Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokerepidemi


jna

Recommended Posts

Svenska Spels intresse av att ta marknadsdelar när det gäller pokerspelandet på nätet är fullt begripligt. Och rent nationalekonomiskt borde man ju ge Svenska Spel sitt stöd. Det är bättre att förlusterna som görs på nätet hamnar i den svenska statskassan än hos enskilda spelbolag i utlandet.

 

Jag tycker det är bättre att pengarna hamnar hos spelarna, inte bolaget som sköter tekniken och transaktionerna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju en fånig artikel även om några av farhågorna säkert är väl grundade (t ex att en del ungdomar lirar bort alldeles för mycket pengar för sitt eget och sin familjs bästa). Det måste väl vara raken det talas om?

Det larvigaste, tyckte i alla fall jag, var meningen om att det är svårt att arbeta ihop kapital och i synnerhet den lilla parentesen som påpekar att det hela är skatternas fel. Liksom: Höga skatter > Svårt att skaffa pengar > Fler väljer att spela bort "det lilla de har kvar efter skatt" på poker. Helt klart ett borgerligt synsätt vad det gäller skatterna men borgare (liberaler) brukar hysa betyligt större tilltro (i många fall övertro) till den enskildes förmåga att alltid handla efter högsta EV. (Oj, det här kanske blev lite OT.)

Är det för övrigt förbjudet för personer under 18 att spela poker om småpengar? "Enkronorspoker" eller lägre är väl det vanligaste och det känns inte som något större hot mot en familjs ekonomi. Risken att barnen blir ovänner p g a spelet är väl i så fall värre. Som fd lärare tycker jag att det känns ganska knasigt när folk häver ur sig "Detta måste ju skolorna kunna ta tag i" till höger och vänster. Lärarna har mer än tillräckligt att ta tag i, tro mig (finns anledningar till att jag inte vill arbeta som lärare längre).

...Suspekt att arbeta ihop kapital? Hm, kan inte släppa den meningen, vad är detta för en människa... Måste leva i en helt annan värld än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen kanske inte har stenkoll på hur pokerspel går till men vad han har en poäng i vad han säger. Tyvärr finns det skräkexempel inom i princip alla områden, inte bara poker, och det får vi nog leva med.

 

Det larvigaste, tyckte i alla fall jag, var meningen om att det är svårt att arbeta ihop kapital och i synnerhet den lilla parentesen som påpekar att det hela är skatternas fel. Liksom: Höga skatter > Svårt att skaffa pengar > Fler väljer att spela bort "det lilla de har kvar efter skatt" på poker. Helt klart ett borgerligt synsätt vad det gäller skatterna men borgare (liberaler) brukar hysa betyligt större tilltro (i många fall övertro) till den enskildes förmåga att alltid handla efter högsta EV. (Oj, det här kanske blev lite OT.)

 

Larvigt eller inte, sant är det. Kopplingen till att det är anledning att folk spelar är väl kanske inte den bästa. Men att arbete in belönas riktigt så mycket som det kanske borde pga skattetrycket är ett faktum.

 

...Suspekt att arbeta ihop kapital? Hm, kan inte släppa den meningen, vad är detta för en människa... Måste leva i en helt annan värld än jag.

 

Antar att personen i fråga syftar på jantelagen. Och återigen har han rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...