Gå till innehåll

Frugan klonk-o-slaskröjer på NLT-SnG's


Myssion

Recommended Posts

En ny stjärna stiger på pokerhimlen!

 

Insnöade på nyårsafton. Tja, inte så jäkla insnöade egentligen, men vi kunde inte ta oss dit vi skulle, och med en liten bäbis tyckte vi det var enklast att bara stanna hemma.

 

Så frugan bestämde sig för att börja lira för pengar för första gången, i brist på andra sysselsättningar. Hon har lirat SnG's på PokerStars för Playmoney förut, och fick ta över en $10 HU-match på UltimateBet när jag skulle byta blöja på tjejen (bäbisen alltså, inte frugan), där hon fullständigt ägde den andra snubben. Hon vann, och blev mäkta stolt (jag med :) ).

 

Hon frågade mig om det gick att spela nånstans där man kunde vinna nåt på riktigt, inte bara leksakspengar som man inte kunda göra något med. "Du menar pengar", undrade jag. "Ja, eller nåt", svarade hon.

 

Sagt och gjort, jag känner inte till några sajter som delar ut ridprylar eller träningsgrejer, så jag letade efter lite frirullar (inte riktiga pengar egentligen eftersom det är noll insats, men det kommer längre ner).

 

 

Försök 1. $500 frirulle på Empire

ca 1600 deltagare, första perioden hinner hon folda tre händer, då alla sega dryga rackare inte verkar ha hunnit sätta sig ner än. Tiden sitter och rinner ut på nästan varenda kotte, och de som är på plats funderar sig blåa innan de limpar eller minibetar.

 

Första handen på andra rundan, blindsen är 25/50. Frugan får AQo med en limpare före. Hon höjer till 250, får syn från BB plus limparen. Floppen kommer AKx, med två hjärter (hon har inga hjärter). Frugan trycker in degen (sina resterande 745 i potten på 775), men är skitnervös för att åka ut. "Gör jag rätt nu, tänk om jag åker ut, tänk om jag åker ut". BB foldar och limparen är väl iväg och poppar popcorn eller nåt men hinner tillbaka lagom till att han har två sekunder kvar att agera på. Han synar med hjärter Kung, klöver två :shock: , och klonkar såklart in runner-runner färg... :?

 

Hon blir vansinnig som ett bi. Hon har helt klart pokertalang, tänker jag för mig själv, medan frugan försöker skriva svordomar i chatten åt tomte-ufot. "The chat function is disabled due to maintenance, please join a table to chat", får hon som enda svar... Ut på plats 1226 eller nåt.

 

Jaha, blir till att leta upp en ny frirulle eller nåt. Kommer på att Everest, där jag började spela en gång i tiden har frirulle SnG's, och installerar möget igen.

 

 

Försök 2. $1+$0.10 SnG på Everest (6-manna)

Jag upptäcker att jag har $7 kvar på kontot och loggar in henne på en $1SnG, hon har ju potential och vill ju vinna pengar, då är det meningslöst att köra frirulle-SnG, där vinnaren får $0.10...

 

En av de första händerna får hon A8 och minihöjer, två synar. Floppen kommer A95 regnbåge. Hon betar ut, får en syn och nästa trycker all-in. Frugan funderar lite och klickar på syn. "Va fan, det är ju gratis", säger hon. "Nä, jag regga dig på en riktig SnG nu, det kostade $1". "Jaha. Ojdå", svarar hon.

Andra snubben har 95 för tvåpar, frugan får ingen hjälp och är ute.

 

 

Försök 3. $0.10+$0.01 SnG på Everest (10-manna)

Vi väljer lite billigare bord, och frugan lovar sig själv att spela mer seriöst. I sann pokeranda gnäller hon på att hon bara får skitkort, och på att alla spelare tar så jäääääkla lång tid på sig (visst har hon talang, inte sant ;) ). En viss jacobg, precis till vänster om henne, envisas med att låta tiden rinna ner till det röda VARJE hand, även om han ska checka eller folda, eller om han bara ska mucka sina kort efter att ha vunnit en pott... Behöver jag säga att han retar gallfeber på min fru...

 

Nåväl, hon spelar stabilt, får AKs, höjer, får två syner och träffar en kung på floppen. Pengarna åker in (kommer inte ihåg detaljerna här, medans frugan lirade gick jag runt med bäbisen i bärselen och försökte få henne att somna (ja bäbisen alltså, inte frugan), och hon mer än dubblar upp till 250 marker (man börjar med 100).

