Gå till innehåll

FLT - AQo, intetsägande flop


MarcusK

Recommended Posts

Med anledning av ett råd under rubriken "Allmän pokerteori / win % if flop seen" om att posta handhistorik så följer här en giv där jag undrar hur andra skulle spelat. Spelet är FL 0.25-0.50

Jag synar preflop med A :heart: Q :diamond: , checkar på flop och lägger mig vid bet på turn.

 

Pos.1 AcesinPori:(SB)call(0.15), Pos.2(BB)Yahaw44:check, Pos.5 rime2:call(0.25), Pos.9 MarcusK: A :heart: Q :diamond: call(0.25), Pos.10 Errato: call (0.25)

 

Pott: 1.25$

 

Flop: 9 :heart: , 7 :heart: , 2 :spade:

 

Pos.1 AcesinPori: check, Pos.2 (BB)Yahaw44: check Pos.5 Prime: check, Pos.9 MarcusK:check , Pos.10 Errato check

 

Pott: 1.25$

 

Turn: 9 :heart: , 7 :heart: , 2 :spade: , 7 :spade:

 

Pos.1 AcesinPori: check,fold , Pos.2 (BB)Yahaw44: check,fold Pos.5 Prime: bet(0.50),call(0.50), Pos.9 MarcusK: fold , Pos.10 Errato Raise(1.00)

 

Pott: 2.25$

 

River: 9 :heart: , 7 :heart: , 2 :spade: , 7 :spade: , 3 :club:

 

Pos.5 Prime: check, fold, Pos.10 Errato Bet(0.50) och vinner 2.75

 

Pott: 2.75$

 

Varför kommer inga mellanslag på vissa ställen?

 

* La till "FLT" - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av ett råd under rubriken "Allmän pokerteori / win % if flop seen" om att posta handhistorik så följer här en giv där jag undrar hur andra skulle spelat. Spelet är FL 0.25-0.50

Jag synar preflop med A :heart: Q :diamond: , checkar på flop och lägger mig vid bet på turn.

 

Pos.1 AcesinPori:(SB)call(0.15), Pos.2(BB)Yahaw44:check, Pos.5 rime2:call(0.25), Pos.9 MarcusK: A :heart: Q :diamond: call(0.25), Pos.10 Errato: call (0.25)

 

Pott: 1.25$

 

Flop: 9 :heart: , 7 :heart: , 2 :spade:

 

Pos.1 AcesinPori: check, Pos.2 (BB)Yahaw44: check Pos.5 Prime: check, Pos.9 MarcusK:check , Pos.10 Errato check

 

Pott: 1.25$

 

Turn: 9 :heart: , 7 :heart: , 2 :spade: , 7 :spade:

 

Pos.1 AcesinPori: check,fold , Pos.2 (BB)Yahaw44: check,fold Pos.5 Prime: bet(0.50),call(0.50), Pos.9 MarcusK: fold , Pos.10 Errato Raise(1.00)

 

Pott: 2.25$

 

River: 9 :heart: , 7 :heart: , 2 :spade: , 7 :spade: , 3 :club:

 

Pos.5 Prime: check, fold, Pos.10 Errato Bet(0.50) och vinner 2.75

 

Pott: 2.75$

 

Varför kommer inga mellanslag på vissa ställen?

 

Ni är alltså 5-handed. Du sitter UTG+1 och UTG limpar. Här tycker jag AQ är en höjhand, för att isolera med position, alternativt få in pengar i potten med bästa handen. Shorthanded är aggression en viktig del.

 

Om du höjer före floppen så kan du försätta dig i en situation där du kan semibluffa med överkort (och en backdoorflush, blir cirka 7 outs), nu blir det ganska döfött, då de flesta har odds att syna med det mesta, och dessutom kan någon sitta med A9, A7 eller Q9 och helt plötsligt har du bara 3 (4) outs. Så eftersom du limpar med handen från början så gör du ju iofs rätt som bara checkar och foldar.

