Gå till innehåll

Erfarenheter av övernaturlig good/bad feeling?


RayIV

Recommended Posts

Det här kommer säkerligen låta dumt, naivt, ointelligent o.s.v. o.s.v. men av egen erfarenhet är jag näst intill säker på att det ligger någonting i det. Okej, så här är vad jag vill ha sagt och undrar väl egentligen om någon mer än jag upplevt liknande saker.

 

Jag föredrar att spela poker på sidor där korten vänds upp direkt vid all in-situationer. Folk säger det ofta som skämt när de exempelvis försvarar en slaskig preflop syn med att de hade "good feeling" på den. Vad gäller "äkta" good feeling preflop är det något jag, tyvärr, sällan får. Överhuvudtaget är det sällan jag får "äkta" good feelings i kroppen, det här inlägget handlar vid närmare eftertanke snarare om bad feelings. Jag säger det igen, det här kommer låta naivt och dumt, men vid många tillfällen när jag spelat poker och hamnat all in som favorit har kroppen under ett par sekunder, precis innan resterande kort kommer, fyllts av ett starkt obehag. Såvitt jag kan minnas har jag aldrig lyckats undvika en utdragning när dena obehagskänsla slagit mot mig.

 

Som några färska exempel från de senaste dagarna kan nämnas två händer. Första handen höjde jag preflop på 54s. En kille slowspelade KK och flatcallad preflop. Floppen kom med Q55 och han ställde in oprovocerat, jag synade givetvis. Direkt när korten vändes upp och jag såg hans kungar slog det här extrema obehaget till och visst, en tredje kung dök upp på brädan och tog potten ifrån mig. Igår hittade jag syn med KQo på brädan K997 efter att en kille ställt in på 86. Även där, trots att det var ett kort kvar att komma och allt han hade var ett öppet stegdrag, slog det alltid lika uppskattade obehaget till och plötsligt kändes en vinst vid detta 84-16 läge bra mycket mer avlägsen än den borde gjort. River 5. Klonk. Ridå.

 

Det händer att jag vid all in-situationer känner mig obefogat lugn och självsäker, raka motsatsen till obehagsattackerna med andra ord. Denna känsla är tyvärr inte fullt lika pålitlig då jag vet att jag torskat ett par potter trots detta. Tyvärr för mig uppkommer dessa feelings alltid för sent för att jag ska låta dem påverka spelet.

 

Återigen, jag vet. Det låter dumt. Det är ologiskt. Jag har inga större förhoppningar om att alla ska tro på mig. Jag vet dock själv att de här obehagsattackerna drabbat mig åtminstone 6 gånger sen jag bytte till en sida som vänder korten direkt vid all in och trots favoritskap med åtminstone 65% samtliga gånger har jag aldrig vunnit. Då det knappast går att förklara på något sätt undrar jag mest över om någon annan här på forumet upplevt liknande saker?

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad jag ska tro. Det är ju helt ologiskt men jag vet att jag åkt dit de gånger känslan kommit. Känslan i sig är så pass stark att jag reagerar och tänker till efteråt varje gång den kommer, så att jag undermedvetet väljer att komma ihåg de gånger som den slagit rätt stämmer inte. Inte hittills, åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner alltid på mig bär jag ska bli utdragen, tror det stämmer mer än 60 % av gångerna jag får känslan och oftast är jag minst 64 % overdog

Okej, om det mot all förmodan var något allvarligt menat i det inlägget så tyder ju "tror det stämmer mer än 60% av gångerna" inte direkt på att det är en bergsäker feeling du får som hittills alltid slagit rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orolig och nervös blir man ju i princip alltid när flop/turn/river ska komma och korten vänts upp men som sagt så är den känsla jag pratar om ganska extrem. Inte nervositet, snarare en tvåsekundsattack bestående av extrem ångest, oro och jag vet inte vad... Något jag definitivt skulle reagera på i efterhand även om jag skulle råka vinna en hand och släppa oron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara avsiktligt eller oavsiktligt"

 

wikipedia :roll:

 

Hur kan man oavsiktligt vilja något?

Ingen hejare på svenska men om man undermedvetet kan vilja något bör man väl oavsiktligt kunna vilja något...eller är jag ute och cyklar? Och en undermedveten vilja har jag minsann lärt mig att det kan man ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner alltid på mig bär jag ska bli utdragen, tror det stämmer mer än 60 % av gångerna jag får känslan och oftast är jag minst 64 % overdog

Okej, om det mot all förmodan var något allvarligt menat i det inlägget så tyder ju "tror det stämmer mer än 60% av gångerna" inte direkt på att det är en bergsäker feeling du får som hittills alltid slagit rätt.

