Gå till innehåll

FLT - Flopbeslut med halvknepigt drag i stor pot


Mjonasson

Recommended Posts

En hand jag skrev om i min dagbok härromdagen och som jag inte är helt säker på om jag spelade rätt. Att kallsyna två på flopen känns alltid halvfel och att raisa känns inte heller helt bekvämt. Kommentarer?

 

Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed)

 

Preflop: Hero is Button with 9:diamond:, 8:diamond:. MP3 posts a blind of $1.

1 fold, UTG+1 calls, 1 fold, MP2 calls, MP3 (poster) checks, CO calls, Hero calls, SB completes, BB checks.

Inte så mycket att säga preflop egentligen.

Flop: (7 SB) 6:diamond:, 9:club:, K:diamond: (7 players)

SB bets, BB folds, UTG+1 calls, MP2 folds, MP3 calls, CO raises, Hero calls, SB calls, UTG+1 calls, MP3 calls.

Här träffar jag paret och färgdraget. Frågan är alltså vad jag skulle vinna på att höja i det här läget? Att kallsyna brukar ju vara ett misstag, men att lägga sig eller höja känns nästan som värre misstag eller? Att vinna med enbart niorna är ju ingen chans och stegdraget är ju inte så starkt det heller. Vilka händer vill jag trycka bort här egentligen? Kanske några händer som skulle kunna få stege i och för sig? Men jag väljer ändå att syna. Rätt eller fel?

 

Turn: (8.50 BB) 8:heart: (5 players)

SB checks, UTG+1 bets, MP3 calls, CO calls, Hero raises, SB calls, UTG+1 calls, MP3 calls, CO calls.

Här är det ju bara att köra på.

 

River: (18.50 BB) 3:club: (5 players)

SB checks, UTG+1 checks, MP3 checks, CO checks, Hero bets, SB calls, UTG+1 calls, MP3 folds, CO calls.

 

Final Pot: 22.50 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan absolut inte folda. Jag skulle tro att du har så pass hög pot-equity att en höjning alltid har positivt väntevärde. Det jag skulle vara orolig för vid en höjning är att få in ytterligare tre små bet för en "kostnad" av två istället för ytterligare tre bet för en kostnad av ett vid syn. Hur lösa är mittenspelarna? Samtidigt innebär ju en höjning att du får fler alternativ på turn och att risken att bli utdragen om du nu träffar färgen där minskar.

 

Ja, nu skjuter jag lite från höften men det kommer väl snart nån siffermagiker och styr upp läget ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda (kanske inte enda rikigt, men absolut viktigaste) frågan du ska ställa dig på floppen är hur du får in mest pengar i potten.

 

Sen hur du får det handlar ju om UTG+1 och MP3 skulle syna en 3-bett eller om du tror det blir cappat mellan SB, CO och dig. Ytterligare en merit till att 3-betta är möjligheten till frikort om du missar turn och vill ha ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ett 3-bet som det klart bästa alternativet. Din hand kommer träffa så ofta att du vill bygga en stor pot (stor pot equity). Om alla synar, toppen! Om nån foldar är det också positivt, då potten är stor och du inte har något emot att nån foldar höga ruter (runner runner flush), en bättre 9:a etc. Dessutom ger ett 3-bet en möjlighet att checka igenom turn om du så skulle vilja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om två pers synar ditt trebet så har du ju omedelbart gått med vinst, eftersom din equity i potten är långt över 33%. Om du synar kommer det troligen in 3 bet till i potten, det är sällsynt att någon synar ett bet och foldar för ett till. För att klå det vill vi att två pers synar vårt 3-bet, och det håller jag för ganska troligt.

 

Pumpa ditt drag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om två pers synar ditt trebet så har du ju omedelbart gått med vinst, eftersom din equity i potten är långt över 33%. Om du synar kommer det troligen in 3 bet till i potten, det är sällsynt att någon synar ett bet och foldar för ett till. För att klå det vill vi att två pers synar vårt 3-bet, och det håller jag för ganska troligt.

 

Pumpa ditt drag!

 

Nu analyserar du ju bara floppen i ett vakum som om det inte fanns några fler satsningsrundor. Om sb betar ut på fjärde när du träffar vinner du rejält mkt mer än några procents equity på några små bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu analyserar du ju bara floppen i ett vakum som om det inte fanns några fler satsningsrundor. Om sb betar ut på fjärde när du träffar vinner du rejält mkt mer än några procents equity på några små bets.

 

Ja, men vad får dig att tro att SB inte bara checkar till höjaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu analyserar du ju bara floppen i ett vakum som om det inte fanns några fler satsningsrundor. Om sb betar ut på fjärde när du träffar vinner du rejält mkt mer än några procents equity på några små bets.

 

Ja, men vad får dig att tro att SB inte bara checkar till höjaren?

 

tror inte det spelar så stor roll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu analyserar du ju bara floppen i ett vakum som om det inte fanns några fler satsningsrundor. Om sb betar ut på fjärde när du träffar vinner du rejält mkt mer än några procents equity på några små bets.

 

Ja, men vad får dig att tro att SB inte bara checkar till höjaren?

 

tror inte det spelar så stor roll

 

Nej, vad vi gör på floppen lär inte ha så stor inverkan på hur det går på turn. Om vi 3-betar och det checkas till oss på turn gör ingen stor skillnad från om vi synar och det checkas till CO. Om vi höjer COs bet på turn så lär vi slå ut de kvarvarande, speciellt om vi träffar färgen. Mest chans att få kvar folk har vi väl om vi träffar sjuan och höjer CO.

 

Så pumpa floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...