Gå till innehåll

NL - AT, AJ, KQ, preflop 10manna?


Bernt

Recommended Posts

Spelar NL25 10manna. Tycker dessa händer är svåra att spela preflop. Hur mycket bör man höja i olika situtaioner? Höga pockets höjer jag alltid 4bb och uppåt. Höja bara tex 3bb? Eller bara limpa, problemet är att skithänderna och blindsen drar ut. Hur göra?

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AT - fold i alla positioner utom på knappen och i blinds. Stjäl blinds från knappen.

 

AJ - fold i alla positioner utom 1 från knappen och fram till blinds. Stjäl från knappen.

 

KQ - lite lättare att spela. spela den som en SC inte som 2 höga kort. jag synar med den i alla pos utom utg och 2 framåt. OBS, jag talar endast om KQ är suited, annars kan du folda den i alla pos utom knappen och blinds. Brukar sällan höja med den om det inte är i sen pos eller om jag kan höja ut många limpare, adrig annars.

 

Men på 10 mannabord kan man argumentera för att folda alla dessa händer. Men om du absolut vill spela dem så ska du spela dem som ett piggsvin älskar, väldigt försiktigt ;).

 

 

*edit* variera dina höjningar oxå, det är bra. Utgå från 3 bb och lägg till en extra BB för varje spelare som gått med i potten. (märk väl att det här gäller bra händer och inte dessa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AT - fold i alla positioner utom på knappen och i blinds. Stjäl blinds från knappen.

 

AJ - fold i alla positioner utom 1 från knappen och fram till blinds. Stjäl från knappen.

 

KQ - lite lättare att spela. spela den som en SC inte som 2 höga kort. jag synar med den i alla pos utom utg och 2 framåt. OBS, jag talar endast om KQ är suited, annars kan du folda den i alla pos utom knappen och blinds. Brukar sällan höja med den om det inte är i sen pos eller om jag kan höja ut många limpare, adrig annars.

 

Men på 10 mannabord kan man argumentera för att folda alla dessa händer. Men om du absolut vill spela dem så ska du spela dem som ett piggsvin älskar, väldigt försiktigt ;).

 

 

*edit* variera dina höjningar oxå, det är bra. Utgå från 3 bb och lägg till en extra BB för varje spelare som gått med i potten. (märk väl att det här gäller bra händer och inte dessa)

 

Tack för hjälpen. Antar du spelar på en högre nivå än vad jag gör, alltså är detta det du själv tillämpar eller det spel man bör tillämpa på NL25? Eller både och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren var i tightaste laget tycker jag... kanske om man multitablar men annars tycker jag det är tight att folda t ex AJo utan eftertanke... Enligt pokertracker har jag lika stor profit från AKo som AJo..

 

Om man har bra koll på motståndarna vid bordet vet man på ett ungefär när man kan limpa/höja eller folda dessa lite luriga händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Tack för hjälpen. Antar du spelar på en högre nivå än vad jag gör, alltså är detta det du själv tillämpar eller det spel man bör tillämpa på NL25? Eller både och?

 

Vet inte vad du spelar på för nivåer, men vi är nog ganska jämnbördiga...

 

Det här är vad jag försöker efterlikna, klart att det inte alltid blir så beroende på flera olika saker, placeringen gentemot svaga/starka spelare på bordet osv osv.

 

Men du kommer tillräckligt långt om du spelar solid ABC poker på de lägsta nivåerna, när du kommer högre upp måste du börja lira lite mer abstrakt annars fattar alla vad du gör till slut. Men man ska nog inte "straya" för långt ifrån grunderna tror jag...

 

Svaren var i tightaste laget tycker jag... kanske om man multitablar men annars tycker jag det är tight att folda t ex AJo utan eftertanke... Enligt pokertracker har jag lika stor profit från AKo som AJo..

 

Om man har bra koll på motståndarna vid bordet vet man på ett ungefär när man kan limpa/höja eller folda dessa lite luriga händer...

 

Om du höjer med AJo och får 2 syn (inte alltför ovanligt på låga nivåer) och floppen kommer A74 och du får action, vad gör du?? slänger handen är mitt svar. Varför ska man då slösa ett par BB när man lika gärna kan vänta ett par rundor och lika gärna plocka upp en bättre hand eller en lurig SC?

 

Men sant, om du har kalle anka och musse pigg i BB resp SB så höj för guds skull! återigen, allting handlar om situationer.

 

*edit* om du bara sitter och nöter genom att multitabla så är det bäst att ha en likadan taktik på alla borden och då är det tight ABC poker som gäller. Ingen ide´ att sitta och kolla reads (ok om de är jätteuppenbara, men annars skit i de), det blir bara krångligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så här tight spel verkligen standard i FR? Känns ganska galet att argumentera för att folda AJo i CO+1, måste ju bero på dåligt post-flop spel i sådana fall?

Själv skulle jag kunna tänka mig att höja både AJ och KQ från tidig position, även om jag numera oftast slutat med det. Från button och CO höjer jag nästan alltid dessa händer, oavsett om folk limpat eller ej. Oftast har jag bäst hand och kan plocka upp några BB, samtidigt som dessa händer tjänar rejält på att ha position.

 

De här händerna är svåra att spela men kan absolut vara lönsamma. Det gäller bara att försöka spela små potter (som iofs är svårt ur position) och lägga sig när man får för mycket motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...