 

Jag är seriös men jag är lite av en pessimist så jag känner lite mer än det händer elelr förmodar så intalar jag att det ska hända även när det ibland inte händer. men jag får också ingen känsla alls och då är det ytters lite del där det händer. kan erkänna att jag inte är direkt rätt alla gånger men en klar avvikelse från vad som det borde hända och vad som händer är ju helt klart. man borde egentligen skriva upp alla gånger som det händer men är lite för oambitiös för att hålla reda på statistik, vet bara att det händer lite för ofta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner alltid på mig bär jag ska bli utdragen, tror det stämmer mer än 60 % av gångerna jag får känslan och oftast är jag minst 64 % overdog

Okej, om det mot all förmodan var något allvarligt menat i det inlägget så tyder ju "tror det stämmer mer än 60% av gångerna" inte direkt på att det är en bergsäker feeling du får som hittills alltid slagit rätt.

 

Jag är seriös men jag är lite av en pessimist så jag känner lite mer än det händer elelr förmodar så intalar jag att det ska hända även när det ibland inte händer. men jag får också ingen känsla alls och då är det ytters lite del där det händer. kan erkänna att jag inte är direkt rätt alla gånger men en klar avvikelse från vad som det borde hända och vad som händer är ju helt klart. man borde egentligen skriva upp alla gånger som det händer men är lite för oambitiös för att hålla reda på statistik, vet bara att det händer lite för ofta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara avsiktligt eller oavsiktligt"

 

wikipedia :roll:

 

Hur kan man oavsiktligt vilja något?

Ingen hejare på svenska men om man undermedvetet kan vilja något bör man väl oavsiktligt kunna vilja något...eller är jag ute och cyklar? Och en undermedveten vilja har jag minsann lärt mig att det kan man ha.

 

Hur kan man avsiktligt välja att minnas något då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara avsiktligt eller oavsiktligt"

 

wikipedia :roll:

 

Hur kan man oavsiktligt vilja något?

Texten avser att man avsiktligt eller oavsiktligt glömmer det man inte vill minnas.

 

Hur kan man avsiktligt välja att minnas något då?

Genom att lägga det på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur kan man avsiktligt välja att minnas något då?

Genom att lägga det på minnet.

 

Mmm. Jag har lite för nyanserat tänkande angående kognition och då innefattade förklaringen för mig att man väljer i efterhand vad man vill minnas. Det är ju ganska svårt då det innebär att det måste raderas.

 

Men det måste vara så som de menar men jag tycker ändå att det finns en kontradiktion. Jag kan inte ta på vad det är bara.

 

Frågan är om det är så enkelt. Även om man lurar sig själv så kan man vara halvt medveten om det. Då är det inte omedvetet utan finns i minnet men man väljer att ignorerar det. Då handlar det inte längre om att selektera minnen utan mer att ....

 

Jag orkar inte. Det där med minne är så komplext. Om man har ett minne som man inte kan komma ihåg som sedan kommer tillbaka.

 

Selektivt minne måste alltså vara både att man selekterar inputen men även selekterar recallen, alltså vad man väljer att inte "minnas", något som man egentligen kanske minns omedvetet.

 

Det är allstså en kombination av medvetna och omedvetna minnesfunktioner. Det omedvetna gör man knappast på grund av ett val eller? Hur kan något vara medvetet och omedvetet samtidigt.

 

Sen på toppen att innefatta något så komplext som vilja. :roll:

 

Orka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"nästintill säker på att det ligger något i det"

 

exakt VAD ligger det i det? tror du alltså att det finns ett samband mellan dina känslor en viss tidpunkt och vilket resultat en slumpmässig nummergenerator lottar fram några sekunder senare?

 

hur skulle detta samband se ut? vad skulle det bestå av, hur skulle det fungera rent praktiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm. Jag har lite för nyanserat tänkande angående kognition och då innefattade förklaringen för mig att man väljer i efterhand vad man vill minnas. Det är ju ganska svårt då det innebär att det måste raderas.

 

Men det måste vara så som de menar men jag tycker ändå att det finns en kontradiktion. Jag kan inte ta på vad det är bara.

 

Frågan är om det är så enkelt. Även om man lurar sig själv så kan man vara halvt medveten om det. Då är det inte omedvetet utan finns i minnet men man väljer att ignorerar det. Då handlar det inte längre om att selektera minnen utan mer att ....

 

Jag orkar inte. Det där med minne är så komplext. Om man har ett minne som man inte kan komma ihåg som sedan kommer tillbaka.

 

Selektivt minne måste alltså vara både att man selekterar inputen men även selekterar recallen, alltså vad man väljer att inte "minnas", något som man egentligen kanske minns omedvetet.

 

Det är allstså en kombination av medvetna och omedvetna minnesfunktioner. Det omedvetna gör man knappast på grund av ett val eller? Hur kan något vara medvetet och omedvetet samtidigt.

 

Sen på toppen att innefatta något så komplext som vilja. :roll:

 

Orka.

Det var ett inlägg mer passande för en psykolog. Antingen är du verkligen psykolog/-studerande, eller så gör du här ett patetiskt försök till att formalisera ditt språk med en massa fina ord som inte riktigt motiveras av sammanhanget (givet det första inte är fallet, alltså att du är psykolog och terminologin faktiskt är korrekt).

 

Hur som helst så håller jag med om slutledningen i ditt inlägg:

 

Orka. Framför allt som det vi analyserar här är en post på susning.nu, knappast någon gigant i den akademiska doktrinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...