstå att Mr Henriksson spelar & analyserar i en division ett par steg över de flesta av oss andra här. Inte satt han i 11 minuter och funderade på vilken solskyddsfaktor han skulle använda om han synade och åkte ut :)

Det krävs hur som helst mycket mod, gamble, och analyserande för att kunna ta denna syn..

Säg att han resonerade ungefär så här:

Om det kommer ett A tror han att det med minst 80% sannolikhet (han måste nästan tro att ett A med 100% sannolikhet ger vinst för att kunna syna) ger en vinnande hand. Han har dessutom 4 stycken runner, runner drag... 98, 84, 34 och 66 som säkert också ger en vinnande hand. Sannolikheten att han sätter ett av dessa runner runner drag är ungefär 6%

Utgång om det kommer ett A (12,5%):

12,5% * 80% vinst av handen +820 på synen

12,5% * 20% esset räcker inte -300 på synen

Oddsen för att sätta ett runner runner drag:

6% ger +820 på synen

Kvar är nu 81,5% av utgångarna.

För att kunna motivera synen måste han tro att A-högen för närvarande är bästa hand x antal procent. Vid dessa x procent har alltså motståndaren två oparande kort och inte ett A högre än A6. Dessa x gånger då Anders gör ett korrekt syn kommer hans A-hög bli utdraget och förlora 25-30% av gångerna.

x procent ger vinst +820 på synen

81,5% ger förlust -300 på synen

Genom att sätta upp ekvationen: 820 * x - 300 * (0,815 - x) + 0,125 * (0,8 * 820 - 0,2 *-300) + 0,06 * 820 = 0

får man fram x till 9,9%

För att göra det hela än mer komplicerat så kan ju faktiskt motståndaren ha träffat två par ett ett set också vilket gör att Anders chanser förminskas till endast några runner-runner drag. Säg att detta mardrömsscenarie uppkommer 15% av gångerna.

Procentandelen där A-högen uppskattas vara bäst hand måste alltså korrigeras upp dels för risken att den blir utdragen senare i handen, dels för risken att motståndaren redan har stål. x/ (0,75 * 0,85) ~= 15%

Lite jobbiga beräkningar att göra under press vid ett WPT bord kanske :D men med tanke på alla osäkerheter så räcker ju en överslagsräkning bra. Min slutsats är alltså att om Anders tror att chansen att killen bluffar med två oparade kort som inte har ett A är över ~15% så är det korrekt att syna rent EV-mässigt (11% om han tror att träff på A med 100% sannolikhet ger vinst). Sedan kan det ju vara rätt att göra EV-mässigt felaktiga beslut i en turnering också.

Eller vad tror ni andra? saknas något i mitt resonemang?

Länk till kommentar

från http://www.pokerstarsblog.com/

BIG HAND ALERT

12:36--Anders comes in for a raise to 90K. Folded around to blinds. Brook calls from small blind. Michael folkds his big blind. Flop comes out Q62 with two clubs. Brook checks. Anders bets $150K. Brook asks for a count. Brook moves all in. Anders goes into the tank (a familiar scene, reminiscent of his 11-minute decision to call with A6 on a seven high board earlier in the tournament). Finally, Anders decides to call. Brook has aces. Anders has top pair with KQ. Turn is six of hearts. River is nine. Anders is eliminated and earns $239,900.00 .

:(

Länk till kommentar

BIG HAND ALERT

12:36--Anders comes in for a raise to 90K. Folded around to blinds. Brook calls from small blind. Michael folkds his big blind. Flop comes out Q62 with two clubs. Brook checks. Anders bets $150K. Brook asks for a count. Brook moves all in. Anders goes into the tank (a familiar scene, reminiscent of his 11-minute decision to call with A6 on a seven high board earlier in the tournament). Finally, Anders decides to call. Brook has aces. Anders has top pair with KQ. Turn is six of hearts. River is nine. Anders is eliminated and earns $239,900.00 .

Jag är bara en fisk... men är inte den där synen riktigt dålig? Han raisar får en syn ifrån BB... det enda han slår där är ju två klöver eller en bluff... ? Dessutom lägger han sig har han över 600k kvar... (blinds 15-30k) han drar ju tvärdött mot väldigt många händer i det där läget? (set t.ex... överpar har han lite outs mot i alla fall...)

//Freddo

Länk till kommentar

BIG HAND ALERT

Jag är bara en fisk... men är inte den där synen riktigt dålig? Han raisar får en syn ifrån BB... det enda han slår där är ju två klöver eller en bluff... ? Dessutom lägger han sig har han över 600k kvar... (blinds 15-30k) han drar ju tvärdött mot väldigt många händer i det där läget? (set t.ex... överpar har han lite outs mot i alla fall...)

//Freddo

Svårt att sätta honom på KK, AA, AQ, då det är lite av en reräjs-hand här. Liknar mer ett färgdrag eller ren och skär stöld.

Länk till kommentar