crillux Postad 10 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 10 Maj , 2006 Som utlovat kommer här handhistorier, och eftersom "Waggho" älskar mina rubriker så fortsätter jag med dom... Dessvärre har jag inte hittat någon converter som funkar med bet365 så jag får köra dom manuellt. Ha överseende med eventuella fel. Hand 1 (99 luftballons) Spelar inte ofta på den här siten, och jag har bara spelat några få händer mot MP när det här händer. HERO på knappen med MP1 call, HERO call, BB check. Övriga lägger. Här funderar jag på det inte varit bättre att höja, men Hilger säger "Raise first in, Call 1" så jag kör på det. Höjning borde vara vettigare eller? FLOP: (3 spelare) BB checks, MP checks, HERO bets, BB folds, MP calls. Det här är väl autobet? TURN: (2 spelare) MP checks, HERO bets. Känns inte som något scare card direkt. Möjligen har MP träffat något, men jag känner mig inte alltför hotad. Självklar bet här antar jag? RIVER: (2 spelare) MP bets, HERO calls. Inte världens roligaste kort, och det kan mycket väl vara ett försök till bluff. Lägga finns väl inte här? Vad är bäst att göra. Sånt här gillar jag inte. Hand 2 (Hon och han) Samma session, bara några händer senare. HERO i BB med Button raises, SB calls, HERO calls. FLOP: (3 spelare) SB bets, HERO raises, button folds, SB 3-bets, HERO calls. Inte så vanligt att bli 3-betad på det här bordet, så nåt vettigt har SB. Kanske bara Q med bra kicker. Kanske set. Svårt. Finns det några bra tips för sånt här? TURN: (2 spelare) SB bets, HERO calls. Rätt att syna? Bättre att höja? Vad göra? RIVER: (2 spelare) SB bets, HERO calls. Jag har hela tiden känslan av att jag spelar den här handen fel. Vad säger ni? Då väntar jag med spänning på analyserna...
omduvoresomjag Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Alldeles för passivt i mina ögon i båda händerna. 99 är en bra HU hand, speciellt då MP bara limpar first in. Alla som limpar first in sätter jag semitomtenote på. Då jag skriver bra HU hand så vill du ha den HU också, och inte ge sb och bb gratischans att klonka hem med sina skitkort. Höj för att isolera. Du har position, bäst hand, å allt annat. I övrigt kan du inte spela handen annorlunda. Jag klarar iaf inte att lägga river där mot random donkande Fi. Hand 2. Om bordet är passivt överlag så kan han som du skriver ha en vettig hand. Raisa turn. Trebettar han där så kan du lungt lägga imo. Notera spelarna bättre och oftare, och posta sen gärna mer stats på dina Fi. SB och knappen borde du ha stenkoll på om ni spelat ett tag eftersom väldans massa händer utspelar sig just mot dessa i diverse blindsdueller.
bzkt Postad 10 Maj , 2006 Rapport Postad 10 Maj , 2006 Hand 1: Höjning som gäller med 99 på knappen med en limpare. Här hade jag höjt 88 och 77 också. Flop, turn och river ser jag inget fel på. Du kan absolut inte folda på rivern. Hand 2: Här hade jag 3-betat preflop, just för att det är så viktigt att vara aggressiv och ha initiativet i poterna man spelar. Synar du får du svårt att plocka upp poten om du missar, vilket blir betydligt enklare om du höjer innan floppen. Dessutom är KQs en väldigt stark hand som förmodligen är favorit mot större delen av den HD han höjer med från knappen. Även jag hade höjt turn och foldat mot en 3-bet, men jag ser inget fel i hur du spelar nu.
crillux Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 Tack för input. Mera aggresivt är nog ett bra recept. Hand 1 ovan (99) vann jag mot Q8. Däremot torskade jag Hand 2 mot Q9s när fi träffar tvåparet på river. Men jag tar med mig att våga trycka mera preflop.
Sansrom Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Jag spelar inte fixed, är bara lite nyfiken. I hand 2, varför ska man höja turn och lägga sig för 3-bet, om man kan gå till showdown för samma pris genom att syna turn och river? Antingen ligger du ju långt före eller långt efter, "gratiskort" känns inte så farligt att ge. Teach me, experts!
bzkt Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Jag spelar inte fixed, är bara lite nyfiken. I hand 2, varför ska man höja turn och lägga sig för 3-bet, om man kan gå till showdown för samma pris genom att syna turn och river? Antingen ligger du ju långt före eller långt efter, "gratiskort" känns inte så farligt att ge. Teach me, experts! Det har jag ett väldigt bra svar för dig på Om du höjer visar du aggressivitet och får ofta motståndaren på defensiven, vilket leder till en så kallad "gratis showdown". Vad som menas med det är att om du höjer turn och han synar så checkar han oftast river och du kan checka bakom om du inte förbättrar din hand. Förbättrar du din hand kan du beta igen. Visst kan du syna turn och höja river om du förbättrar men en höjning på river indikerar mycket styrka och är svårare att syna än en höjning på turn. Dessutom är chansen rätt stor att vi har bäst hand här och då är höjningen en ren värdebet.
