Gå till innehåll

Spelaragent för pokerspelare


Cyntax

Recommended Posts

Spelaragent för pokerspelare - ett yrke att satsa på?

Nu när jag är i slutklämmen på mina juridikstudier (Juristlinjen på Stockholms Universitet) har jag börjat fundera på vad tusan man ska göra sen? Att bli domare, åklagare, brottmålsadvokat (försvara knarklangare, inbrottstjuvar och sexualbrottslingar låter inte speciellt trevligt) eller kronofogde är inget som får mig att jubla av glädje precis.

Jag har funderat på att man kanske skulle ansöka om licens att bli spelaragent hos Sico.nu och/eller Svenskafotbollsförbundet/Uefa + andra sporter (handboll, basket, bandy osv). Spelaragent låter ju mycket roligare än något av ovanstående!

Enligt min mening är poker en sport och vem har missat Skatteverkets razzior mot pokerspelare den senaste tiden? Jag tror (hoppas) att det finns ett behov av en spelaragent inom pokervärlden.

Surfa runt bland alla trådar här i Ekonomi/juridik så förstår vem som helst att detta är en djungel.

Vad tror ni? Är detta något jag ska satsa på eller ska jag bli en vanlig "brännvinsadvokat"? Finns behovet av en agent/jurist med specialkompetens inom pokerjuridik och ekonomi?

Ska mitt examensarbete handla om skattejuridik för pokerspelare?

Svenska Pokerförbundet får sen konstruera ett inträdesprov och licensiera mig (och andra) i vanlig ordning?!

 

(hur lägger man till en poll?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara taskig, men idéen är lite dödfödd.

 

1. Pokerspelare håller hårt i sina pengar (vilket man också BÖR göra).

2. En agent tar procent av ens intäkter

3. Det finns redan en rake, som ogillas starkt.

4. Pokerspelaren blir ännu argare över att behöva ge bort mer av sitt EV till en "ny rake"

5. Pokerspelaren dödar agenten.

 

För att bruka allvar, så kan man ju spekulera i VEM det skulle vara som tjänar så bra på sin poker att denne är villig att ge avkall på 5-10 % av intäkterna? Kan inte tänka mig att det är för många svenska spelare som känner sig tillhöra den kategorin.

 

Sen har vi ju frågan vad agenten kan erbjuda pokerspelaren, som han själv inte kan göra rätt smärtfritt? När det gäller reklamkontrakt och så, är det ju bara de absolut största namnen som kommer ifråga och frågan är om dessa inte redan uppvaktas av proffessionella agenter redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara taskig, men idéen är lite dödfödd.

 

1. Pokerspelare håller hårt i sina pengar (vilket man också BÖR göra).

2. En agent tar procent av ens intäkter

3. Det finns redan en rake, som ogillas starkt.

4. Pokerspelaren blir ännu argare över att behöva ge bort mer av sitt EV till en "ny rake"

5. Pokerspelaren dödar agenten.

 

För att bruka allvar, så kan man ju spekulera i VEM det skulle vara som tjänar så bra på sin poker att denne är villig att ge avkall på 5-10 % av intäkterna? Kan inte tänka mig att det är för många svenska spelare som känner sig tillhöra den kategorin.

Du är inte alls taskig. Jag hade exakt samma motargument mot idén, men jag hade lika många contra-argument också.

1. Ja det bör man, det bör alla göra oavsett vad man pysslar med. Men tydligen gör inte alla det ändå...

2. Han kan ta procent på intäkterna, han kan ta procent på vinsten minus förlusterna och utgifterna, han kan ta en fast summa för den tid han lägger per timma eller han kan ta en fast summa...

3. Japp, då är vi flera.

4. Pokerspelare blir argare när Skatteverket tar ännu mera rake!

5. Pokerspelaren får livstidsfängelse och kan inte spela WSOP mera.

---

Exempel där en pokeragent med juridiska och ekonomiska kunskaper kunnat spara många $€£.

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=20738

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=20302

Jag tycker att man som pokerspelare ska pyssla med det man kan bäst = spela poker. Låter man en agent/jurist/ekonom sköta sånt man inte kan får man mer tid över att spela poker = den "extra raken" som agenten tar betalar sig själv.

