Gå till innehåll

NL - När byta bord?


spinner

Recommended Posts

Har funderat lite på detta...

 

Spelar en del NL 0,25-0,50 eller 0,5-1, och spelar ofta flera bord samtidigt under en session. Jag plussar oftast totalt sett, men vad jag undrar lite över är när det är dags att byta ett bord, och när det är motiverat att sitta kvar.

 

(antag att max buy-in är 50 BB)

 

Oftast plussar jag några BB/bord och timme, men ibland händer det att ett bord plussar eller går minus låt säga 25 BB/timme. Om ett bord går så pass bra ska jag då tacka för mig och byta, eller ska jag köra på när det går bra och jag dessutom byggt upp en fin stack? Vissa förespråkar detta, men andra tycker att jag ska tolka det som extremt flyt då jag kanske floppat ett par kåkar eller flushar och plussat så radikalt.

 

Byta eller stanna?

 

Och sedan till det omvända... Om ett bord går stadigt minus, ska jag då byta när exempelvis 75% av inköpet gått åt, eller ska jag sega mig kvar?

 

Några funderingar?

 

 

 

Jag är medveten att reads och spelstilar vid borden bör beaktas, men det kan jag bara göra markant när jag spelar många bord. Så frågan återstår: ska jag bara köra på och se till hela sessionen eller hela veckans spel, eller ska jag fimpa vissa bord och köra på vid andra? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe såg Phil Ivey på poker superstars invetation tournament, hans råd var att inte avbryta när allt flyter på utan att avbryta när det börja gå dålig och man börjar små tilta.

Jag försöker göra samma sak avbryta när jag märker att jag tar fel beslut annars sitter jag lugnt.

 

Good point. Vad jag funderar på är om man ska lita på matte och statistik eller intuition när man lirar många bord samtidigt... Jag antar att ju fler bord man spelar samtidigt, desto mindre reads kan man ta, och desto mer bör man förlita sig till det rent matematiska istället. eller? Alltså, om ett bord går kraftigt plus, bör man avsluta det, eftersom statistiken säger att det sannolikt kommer att vända. Filosoferar lite :)

 

Bra på matte och statistik är jag. Just nu står jag och väger hur jag ska ta mig in i pokervärlden på bästa sätt (som hobby). Släppa matten eller köra vidare på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirar på 0,1/0,2, samt ibland 0,25/0,5.

 

Jag tycker man ska leta efter borden med fiskar, o leta ganska aktivt. Det tjänar man på i längden, tror jag. Klassar mig iofs som en fisk, men det finns värre fiskar där ute, och dem ska man leta efter. En numera ganska välfylld buddylist avgör vilket/vilka bord jag väljer.

 

En annan viktig grej är ju att de du spelar mot ska ha hyfsat mycket pengar vid bordet.

 

De två ovanstående grejerna är viktigast, tycker jag.

 

Sedan fungerar mitt spel sällan som bäst när jag är massiv chipleader, efterom jag är dålig på att "köra över" de andra spelarna genom att beta när jag inte har nåt riktigt bra. Har då upplevt problemet att de har för stor respekt för mig när jag har lyckats ta hem några jättepotter, vilket gör att jag får dassigt betalt när jag väl har bra kort. Och eftersom jag har svårt att vara tablebully, så funkar det inte riktigt då.

 

Däremot tycker jag det är bra att sitta med dubbla inköpet, eftersom man då kan ta lika mycket av en fisk som klonkat en gång när han spelat A4 och fått tvåpar mot bordsgrannens AK...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnurfen jag vet inte hur konceptet table bully funkar i CG det ju bara att köpa in fler chips inte som i en turnering där folk är rädda för att åka ut.

Jag ser ingen större fördel med fet rulle på ett CG bord snarare blir fiskarna mer försiktiga och väljer ett annat bord där det sitter folk med mindre pengar vid bordet, fast det gäller nog bara på mina låga nivåer .25/50 - .5/1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, om ett bord går kraftigt plus, bör man avsluta det, eftersom statistiken säger att det sannolikt kommer att vända. Filosoferar lite :)

 

Just sannolikhet och statistik är något jag är bra på och ovanstående mening stämmer inte, rent matematiskt. Sannolikheten säger inte att det kommer att vända och gå dåligt.

 

Däremot kanske du baserar sannolikheten på din egen statistik och såna fall stämmer det ju givetvis för dig :). Såna fall tror jag att det gör det pga att du spelar ut fiskarna och får in bättre spelare samt att du kanske förlorar fokus på ditt eget spel, något som tidigare hände mig allt för ofta när det gått bra och jag spelade länge, tappade koncentration och blev övermodig/dålig....

 

Nej mitt råd är att håll dig kvar så länge som fiskarna är kvar. Byt när dom byter, utnyttja din buddylist! Men för även statistik på dom du torskar mot så kommer det nog att gå ännu bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...