Gå till innehåll

NL - Nybörjare på NL!

ojgbg

Recommended Posts

Har hittils bara spelat FL 0,50-1 och 1-2.

Har nu lite funderingar på att börja lära mig lite mer om NL, Spelat en hel del NL sit&go men kan tänka mig att det skiljer sig lite.

Nu undrar jag om någon har lite tid och lust att skriva ner lite goda råd angåeende detta tänkt mig att spela på 5-6 manna bord till en början.

- starthandskrav (samma som turnering NL, FL?)

- Hur mycket ni bettar samma hela tiden olika beroende på AKo alt TJs

66 osv.

- Vilken nivå skall man börja på.

- Tokbluffa/semibluffa i högre utsträckning än i FL?

- Odds funkar det i NL eller ska man tänka man tänka på annat sätt. ganska lätt att dra in en bet så oddsen ej tillåter syn hur tänker man?

Finns massor av frågor om detta men tillsvidare räcker detta

Tacksamm för svar...

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att aldrig bluffa när du spelar. Det är sjukt att man kan spela vinnande poker utan att bluffa då och då men motståndarna är så pass dåliga så dom synar ned med i princip allt, inte för dom har read utan för att dom är mer eller mindre puckade.

Detta gäller på låga nivåer upp till kanske NL200 skulle jag tippa. Finns såklart duktiga spelare men dom utgör inte den stora massan direkt.

Länk till kommentar

Boktips NL/PL: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=3278

Spana redan runt på Forumet här och läs HH's och annat skoj ...

Att du Semibluffar ska du tycker jag, mestadels för att bygga potten som du ska vinna på Turn- eller Riverkortet!

Börja på Nivån du har råd till. Det sägs att man ska ha 30 inköp för att spela på en viss nivå men det är inte helt 100%-igt på lägre nivåer.

Vilken nivå hade du tänkt att spela på?

Ang. Odds i NL så funkar det där med och det ska man tänka på, speciellt om du tror att din motspelare sitter på ett färgdrag så slänger du på ett Pottbett och hoppas att han synar till färgen!

MVH

//KF

Länk till kommentar

En hel vetenskap det där men ska försöka ge dig en fingervisning hur du kan börja nosa på NL:

* Läs boken som Reaper tipsar om.

* Börja spela fullbord istället för SH (Dock ej jätteviktigt), blindar på typ 0.10/0.20 bör vara en bra nivå.

* Om du ska höja och ingen annan än höjt preflop, höj 4bb+1bb/limper oavsett kort.

* På senare gator, om du ska beta/raisa och inte har någon bra ide om hur mycket du vill satsa, kör en Pottbet eller strax därunder.

* Spela ett bord eller max två och försök analysera så mycket som möjligt vad som händer även i händer där du lagt dig.

* Direkta odds har inte samma betydelse som i FL men implicita odds är av mycket stor betydelse.

Och framförallt:

* Spela tight preflop och bluffa mycket sparsamt i början.

Länk till kommentar

Nu undrar jag om någon har lite tid och lust att skriva ner lite goda råd angåeende detta tänkt mig att spela på 5-6 manna bord till en början.

Vet inte om det är mycket till råd, men ett tips är att börja spela FR NL innan du ger dig på SH då det senare torde utgöra en större utmaning än det förra ....

- starthandskrav (samma som turnering NL, FL?)

I NL bör du spela en hel del lösare än vad du bör göra i FL med tanke på de implicita oddsen (ta en hel stack jfrt få in ett bet eller två)

- Hur mycket ni bettar samma hela tiden olika beroende på AKo alt TJs 66 osv.

För att inte spilla alltför mycket info om din hand så bör du raisa lika mycket oavsett hand.

- Vilken nivå skall man börja på.

Förutsatt att du saknar erfarenhet inom NL samt inte har obegränsat med pengar att göra av med på poker så tycker jag att du bör börja på de lägsta nivåerna.

- Tokbluffa/semibluffa i högre utsträckning än i FL?

Det finns calling-stations både inom NL och NL (särskilt på lägre nivåer) så du börja med att value-betta händer innan du börjar med tokbluffarna ... Iallafall tills du vet vilka spelare som är förmögna att släppa ett par.

- Odds funkar det i NL eller ska man tänka man tänka på annat sätt. ganska lätt att dra in en bet så oddsen ej tillåter syn hur tänker man?

I NL så är de implicita oddsen av större betydelse än tex FL. Självklart skall du se till att du ger dina motståndare dåliga odds för eventuell syn samtidigt som du försöker kräma ut så mycket value som möjligt ....

Länk till kommentar