 

Sen har vi ju frågan vad agenten kan erbjuda pokerspelaren, som han själv inte kan göra rätt smärtfritt? När det

gäller reklamkontrakt

och så, är det ju bara de absolut största namnen som kommer ifråga och frågan är om dessa inte redan uppvaktas av proffessionella

agenter redan?

I sportvärlden finns en massa agenter, varför kan inte Jörgen Jönsson eller Tobias Hysén själv sköta sina affärer? Varför betalar dom en "extra skatt"?

Ja, det är säkert så att flera redan uppvaktats, men det dyker upp nya stjärnor på himlen hela tiden.

 

För highstakelirare tror jag det finns en marknad om skatteverket börjar bli mer nitiska. Din kostnad jämfört vad de

omsätter är nog ganska låg. Dock tror jag marknaden just nu inte är så stor.

Marknaden är nog som du säger inte så stor just nu. Men tanken var att inte bara vara pokeragent. Jag räknade upp flera sporter bl.a.

OT: Jag bor mestadels i södra Finland, en liten del i Stockholm och även Norrbotten. Jag ser en potential i att vara spelaragent för bandy-, ishockey-, handbollsspelare bl.a. med verksamhet i Sverige, Finland, Ryssland, Baltikum...

 

Hur man hanterar skatteverket finns det väl massor av ekonomer som klarar.

Ekonomer processar nästan aldrig i Länsrätten/Kammarrätten/Regeringsrätten. Ekonomer är totalt värdelösa på att läsa och skriva juridiska texter och ännu sämre på att stå inför en domstol och rabbla en massa paragrafer och prejudikat. Jurister är duktiga förhandlare och kompromisslösare... En ekonom läser ingen eller väldigt lite juridik. En jurist har både skatterätt, företagsekonomi, nationalekonmi och processrätt på sitt schema. Dessutom har jag läst en del ekonomi, varit egenföretagare osv osv bla bla bla...

Ekonomer är bara intresserade av siffror. (nu var jag dum)

---

För övrigt är jag mycket tacksam för era kommentarer. Åsikter och argument är det som för världen framåt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sportvärlden finns en massa agenter, varför kan inte Jörgen Jönsson eller Tobias Hysén själv sköta sina affärer? Varför betalar dom en "extra skatt"?

En spelaragent gör annat än att hjälpa till med tolkning av lagarna. Hans jobb är att se till att spelaren får så mycket pengar som möjligt dels vid reklamkontrakt men ffa vid övergång till ny klubb. I pokervärlden saknas den dimensionen vilket gör din idé kul men rätt ointressant i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sportvärlden finns en massa agenter, varför kan inte Jörgen Jönsson eller Tobias Hysén själv sköta sina affärer? Varför betalar dom en "extra skatt"?

En spelaragent gör annat än att hjälpa till med tolkning av lagarna. Hans jobb är att se till att spelaren får så mycket pengar som möjligt dels vid reklamkontrakt men ffa vid övergång till ny klubb. I pokervärlden saknas den dimensionen vilket gör din idé kul men rätt ointressant i praktiken.

Pokervärlden är ung, den måste gå att utveckla.

Det finns spelare som sponsras av pokersajter och får % på inkomsterna om dom spelar där. Tror du Raymer gör intervjuer och skriver artiklar gratis? ... Om poker blir så stort som många tror finns det många stora möjligheter att utveckla tjänster som en pokerspelare kan ta betalt för:

-Skriva artiklar

-Ställa upp på intervjuer

-Vara med på jippon med företag?

-Kommentera tävlingar för tv

-Göra reklam för större tävlingar

-T.ex. "fick" DB en egen pokersajt av APN för sin fina placering i WSOP

-Spela större MTT's online med priser på vissa pokerspelare (bounty hunt)

... det finns säkert fler bättre saker. (jag har huvudvärk!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må vara hänt, men vad ska man med en jurist till för att förhandla priser? Det är väl inte många spelaragenter som är jurister? (Eller det är det kanske, jag känner bara till gamla spelare som blivit agenter på gamla dar.)
Åh nej, kolla på sico.nu över listan på agenter. Läs om deras regler för att bli agent också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länsrätten/Kammarrätten/Regeringsrätten. Ekonomer är totalt värdelösa på att läsa och skriva juridiska texter och ännu sämre på att stå inför en domstol och rabbla en massa paragrafer och prejudikat. Jurister är duktiga förhandlare och kompromisslösare... En ekonom läser ingen eller väldigt lite juridik. En jurist har både skatterätt, företagsekonomi, nationalekonmi och processrätt på sitt schema. Dessutom har jag läst en del ekonomi, varit egenföretagare osv osv bla bla bla...