 

Sedan börjar korttorkan igen, frugan svär över korten och jacobg, samt över alla tomtar som synar allin med K4 och liknande (visst fasen har hon potential! :P ). Folk trillar sakta men säkert bort, går ju inte att stå emot alla minraisar och minbetar, till slut måste nån ge med sig... ;)

 

Fyra man kvar, två stora stackar, jacobg med en mellanstack, och frugan med en mellanstack som börjar krympa. Hon lyckas stjäla blindsen en gång med 76, men ytterligare två stöldförsök misslyckas när jacobg går allin precis till vänster om henne. Till slut hittar hon KK, trycker in sina sista 85 marker (blindsen är 5/10). jacobg funderar lite innan han synar med AJo, floppen kommer dubbelklonk, xJJ, inga kungar och frugan är stekt på bubblan... Inga glada miner här inte...

 

 

Nåja, kvällens strapatser är över och det är dags att amma (för bäbisen då alltså, inte för mig).

 

Hon tyckte det var skitkul att spela för pengar, och det blir mer av den varan. Återkommer så fort det är dags för nästa session.

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ruggigt kul att se den här utvecklingen! Peppa henne nu för tusan.

 

Det är ju till stor del hon som peppar mig också. En gång frågade hon hur mycket pengar jag hade i rullen, och hur mycket mer jag behövde för att kliva upp en nivå, så att jag kunde spela på heltid. Där funderade hon nog lite på att sponsra mig med sina sparpengar... :P Av helt egoistiska skäl naturligtvis, standardfrågan efter en session numera är "har vi råd med diamanter nu?", och en vanlig kommentar när vi pratar om framtiden är "när vi blir miljonärer så..." :)

 

Skönt att se att hon har förtroende för mina skills iallafall. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har min fru läst dagboken :P .

 

"Du får ju mig att framstå som värsta aggrobruden!"

 

Sedan ville hon att jag skulle radera Empirefrirullen. Hon tycker att den inte ska gillas eftersom hon menar att hon blev övertalad av mig att gå allin med topp-par, och att hon hade slutat högre om hon varit mer försiktig. Jag håller naturligtvis inte med och menar att hon (jag?) spelade helt korrekt ;) .

 

Sedan tyckte hon att jag skulle skriva om PokerStars-SnGn, på 27 pers som hon kom 4a i, fastän att det var play-money. "Du kan ju inte bara skriva om mina dåliga resultat...". Så jag får ju nämna den också. Ärligt talat spelade hon ruggigt bra i den! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första vinsten! 5 kills i en 6-seat SnG!

 

Ikväll var det dags för en ny session. Jag hade tagit bäbisen i bärselen så att hon kunde fokusera på pokern (frugan alltså, inte bäbisen).

 

 

$0.25+$0.02 SnG, Everest (6-seater)

 

Första handen limpar alla in utom frugan. Hon kikar lite uppe i högerkanten där en summary finns. "Kolla, jag leder!" :D

 

Frugan spelar stabilt redan från start. Alla övriga runt bordet är extremt ärkepassiva och tror nog att det är en limitturnering de sitter i. Själv var jag tvungen att kolla längst upp så att vi verkligen hade satt oss vid ett NL-bord. Jovisst, det hade vi.

 

De andra spelarna är typiska calling stations, men har ändå svårt att hantera frugans potsajsade betar. Hon nallar lite i början med mediokra händer (topp-par med T5 och liknande, i en hand semibluffar hon ut en kille med topp-paret (EDIT: alltså, han foldar och visar) när hon får steg- och färgdrag på turn och går all-in) och tar snart ledningen. Hennes spelstil är intressant dock, kan väl klassificeras som passiv/aggressiv... Hon betar gärna, men sitter sedan och är skitskraj: "Gjorde jag rätt nu, tänk om jag åker ut, beta jag för mycket nu, tänk om jag dör??" 8-)

 

Den här kommentaren från ovan (tja, alltså inte från gud jesus kristus i himmelen, utan från ovanstående inlägg) ska kanske nämnas:

Nu har min fru läst dagboken .

 

"Du får ju mig att framstå som värsta aggrobruden!"

 

Frugan limpar in från cutoff med A7 :club: och alla limpar med fram till BB som dröjer lite... "Checka då, bögjävel", säger frugan... :P

Bögjäveln checkar och floppen kommer 237 regnbåge. Alla checkar (tidigare har alltid någon stackars sate hittat min-bet knappen...) fram till frugan som också checkar. "Du betar inte?", undrar jag. "Nä, jag tyckte det var så roligt att alla checkade, så jag var tvungen att checka jag också"... Hmm, intressant strategi, funderar jag...

