Gå till innehåll

NL - Live, tala innan det är du!


Juzzam

Recommended Posts

Jag funderar på om det finns någon regel som säger att du inte får tala innan en annan spelare. Trots allt så kan ju detta hända av misstag och vad skulle då hända. Eller är detta endast en etiskregel som man helt enkelt skall anpassa sig efter.

 

Jag spelade ett parti live och råkade av misstag agera före spelaren innan och sa Check !!

 

Han tittar på mig och det utbrister lite skratt på bordet. Öh, jag är före säger han... Vad säger man ...Visst! , då utbrister killen "Om du checkar så checkar jag ochså". När turen kom till mig sa jag att jag inte kan agera före honom och kunde således ändra mitt beslut och tryckte in degen. Potten var redan stor och när han fällde den kommentaren så var beslutet enkelt.

 

Jag fick precis den informationen jag ville ha, men kom och tänka på om man får tillämpa den flera ggr under en turnering. Visst att den inte fungerar på samma bord flera ggr men man rör ju på sig ochså.

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag från förbundets regler:

 

§ 6.2 Verbalt agerande har samma effekt som fysiskt agerande vid bordet.

 

§ 6.3 Den som agerar ”out of turn” (ej i rätt turordning), är oftast bunden av sin handling när det blir dennes tur, enligt följande:

 

§6.3.1 Ifall spelaren checkar out of turn, får denne inte betta eller raisa ifall det checkas fram till denne. Spelarens valmöjligheter är att checka (om ingen bet har gjorts före honom) eller fold respektive call (om någon har betat före honom).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tänkte att det måste finnas någon regel om detta eftersom annars kan tänkas att några skulle utnyttja detta till max.

 

Det var draget ur pokerförbundets regelverk men är det internationella regler eller några från pokerförbundet som snickrat ihop detta efter någon dispyt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hände en gång när jag kollade på WPT på femman. Tre spelare var med i potten, han på första position gick all-in och killen på tredje position blixtsynade innan han på andra position hann göra något.

 

Dealern sa då nåt i stil med: Hold on! He hasn´t acted yet!

 

Sen la sig spelare i andra positionen och han på tredje fick syna utan att det blev några diskutioner. I alla fall inte vad man kunde se på TV.

 

Rätt kul att se att det kan hända även på hög nivå =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hände en gång när jag kollade på WPT på femman. Tre spelare var med i potten, han på första position gick all-in och killen på tredje position blixtsynade innan han på andra position hann göra något.

 

Dealern sa då nåt i stil med: Hold on! He hasn´t acted yet!

 

Sen la sig spelare i andra positionen och han på tredje fick syna utan att det blev några diskutioner. I alla fall inte vad man kunde se på TV.

 

Rätt kul att se att det kan hända även på hög nivå =)

 

Haha det såg jag med...kommentatorerna blev helt förvirrade. Han på andra position va nog inte såååå sugen på syn efter det :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...