Gå till innehåll

FL - Träffar drag på turn, vänta med höjning?


Gyre

Recommended Posts

Hade en liten diskussion med min bror igår om vad som är bäst att göra då man träffar ett starkt, men hyffsat uppenbart, drag på turn och sitter i position HU mot en hyffsat aggresiv spelare som bettade in i dig på floppen varpå du bara synade.

 

Ex:

 

Du höjer först in från CO med :Ad::6d: och SB och BB synar. Floppen kommer typ :Kd::Qd::7s:. SB checkar till BB som bettar ut, du synar och SB lägger sig. På turn kommer :3d: och BB bettar ut igen. Höja nu eller vänta till river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höja nu eller vänta till river?

 

Jag har provat båda varianter, och mot mitt motstånd fungerar de i princip lika bra. Om inte fi är mer eller mindre tom kommer man i normalfallet få in sammanlagt tre betar från fi på turn och river oavsett hur man gör.

 

Finns åtmionstonde ett starkt skäl till raise på turn. Träffade fi en lägre flush kommer det slaskas rejält mot showdown.

 

edit: förtydligande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du höjde pre, och han valde att beta den floppen så lär han väl ha träffat på något sätt? Drag eller K, Q. Då skulle jag nog höja turn och hoppas att han är sugen på lite raisekrig. Om det å andra sidan varit han som höjde pre och sedan betade floppen så kanske man kan krama ur nåt extra bet genom att vänta till rivern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du skall höja floppen. Med nötfärgsdrag plus ett överkort är du garanterat favorit trehandat och antagligen runt even money om sb lägger sig. Lägg därtil chansen att kunna ta frikortet på turn om du missar och det känns som en given raise.

 

Om vi bortser från exemplet och koncentrerar oss på frågan så tror jag oftast det är bäst att höja turn. Visserligen får han då chansen att lägga mellanpar och liknande vilken kan kosta dig en bet. (Utgår från att dessa om du väntar antingen bet-foldar eller check-synar rivern.)

 

Å andra sidan så kan du få ut extra bets mot tvåpar, sämre färg osv...

 

Sedan kommer du ju också ibland vilja höja här på turn med svagare händer och då vill du ju att han ska tro att du också kan ha färgen.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...