Turn kommer 9, alla checkar och frugan betar potten. Alla foldar. "Fegrövar!", konstaterar frugan. "Hm, jag kanske är lite aggro ändå... :oops: " funderar hon sedan.

 

Nästa intressanta hand får frugan A8 :diamond: UTG och minihöjer, en shortstack och ett ärkemiffo (Prillan, 50 år, Svensk kvinna) synar. På floppen kommer AQx, ett ruter, och shortstacken ställer in. Frugan synar glatt, men upptäcker sedan att Prillan har synat före henne. Det blir alltså fler beslut här. Turn kommer ett ruter och nu har hon topp-par plus färgdrag. Hon tänker beta potten, men jag påpekar att det är halva hennes stack, så motvilligt trycker hon in hela stapeln. "Åker jag ut nu är det ditt fel", säger hon och blänger på mig. Prillan foldar, shorstacken visar 97 :heart::shock: och frugan skopar in potten.

 

Kills: 1

 

Näste man till rakning är appleman (som snabbt fick nicket äpplehelvetet av min vördade men ack så vältaliga fru ;) ). Frugan hittar KK och blir jublande glad och håller på att trilla av stolen :P . Hon höjer, får mothugg av en shortstack och synar. appleman har JJ, frugan håller tummarna, får en K på turn och skriker "JAA" samtidigt som hon hoppar till och slår knäet i skrivbordet så att bäbisen hoppar högt i bärselen och vaknar. :lol: (det gjorde inget, hon skulle ändå vakna så att hon inte är uppe halva natten (bäbisen alltså...)).

 

Kills: 2

 

Frugan är nu fin chipleader (EDIT: tja, fin är hon alltid iofs ;)) och sitter på över 50% av markerna. De övriga fortsätter att duttbeta minimibeloppet hela tiden och byter lite marker fram och tillbaka. Prillan har en särskilt intressant spelstil som ni ska få se mer av nedan. T.ex. duttbetar hon hela vägen med ett set, och en gång med en sträjt flush.

Nästa kill är inget märkvärdigt. DerDude är shortstack och höjer, frugan har TT och sätter honom all-in. Han visar A3. Första kortet på floppen är A. "NEEJ". Andra kortet är en tia. "JAAA" (nu är ju ändå bäbisen vaken :) ), sedan ingen hjälp för DerDude. "Min stackars puls...!", pustar frugan. :P

 

Kills: 3 Frugan: "Nu har jag dödat tre stycken!" :P

 

Nu är det frugan, Prillan (den svenska tan... damen), och galoche kvar. galoche har en ministack, och nu ska ni få ett smakprov av vad ni kommer att få se på Svenska Spels pokersajt i framtiden, när alla bingogummor och oddset-gubbar hittar till pokern.

 

galoche höjer all-in till 17 (blindsen är nu 3/6). Prillan funderar lite och miniräjsar. Verkar mystiskt, tänker både jag och frugan. Så passivt som hon spelat innan måste det vara en kanonhand. För hon kan ju inte vara så klipsk att hon räjsar för att isolera mot shortstacken... Nä, hon visar Q5 :diamond::shock: . Vem vet vad hon tänkte. "Titta, stövelfan har AA", säger frugan, och vi ser på när han kammar hem potten.

 

Någon hand senare vaknar stöveln till liv igen och trycker in sina pengar i mitten. Prillan synar med... T6 :heart::shock: . Det visar sig att stöveln tog en chansning med Q2 :spade: och kammar hem potten med högsta kortet. I chatten skriver Prillan:

 

"Det var honom väl förunnat"

 

WTF? :shock: Snälla, låt henne vara representativ för Svenska Spels klientel senare i år. :P

 

Sedan är det dags för nästa kill. AA dyker upp som en skänk från ovan (från gud jesus kristus i himmelen alltså, inte från ovanstående inlägg) när frugan sitter i SB, Prillan har foldat på knappen. Hon funderar lite på hur hon ska få mest pengar här, och höjer sedan 3.5xBB. Galoschen synar. Floppen kommer 22K regnbåge. Intressant, hoppas han har en kung nu, tänker vi mer eller mindre simultant (man har ju varit ett par ett tag nu ;) ). Frugan betar potten, stöveln synar med 85% av sin stack :shock: och på turn kommer ytterligare en tvåa. Frugan ställer in, han synar. "Då har han en kung", säger frugan. Men icke. Han har... T6 :diamond::shock: Jaha, tack...

