Gå till innehåll

Julafton är som att ta av sig nässelkalsongerna


Mjonasson

Recommended Posts

Julafton är som att ta av sig nässelkalsongerna

 

Jag satt nu imorse efter en session poker och tänkte lite på julen och allt det där. Jag kom på att julafton är som att ta av sig ett par nässelkalsonger. Och visst känns det så ibland? Att man på julafton kan pusta ut och sluta stressa. All stress som har med julen att göra. Eller du kallar det julförberedelse eller kanske julbestyr. Men visst är det julstress det egentligen handlar om?

 

Min mamma brukar pusta ut efter hon tagit julnubben i slutet av julbordsätandet. Ni vet när julskinkan blev god i år, granen luktar jul och alla är mätta men nog kan äta en skinkbit till. Då lutar hon sig tillbaka i stolen, pustar ut o säger något i stil med att det är skönt att äntligen kunna koppla av. För det är ju skönt att hon stressat så mycket att hon kan slappna av ordentligt efteråt.

 

Julstressen och nässelkalsongerna.

Visst är det skönt att sluta stressa, men om du har byggt upp stressen själv är det ju som att ta av sig ett par nässelkalsonger. Klart det är skönt att bli av med de förbaskade nässelkalsongerna, så det sluta bränna och svida så förbannat. Men det betyder ju inte att det var så djäkla smart att sätta på sig dom från början?

 

Varifrån kommer alla förbannade förväntningar som stressar upp julen? Ni vet dom där förväntningarna som gör att julen handlar mer om att inte hitta boken till morbror eller att inte hittar den där förbannade Edwins Senap på ICA för man är för sent ute.

 

Hur mycket får julklapparna kosta?

Klart vi skall ge varandra julklappar. Jag menar, det betyder ju så mycket att få en julklapp. Man känner sig ju omtyckt då. Och man vet att någon tänker på en. Och att någon lagt ner tid och pengar på att skaffa julklappen till just mig. Och slagit in paketen, satt på en lapp där det står mitt namn och sedan lagt allt under granen. Det är klart jag vill ha julklappar så jag vet att folk tycker om mig. För de säger ju det inte så ofta annars.

 

Sedan kanske jag inte får riktigt det jag vill ha. För trots att jag önskat mig Guillous bok om fuskande direktörer, så nog köper faster den i en pocketversion som slits sönder redan innan någon fuskande direktör har gjort bort sig. Men visst, det var ju rätt bok och den bok jag sagt åt henne att köpa. Eller hon fick ju gärna köpa en annan bok men just denna tycker jag nog om och tipsade henne om. Fast jag tänkte ju mig en inbunden. Men jag är ändå glad för hon har köpt en paket o då vet jag att hon tycker om mig. Och det var ju Guillou i alla fall. Och hon hade skrivit mitt namn på en lapp och satt på paketet. Men det hade varit bättre med inbunden än pocket.

 

Min faster

Min faster träffar jag inte så ofta. Ett par gånger om året när någon fyller år. Men det är klart vi skall ge varandra julklappar. För vi tycker ju om varandra. Ungefär lika mycket tydligen eftersom vi har sagt att de skall kosta 100 kronor ungefär. Fast jag brukar fuska och köpa för 150 kronor istället. Inte för att det hjälper mig så mycket när jag skall välja julklappar. För träffar man någon bara ett par gånger om året, och då oftast när man äter mat och grattar någon, så vet man nog inte så bra vad denne önskar sig egentligen. För jag har ju redan köpt det där vanliga. Ni vet böcker och doftoljor och fina tvålar och fotbad och lotion och hemlagat godis. Allt det där som är så vanligt att du kan ge det till vem som helst. Men efter 26 år av födelsedagar och julaftnar så finns det inte så mycket vanligt kvar att köpa. Finns inte så mycket kvar som är så vanligt att du kan ge det till vem som helst. I alla fall inte i den prisklassen, för vi tycker ju om varandra lika mycket och julklappen får kosta max 100 kronor, eller 150 kronor om jag inte hittar något annat.

