Gå till innehåll

NLT - Trn, QQ i mitten mot re-raise från Big Blind


Carribean Stud

Recommended Posts

När 30 av 40 spelare återstår i en $100 NLT är jag chip leader med 6000. Big blind är 50, alla lägger sig fram till mig som är i mitt-position med QQ. Jag höjer till 200, alla lägger sig fram till BB som re-raisar till 1000. BB är chip-fyra med 4000 marker. Han har precis kommit till vårt bord så jag vet ingenting om honom mer än att har är 4:a just nu i turneringen. Jag väljer att syna hans re-raise. Floppen kommer J85 off suit. Han checkar och jag betar 1200. Han raisar till 2400. Nu ligger det 5625 i potten och det kostar mig 1200 till att syna. Jag funderar ett tag på om han är en "ramin & jamin" typ men jag kan inte se att han har något annat än AA, KK eller JJ så jag lägger mig.

 

 

Hur skulle ni har spelat i mitt ställe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ha lagt mig innan floppen om jag spelade som jag skulle, har då nästan aldrig blivit reraisad så mycket om han inte har ett högre par. visst kan han ha AK men jag tror inte han skulle gjort det med JJ, iaf inte så stor del av sin stack, så jag skulle sätta han på AA, KK, QQ eller AK. eftersom du också har QQ så är det inte så troligt men ändå möjligt. jag tror dock inte han hade AK efter floppen utan med största sannorlikhet AA och tyckte att floppen var säker nog för ett checkraise. dock så brukar jag inte spela på så hög nivå så de brukar ju vara lurigare ju högre upp men de brukar även förstå att JJ inte är alltför bra han, men som sagt , chansen finns ju han också har JJ men eftersom en J träffade floppen så minskar chanen till det och TT är inte särskilt troligt han hade gjort mer än att synat preflop. så mitt tips är lägga handen preflop eftersom han reraisar så mycket att även om det är 50 % chans han har AK så skulle dina odds aldrig kunna bli tillräckliga. hade det däremot varit i slutet av en tävling och båda börja bli short (typ 20 BB) så kan han mycket väl ha sämre, men inte i början enligt mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Re-raise pre eller fold, du har en stark hand, du höjer i mitt pos så du kan ha en svagare hand så han kanske vill stjäla? Om du höjer tillbaka till låt säga 3k får du omslag då är nog folden att hitta, synar han och checkar på floppen så betta.

 

Dock försvåras ju situationen av att du inte har någon read på fi öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slänga QQ pre-flop finns knappt i min bok, att folda handen pre-flop så fort man får lite mothugg är weak-tight, re-raisa honom istället, sätt lite press på honom, jag lovar att det finns många händer som han kan tänkas ha som är mycket sämre än AA, KK, QQ, AKs, han hade lätt kunnat göra samma spel med i princip vilket poketpar över 5 som helst om han kände att du bara utnyttjade din stack och din position, AQ, AJ är heller inte helt omöjligt.

 

Jag skulle ställa han all-in, jag hade möjligtvis gjort annorlunda om jag hade en read på honom som super tight, men utan read är det bara att trycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slänga QQ pre-flop finns knappt i min bok, att folda handen pre-flop så fort man får lite mothugg är weak-tight, re-raisa honom istället, sätt lite press på honom, jag lovar att det finns många händer som han kan tänkas ha som är mycket sämre än AA, KK, QQ, AKs, han hade lätt kunnat göra samma spel med i princip vilket poketpar över 5 som helst om han kände att du bara utnyttjade din stack och din position, AQ, AJ är heller inte helt omöjligt.

 

Jag skulle ställa han all-in, jag hade möjligtvis gjort annorlunda om jag hade en read på honom som super tight, men utan read är det bara att trycka.

 

Det är klart att det finns möjlighet att det är en fullkomlig idiot som kan ha en marginell hand som han höjer mig med, men jag skulle tveklöst lägga min hand. Varför? Jo, därför att även om jag lägger mig i den situationen har jag en mycket fin stack framför mig, och jag skulle inte vilja riskera att bli low stack på vad som bäst borde vara ett coin flip.

 

Jag skulle istället vänta ett tag och låta de andra spelarna betala för informationen om killen, och när/om jag får möjlighet knäcka honom.

 

Att lägga QQ pre-flop existerar inte i din bok, är det en Freerollbok måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Re-raise pre eller fold, du har en stark hand, du höjer i mitt pos så du kan ha en svagare hand så han kanske vill stjäla? Om du höjer tillbaka till låt säga 3k får du omslag då är nog folden att hitta, synar han och checkar på floppen så betta.

 

Dock försvåras ju situationen av att du inte har någon read på fi öht.

Du missade nog att fi har 4k i stacken va? Svårt å hitta fold för 1k till när man redan langat in 3k :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog göra som Quper skrev och lägga mig preflop mot en så pass stor reraise, en höjning här från din sida skulle bara comitta er till potten. Skulle han bara ha höjt till runt 600 så vore nog en re-raise ett bättre alternativ, får du då ytterligare motstånd så är det bara att lägga dig. Och det är ju iof inte så illa att få lägga sig med två damer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FairytaleMoe>>Så det du menar är att man är en fullkomlig idiot när man försöker steala någons raise? herregud, att sno potter pre-flop är en av dom allra viktigaste faktorerna inom turneringspoker.

Som sagt så kan de ju helt klart vara rätt att slänga dom om det tex skulle ske på bubblan eller precis innan, eller i andra lägen där man spelar tightare än vanligt.

Jag skulle säga om du satsar på att vinna turneringen skulle du sätta honom all-in, i annat fall folda.

 

Att bara syna i det här läget är dock inte rätt, all-in eller fold, nothing in between

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Väldigt svårt att svara på. Men som någon sade här innan, satsar du på att vinna turneringen, vilket är troligt, hade jag satt honom all-in direkt.

Du kan i stort sett bara få en dålig syn av AJ, eller två bra syn av AA och KK. I vilket fall som helst skulle jag ta det eftersom du ändå hade ca 2k kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ligger det 5625 i potten och det kostar mig 1200 till att syna.

 

Efter floppactionen kan jag tänka mig att lägga, men fan inte innan dess.

 

Herregud så löjligt exploaterbart.

 

Jag har väntat på den här stunden länge herr Hjort men nu tror jag äntligen att jag fångat dig med brallorna nere.

 

En stor dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, tänkte mer på handen som helhet. Är ingen turneringsspelare men som CG-spelare så känns det helt sjukt att lägga in 3/5 av motståndarens stack för att sedan vika när han kramar in det sista när nu potten är tre gånger hans bet.

 

Jag ser egentligen inte så stor skillnad på att dega in pre och att syna och beta ut på flopp. Pengarna måste in i vilket fall efter det.

 

Men det kan vara en turneringslucka, bra om jag får reda på det i sånt fall. På de låga turneringar jag har övat mig på händer det dock rätt ofta att man stjäl med två klädda, och hoppsan nu är halva stacken inne, men man orkar inte spara på det utan pyttsar in och till sin förvåning steker och steker fi för att till sist folda. Hur mycket är inte sånt värt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...