 

Kills: 4

 

Heads-up mot Prillan då. Kan ju bli intressant. Frugan har ca 2/3 av markerna. Hon får T7 :heart: i Big blind och checkar när Prillan har synat. Floppen kommer T52, ett hjärter. Frugan betar ut, Prillan synar. På turn kommer 9 :heart:. Frugan betar pott igen, och Prillan synar igen, och har nu halva sin stack i mitten. :? Dags att bestämma sig kanske, eller slöspelar hon en fethand nu? River kommer 3 :diamond:. Frugan funderar lite och tror att hon är slagen, men ställer in ändå, för att det är en så stor pott. Prillan synar. "Shit, nu är jag slagen", tänker frugan. Prillan visar... J6o :shock:

 

Kills: 5!

 

En förstaplats blev det ($1.05), frugan tokdominerade bordet, även om hennes taktik var intressant ibland ("jag checkade för det var så roligt att alla checkade...") :P . Man kanske får börja tänka om lite...

 

Rullen ligger nu på $6.69, och frugan ligger på +$0.67 (jag räknar inte $1-SnG'n förra gången, då frugan lirade oseriöst i tron att det var låtsaspengar). Det tar sig...

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra kommentarer från gårdagen:

 

"Jag förstår att folk blir beroende" (sagt efter vinsten)

 

"Jag är fortfarande helt stimmig...!" (1 timme senare, när vi gått och lagt oss)

 

Sedan var där en fransos som mer eller mindre pratade med sig själv i chatten, då skriver frugan "Je ne parle pas francais (Jag talar ingen franska)" på klockren franska, och sedan skrattade hon åt sitt eget lilla skämt resten av kvällen... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan var där en fransos som mer eller mindre pratade med sig själv i chatten, då skriver frugan "Je ne parle pas francais (Jag talar ingen franska)" på klockren franska, och sedan skrattade hon åt sitt eget lilla skämt resten av kvällen... :P

 

Nu läste hon dagboken igen och skrattade ytterligare en liten stund åt sitt lilla skämt. :P

 

(Sedan blir ju den korrekta översättningen "jag talar inte franska", jag som inte har riktig koll...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande!

 

Måste försöka få min fru att spela poker. Hon spöar mig konsekvent när vi lirar lite homegames, men hon vägrar sitta och fibbla på nätet.

 

Har du några tips?

 

Dåligt med tips här, så vitt jag kan minnas var det hon själv som föreslog att hon skulle prova. När jag hade åkt ur någon turnering sa hon typ: "Jag ska spela en turnering sen så ska jag visa dig hur man gör", så vi loggade in på PokerStars och satte igång lite PlayMoney-SnG's.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför reggar sig inte frugan här och skriver själv?

 

Hon är ingen forummänniska, enligt egen utsago.

 

Det behöver hon inte vara, det räcker att hon är dagboksmänniska ;)

 

Hon vägrar av princip att skriva i en dagbok som inte har ett lättuppbrytbart hänglås av plast. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och att hon hade slutat högre om hon varit mer försiktig.

Boo, försök att förklara fenomenet "att sluta högre" inte är bättre så länge det är utanför pengarna... (iofs i en inlärningsfas är det värt mer, då speltid är viktigt)

 

Men varför sitter du o letar freerolls, kan du inte stake henne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och att hon hade slutat högre om hon varit mer försiktig.

Boo, försök att förklara fenomenet "att sluta högre" inte är bättre så länge det är utanför pengarna... (iofs i en inlärningsfas är det värt mer, då speltid är viktigt)

 

Men varför sitter du o letar freerolls, kan du inte stake henne?

 

Det är ju det jag gör, där var ju $7 på Everest-kontot. Naturligtvis tar jag halva vinsten... (nu har vi iofs gemensam ekonomi, men det går nog att lösa... :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för ny turnering

 

Everest. $0.25+$0.02 (6-seat)

 

Frugan sätter sig vid datorn, glad i hågen, och sporrad av den förra vinsten. Kommentaren "jag förstår varför folk blir beroende" ekar fortfarande i rummet, och hade det inte varit för att hon hade öron så hade hon smilat runt så ovandelen av huvfudet hade trillat av. 8-)

 

"Hoppas det att det är samma spelare som förra gången", säger hon hoppfullt. :P

 

Nä, samma motståndare blir det inte, detta startfältet är betydligt aktivare. De kan faktiskt höja och satsa annat än minimibeten (nu har ju Everest en 'Bet Pot'-funktion, så man ska kanske inte dra allt för stora slutsatser av detta). Tyvärr för frugan så råkar hon ut för årets korttorka. Jag tror aldrig jag varit med om något liknande själv, faktiskt. Efter 25 spelade händer har frugan sett en enda flop, med T5off från big blind, som hon sedan stolt checkfoldade på floppen.