 

Generellt sett är det jäkligt svårt att kommentera en hand utan att ha reads på spelarna. Många oerfarna spelare förväntar sig att det ska finnas ett teoretiskt optimalt sätt att spela i en viss situation, om man bara utgår från korten, potten och vad andra gör. För att bli en skicklig spelare MÅSTE du ha bra reads på dina motståndare, så mitt främsta tips här har egentligen inte att göra med hur du spelade handen utan är: iakkta dina motståndare noggrant, alltid. Om du postar en handhistoria utan reads, så är det inte hur du spelade handen som är det största problemet, det är att du inte hade koll på dina motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste höja AQ pre-flopp. Måste. Det är en stark hand som sannolikt är bättre än dina motståndares händer. Dessutom blir du inte ledsen om alla andra lägger sig och du får spela med position mot limparen.

 

Som handen nu utspelar sig finns det inte mycket annat att göra än att spela den som du gör, men att inte höja pre-flopp är en ganska stor miss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Femhandat är det inte många händer man ska syna med utanför blindsen tror jag, antingen är man först in och då är det ju stöldläge eller så försöker man isolera med döda pengar i potten.

 

Tycker dock även om man är dum nog att inte höja att AQ hög är tillräckligt för ett bet på den floppen när det checkas till dig.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta så höjer jag nog AQo preflopp men på grund av att jag hade haft en längre tid av oflyt så blev jag litet passiv. Jag tiltar på det sättet att jag inte vågar satsa när jag råkar ut för några bad beats. Den som vann visade korten och hade 2-par (9977). Tror nästan att han hade lagt sig om jag hade spelat aggressivare.

 

Vad menar ni med 5-handed?. Det var ju 10-mannabord. Tyvärr så redogjorde jag bara för de som såg flopen så man kan kanske tro att det bara var 5 spelare. Eller kallar ni det 5-handed när 5st ser flopen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta så höjer jag nog AQo preflopp men på grund av att jag hade haft en längre tid av oflyt så blev jag litet passiv. Jag tiltar på det sättet att jag inte vågar satsa när jag råkar ut för några bad beats. Den som vann visade korten och hade 2-par (9977). Tror nästan att han hade lagt sig om jag hade spelat aggressivare.

 

Vad menar ni med 5-handed?. Det var ju 10-mannabord. Tyvärr så redogjorde jag bara för de som såg flopen så man kan kanske tro att det bara var 5 spelare. Eller kallar ni det 5-handed när 5st ser flopen?

 

5-handed är om 5 spelare sitter ned vid bordet, i ditt fall nu så var det då 10-handed eller 10manna. Det är också bättre om du inte klipper i Hand Historyn utan låter den vara som den är.

 

Jo, bara för att du har otur så måste du våga höja ändå, tänk på ordspråket: Du kan inte check-syna dig upp för en uppförsbacke ;):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta så höjer jag nog AQo preflopp men på grund av att jag hade haft en längre tid av oflyt så blev jag litet passiv. Jag tiltar på det sättet att jag inte vågar satsa när jag råkar ut för några bad beats. Den som vann visade korten och hade 2-par (9977). Tror nästan att han hade lagt sig om jag hade spelat aggressivare.

 

Vad menar ni med 5-handed?. Det var ju 10-mannabord. Tyvärr så redogjorde jag bara för de som såg flopen så man kan kanske tro att det bara var 5 spelare. Eller kallar ni det 5-handed när 5st ser flopen?

 

Då du bara har med de 5 som agerar i din beskrivning så utgår jag från att det var 5-handed, dvs, det sitter fem spelare vid bordet. Om du inte inkluderar alla så kan man ju inte se i vilken position du sitter heller. Är du UTG+1 eller c/o? Kan göra en jäkla skillnad.

 

Nu har du en limpare före dig, och då är AQ generellt sett en höjhand här, oavsett om det är 5- eller 10-handed eller var du sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du en limpare före dig, och då är AQ generellt sett en höjhand här, oavsett om det är 5- eller 10-handed eller var du sitter.

 

AQ offsuit är i princip alltid en höjhand och är det inte det så är det oftast bäst att slänga, detta oavsett spelare vid bordet, position (utom möjligtvis Big blind), spelstil etc.

 

Om man är nybörjare (vilket MarcusK verkar vara) skulle jag rekomendera att man alldrig synar preflop med AA-TT, AKo-ATo, KQo-KTo eller QJo (annat än i big blind), är det värt att spela är det också värt att höja...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...