Gå till innehåll

Procentuell andel som blir spelmissbrukare?


blukah

Recommended Posts

Är det någon som vet hur stor del som blir spelmissbrukare? Har för mig att alkolism ligger på 1/30. Nu undrar jag om det är större % som är spellmissbrukare eller mindre. Misstänker att förutsättningarna att få alkoholproblem och spelmissbruk är ungefär lika.

 

Kika hos Folkhälsoinstitutet för mer information och forskningsrapporter.

 

FHI är politiskt styrda och driver en kampanj att få in några tio-tal miljoner för vidare forskning inom området så siffrorna är kanske i högsta laget.

 

Folkhälsoinstitet om spelberoende

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur stor del som blir spelmissbrukare? Har för mig att alkolism ligger på 1/30. Nu undrar jag om det är större % som är spellmissbrukare eller mindre. Misstänker att förutsättningarna att få alkoholproblem och spelmissbruk är ungefär lika.

 

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som ger svar på hur många som är alkisar. Sannolikt finns det inga vetenskapliga undersökningar som svarar på hur många som är speltorskar.

 

Att ge siffror på sådana här saker är bara ordbajs. Det går inte att ge någon siffra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som ger svar på hur många som är alkisar. Sannolikt finns det inga vetenskapliga undersökningar som svarar på hur många som är speltorskar.

 

Att ge siffror på sådana här saker är bara ordbajs. Det går inte att ge någon siffra.

 

Vad har du fått detta ifrån? Jag jobbar med missbrukare (av knark och etyl) och vet de exakta siffrorna. Men precis som trådskaparen skulle jag vilja veta de exakta sifforna (mer eller midre) för hur många som fastnar i spelmissbruket. Jag tror att siffran måste vara väldigt hög med tanke på den senaste utvecklingen (och nu för jag absolut ingen propaganda för SS i någon som helst riktning!!!), även om spelet inte får samma skjut i kroppen som knarket ger tydligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Forskningen är bristfällig och det har inte undersökts på ett par år men detta är antalet spelberoende enligt två olika sorters listor. Nya undersökningar har tytt på att det har stigit, troligen delvis på pokerboomen.

 

SOGS

 

Problem gamblers Addicted gamblers

1.4 % 0.6 %

 

DSM IV

 

Problem gamblers Addicted gamblers

0.6 % 0.3 %

 

 

Källa, Jakten på jackpott

 

Länk till DSM IV

http://www.gov.ns.ca/heal/gambling/IsThereAProblem/DSM_IV/

 

Det är troligen fler som blir beroende av de som testar poker då det är ett s.k. snabbt spel, jag vet inte exakt hur mycket farligare det är men Jack Vegas har visat sig sju gånger så farligt som andra spel enligt folkhälsoinstitutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många som är spelberoende beror väl också på vad man menar med "spelberoende".

Talar vi om ett beroende som är fysikt (och/eller) socialt?

 

Enligt Svenska Spel undersökning så var det 10% som hade "spelproblem" i samband med poker.

Deras definition av spelproblem inkluderade "jag spenderar för mycket tid /pengar till att spela poker" och hur de 10% var fördelade framgår inte.

 

Jag tyckte att det var trist att inte "Kniven" gick djupare in på Jack Vegas eländet i sin krönika i Expressen.

Jack Vegas skapar många missbrukare som förstör för pokern (och travet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som ger svar på hur många som är alkisar. Sannolikt finns det inga vetenskapliga undersökningar som svarar på hur många som är speltorskar.

 

Att ge siffror på sådana här saker är bara ordbajs. Det går inte att ge någon siffra.

 

Vad har du fått detta ifrån? Jag jobbar med missbrukare (av knark och etyl) och vet de exakta siffrorna. Men precis som trådskaparen skulle jag vilja veta de exakta sifforna (mer eller midre) för hur många som fastnar i spelmissbruket. Jag tror att siffran måste vara väldigt hög med tanke på den senaste utvecklingen (och nu för jag absolut ingen propaganda för SS i någon som helst riktning!!!), även om spelet inte får samma skjut i kroppen som knarket ger tydligen...

 

Du vet de exakta siffrorna för vad? Även om det inte är helt värdelöst att ange siffror så kommer man ju få grymt skiftande resultat beroende på var man sätter definitionen och hur undersökningen är genomförd. Är en missbrukare en som har fått denna diagnos av en läkare? Som själv säger sig vara missbrukare? Som någon gång har testat (när det gäller diverse narkotika)? Vilka har undersökts? osv.

 

Om man säger "X % av befolkningen anser sig enligt undersökningen Bla Bla ha problem med spel" eller "Så och så många diagnosticerades för alkoholism år XXXX" så känns det som att siffrorna har ett värde, men mindre så om man tvärsäkert påstår att man vet "de exakta siffrorna" för hur många som är beroende av A eller B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...