 

Kommentarer som "Fy, vad tråkigt det här är", "Hur orkar du sitta och spela så länge som du gör egentligen?" och "Nä, usch, det här är jättetråkigt" avlöser varandra. Dessutom börjar hon, som en sann pokerspelare, också misstänka någon form av riggning. "Men vafan, det måste ju vara någon som fuskat med leken..." :D

 

Trots den hårda torkan lirar frugan jäkligt disciplinerat och lägger tvivelaktiga händer som nog många skickliga spelare skulle kunna frestas att lira i en sådan här situation. Till slut, efter 34 händer, får frugan se sin andra flop, med T5off igen, återigen från big blind. Floppen kommer 22K, och frugan betar ut med ett stort leende på läpparna. Okej, hon bluffar lite, tänker jag. "Ja, han synar!" utbrister hon. Öh, vadå, funderar jag, men svaret på min ännu icke uttalade fråga kommer som ett brev på posten: "NEEJ, jag trodde jag hade en tvåa, jag såg fel! Jävla pisskärring! :evil: ". Det framgick aldrig riktigt vem hon syftade på där (alla andra vid bordet var män) och mina överlevnadsinstinkter förhindrade mig från att spekulera vidare i frågan... :P

 

Iallafall minibetar snubben i small blind, och frugan synar, mest för att potten är lite halvstor. På river kommer en tia, som kanske, och kanske inte är en räddande ängel. Snubben i small blind betar ut, och frugan funderar. Nu har hon ju ett par, men vad kan den andre ha som han har spelat så här? Ja, det enklaste sättet att ta reda på det är ju att syna, så det gör hon :) . Han hade en tvåa, och pajasen i small blind skopar in potten till tonerna av "Det finns en smurf i oss alla" som spelas ur högtalarna. "Men vad är det här för jävla skitmusik vi lyssnar på!?", utbrister frugan. Det visar sig att hon klickade fel i mediaspelaren när hon skulle lyssna på musiken från skönheten och odjuret, med Sofia Källgren och Tommy Körberg, och hon var så inne i handen att hon inte märkte något förrän låten nästan var slut. Snabbt byter hon låt innan "Saft, saft, hallonsaft" hinner börja.

 

"Puh, min puls alltså" :P

 

Jag är inte säker på om det var korttorkan, Smurfarna, den fellästa handen, eller den fortfarande oidentifierade pisskärringen (kanske en väl avvägd kombination av samtliga faktorer), men nu triggas uppenbarligen lite tilt-o-slask loss hos frugan. Snart är hon inne i en ny hand:

 

Med topp-paret och en flop helt i :diamond: betar frugan ut och får syn från en snubbe mittemot. Frugan sätter honom på ett drag och fortsätter beta på turn. På river kommer dock en ny :diamond: . Frugan checkar. Tomtefar på andra sidan bordet betar. Frugan funderar. Hon satte ju honom på ett drag, så nu borde det ju vara kört, om det inte var det redan innan... Frugan för musen (datormusen alltså, inget annat!) mot syn-knappen, och jag säger försiktigt "där ligger fyra ruter på bordet nu", för att varna henne. "Jaha! Men det är inte kul att vara så jäkla rationell alltid!", säger frugan, och klickar ändå, med ett leende på läpparna. :)

 

Resten av turneringen är inte så mycket att orda om. Frugan slaskar bort sina sista marker, men lyckas ändå komma trea (två får betalt). Från en stabil och disciplinerad inledning till en inte så glamorös avslutning. Undrar om det var en slump att hon senare på kvällen gick och sjöng på låten "I Know Him So Well" från Chess, där en versrad lyder "Looking back I could have played it differently" ;)

 

"Det här får du inte skriva något i dagboken om!" säger frugan.

”Nähä?”

”Men jag spelade ju så dåligt”

”Jag kan skriva att du vann…”

”Men det skulle ju vara att ljuga!”

”Så du tycker det är bättre att utelämna information?”

”Men det här ska ju va en sån där lycklig framgångssaga, det nya pokerstjärnskottet… men det här e ju värsta meteoritkollisionen”

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...