 

Ett år köpte min faster en för dyr paket till mina föräldrar. Den kostade typ 150 kronor mer än mina föräldrars julklapp till min faster. Klart som fan mina föräldrar blev skitsura. Fast på julafton blev jätteglada o sa att det var jättesnällt o att min faster inte hade behövt köpa något alls. Men mamma pratade i flera dagar om hysteri o att skruva upp förväntningar o priser o hur julklappshandlandet hade gått över styr. Att faster kanske ville ge mamma o pappa just denna julklappen det slog aldrig mamma.

 

Men önskelistan da?

Det är klart vi skall skriva önskelistor. För vi känner ju inte varandra tillräckligt väl för att veta vad vi skall ge varandra trots att vi tycker ju om varandra, och tycker man om varandra ger man julklappar. Men vad gör jag med dom som inte själva vet vad dom vill ha. Om inte dom vet det hur fasiken skall jag, som träffar dom ett par gånger om året och äter mat veta vad dom önskar sig?

 

Och vad ger man till kusinbarnet som bor på andra sidan Sverige o som man inte vet så mycket mer om än att han gillar datorspel. Mamma förslår ett presentkort på Onoff så han kan köpa ett datorspel. Men ett nytt datorspel kostar 600 kronor och så mycket får vi inte tycka om varandra. Att piratbränna ett spel till honom kan jag inte heller göra för min kusins nya kille är polis så hur skulle det se ut? Fan. Jaja, det får bli Onoff i alla fall, han får köpa sig ett par tomma skivor eller något. Eller kanske ett par nya hörlurar till mp3-spelaren, vad han nu skall ha det till, för han har ju redan allt o bor på andra sidan av Sverige.

 

Vad jag vill ha i julklapp? Förra året ville jag ju ha böcker, men i år vet jag inte. Kanske en Mp3-spelare men det är ju för dyrt. Eller en morgonrock för min gamla börjar bli lite sliten kanske. Inte så att jag skulle köpt en ny själv. Men jag kan ju önska mig en ny bara för att önska mig något. Men det är bättre det än en ny tröja som jag på julafton kommer tycka är ”jättesnygg för jag passar i grönt” men som jag nog ändå inte kommer använda mer än när jag är hemma själv.

 

Även om jag önskar sig något speciellt så är det inte så ofta man känner det där ”Yes! Precis en sådan jag ville ha” när jag öppnat paketen. Det liksom missar lite varje gång och blir stolpe in. Den där MP3-spelaren har bara 128Mb eller saknar radio, den gröna tröjan har en ful blå kragen eller så är boken en pocket och inte inbunden. Men visst, det är ju mp3-spelare och en bok. För vill man ha exakt vad man önskar sig måste man ange ISBN-numret på boken eller kanske en direktlänk till mp3spelare.se . Men då vet man ju redan hur mycket det kommer kosta o då bestämmer man ju på förhand hur mycket den andre tycker om en. Och det kan man ju inte göra.

 

Men julmaten är ju god ju

Missförstå mig inte. Alltså jag gillar mycket med julen. Jag gillar köttbullarna som pappa har stekt o jag gillar mammas prinskorv. Jag gillar att tassa ner till köket på julaftons morgon, ta en macka med skinka o Edwins senap o sen sätta sen mig i Storarummet och läsa Kalle&Hobbe. Jag gillar att sitta på julafton när alla gästerna gått hem och sitta o prata o äta de sista pralinerna från Alladinasken. Jag gillar de mesta med julen.

 

Men jag lyssnade på radion en kväll o där pratade de om julklappar. Nästan alla som ringde in sa att de inte köpte julklappar utan gjorde något annat för pengarna istället. Då slog det mig att det kanske är lite skamligt att berätta att man köper en massa julklappar o att det var därför ingen julklappsfrossare ringde in. För om man nu köper julklappar för att man tycker om varandra och julklapparna är enda gången man visar det, ja då är det klart att man inte vill verka överdriven o berätta för alla att man köper massa julklappar. Men annars är julafton ju bra. För på julafton skall julskinkan bli god i år också, granen skall lukta jul och jag skall visa att jag tycker om min faster för max hundra kronor, eller hundrafemti om jag inte hittar något annat.

 

En riktigt God Jul till alla önskar

Mjonasson!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...