Ekonomer är bara intresserade av siffror. (nu var jag dum)

---

För övrigt är jag mycket tacksam för era kommentarer. Åsikter och argument är det som för världen framåt!

 

Ekonomen ser ju till att man inte hamnar i rätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul idé men Sverige är nog ett för litet land för en utpräglad pokeragent. Kanske om du kombinerar det med något annat pokerrelaterat.

 

Dessutom måste jag fråga; är lite skattereglerna för pokerspelare fullkomligt glasklara? 30% på allt som spelas in utanför EU, inga avdrag tillåtna, och skattefritt för allt som spelas in i EU land. Är det inte så enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig kallad att svara på denna tråd eftersom jag har läst skatterätt och dessutom jobbat som sportagent (repsenterat landslagspelare osv) . (och har dessutom andra kvalifikationer som inte kan skrivas här :D )

 

Det finns flera kriterier här som inte funkar för poker, dels finns det inte speciellt många moment som en spelare inte klarar av själv (ett fåtal spelare undantagna, läs: den som vinner wsop). Dock när du jobbar inom sport är att det tar lång tid (flera år) innan du etablerar ett namn och än längre innan du får den typ av klientel som du är ute efter.

 

Huruvida man behöver vara jurist eller ekonom för det som beskrivs i tråden är ganska irrelevant, båda kan klara av det om man är rätt person. Dessutom "processar" du "aldrig" som agent, då har du inte skött ditt jobb om du hamnar i den typ av instans...

 

Ett tips är väl annars att jobba hos någon av de byråer som jobbar med att repsentera inom sporten, tex Klette's i Lund, så kan du se om det är något du tycker är kul och dessutom få in en fot på marknaden, kontakter osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skriv en uppsats (på engelska) om business poker juridik.

2. Sök jobb på antingen a) byrå som jobbar med pokerbolag, helst utomlands men Sverige också (eller med skattefrågor) b) sök direkt till pokerbolag som har egna jurister.

3. Jobba som fan och gör karriär. Resten löser sig.

 

Fördelen med 2a är att du blir advokat och kan starta advokatbyrå... då kan du jobba mer övergripande med pokerfrågor. Låter lite snävt att bara vara spelaragent eftersom som någon sa så finns det inte många moment man inte klarar av. Iof när det blir fler storstjärnor kanske fler behöver hjälp m reklamkontrakt etc... lycka till varje fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig kallad att svara på denna tråd eftersom jag har läst skatterätt och dessutom jobbat som sportagent (repsenterat landslagspelare osv) . (och har dessutom andra kvalifikationer som inte kan skrivas här :D )

 

Det finns flera kriterier här som inte funkar för poker, dels finns det inte speciellt många moment som en spelare inte klarar av själv (ett fåtal spelare undantagna, läs: den som vinner wsop). Dock när du jobbar inom sport är att det tar lång tid (flera år) innan du etablerar ett namn och än längre innan du får den typ av klientel som du är ute efter.

 

Huruvida man behöver vara jurist eller ekonom för det som beskrivs i tråden är ganska irrelevant, båda kan klara av det om man är rätt person. Dessutom "processar" du "aldrig" som agent, då har du inte skött ditt jobb om du hamnar i den typ av instans...

 

Ett tips är väl annars att jobba hos någon av de byråer som jobbar med att repsentera inom sporten, tex Klette's i Lund, så kan du se om det är något du tycker är kul och dessutom få in en fot på marknaden, kontakter osv.

 

Någon känd sportstjärna? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 4 weeks later...
Nu har vi lanserat det som ni pratade om för länge sen,

 

titta på www.vegasevent.se så får ni se upplägg och tanke bakom.

 

finns även en artikel i ab, http://www.aftonbladet.se/poker/article2559574.ab

 

 

Lars Kollind

 

Vegas Event

Det var inte riktigt så jag ville arbeta som "pokeragent". Min affärsidé var mer en agent att hålla i handen då Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten, Polis/åklagare knackar på dörren.

 

Ni får höra av er till mig om det finns ett behov av liknande tjänster i er verksamhet. Då är jag med!

 

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...