Sansrom Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Jag spelar inte fixed, är bara lite nyfiken. I hand 2, varför ska man höja turn och lägga sig för 3-bet, om man kan gå till showdown för samma pris genom att syna turn och river? Antingen ligger du ju långt före eller långt efter, "gratiskort" känns inte så farligt att ge. Teach me, experts! Det har jag ett väldigt bra svar för dig på Gött! Om du höjer visar du aggressivitet och får ofta motståndaren på defensiven, vilket leder till en så kallad "gratis showdown". Vad som menas med det är att om du höjer turn och han synar så checkar han oftast river och du kan checka bakom om du inte förbättrar din hand. Ja, men den är ju inte mer gratis än syn på turn och river, så det argumentet köper jag inte. Förbättrar du din hand kan du beta igen. Visst kan du syna turn och höja river om du förbättrar men en höjning på river indikerar mycket styrka och är svårare att syna än en höjning på turn. Dessutom är chansen rätt stor att vi har bäst hand här och då är höjningen en ren värdebet. Jag fattade det på crillux som att bordet var passivt, och dessutom visar fi styrka på preflop och på flop, vilket sammantaget borde betyda att fi's hand är bäst en stor del av tiden. Är då "värdebet" och fold vid omslag särskilt bra? Sen förstår jag inte resonemanget om att han lättare synar en höjning på turn om du förbättrar river, du har ju inte förbättrat ännu? Vad jag ställer mig tveksam till är just raise/fold mot trebet-sekvensen på turn. Om man synar en trebet kan jag köpa det, även om det rimmar ju dåligt med fi agerande/bordsstämningen. Sorry bzkt, jag är inte övertygad. Sorry crillux för svamlandet i din dagbok!
bzkt Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 Är nyvaken, kommer med ett bättre resonemang sen om inte någon annan känner för att förklara det bättre
Miami Postad 11 Maj , 2006 Rapport Postad 11 Maj , 2006 I hand 2 är det solklar 3bet pre IMO. Bra höjnig på flop. (för värde och trycka ut button) När en passiv spelare 3betar dig här så tror jag inte han har set. Då brukar dom slowa och c/r på turn. Dock finns det anledning att vara lite orolig (om han är passiv) och bara syna ner till SD. (alt. cappa flop, gratis på turn och syna river) Du har TPGK och vill se hans hand. Tycker inte du ska höja turn mot en passiv spelare och riskera bli trebetad och ev. tvingas folda när du kan se vilken typ av hand han spelar så hårt på floppen till samma pris om du synar ner. Extra illa och att folda här oxå när potten är helt ok.
crillux Postad 11 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 11 Maj , 2006 Lite nöjd med spelet de senaste sessionerna faktiskt. Inga jättevinster men det går åtminstone åt rätt håll nu. Sitter och kikar lite i PT och ser att jag förlorar en hel del med ATs, och därför kommer jag framöver att posta en del av dessa händer för att få lite input om vad som inte stämmer i det spelet. Här kommer dock 2 händer från dagens session. Den första är jag osäker på hur jag spelar, den andra är jag mera intresserad av hur Fi spelar... Fortfarande är det bet365, och det blir därför "manuella" handhistorier. Hand 1 (Den misslyckade stölden) Folk är livrädda för höjningar, och det går att vika många med höjningar. Stulit ett flertal mörkar under session. BB är ganska aggro, men efter bara 36 händer mot honom är det svårt att säga något mer om hans spel. Själv tycker han dock att han är fantastiskt duktig, och coachar bordet med strategier. Jag tycker dock att han verkar väldigt benägen att försöka bluffa ut folk ur potterna. Knappen har jag dock 330 händer emot, och han är lös/passiv. SB är det andra handen emot. HERO i CO med 6 fold, HERO raises, 2 folds, BB 3-bets, HERO calls. Här tänker jag mig att kunna sno mörkarna, och höjning först in är väl inte fel med A9o? Inget skoj att bli 3-bettad här, och att cappa är väl inte särskilt aktuellt? FLOP: BB bets, HERO calls. Här funderar jag på om jag borde höjt för att representera en starkare hand då jag tror att han kan beta i princip vad som helst här efter att ha 3-betat mig preflop. Vad säger ni? Kan man hitta folden här, eller är det värt ett litet bet för en slaskig syn på floppen? TURN: BB checks, HERO bets, BB calls. Checkar han för att göra en c/r, eller är han tom? Säg det. Men jag ser ingen anledning att bjuda på ett kort till här. Jag hade lagt mig för en höjning. RIVER: BB checks, HERO checks. Beslutångest! Får man syn av en sämre hand här? Enligt tidigare resonemang så kanske man kan tycka det, men det vore svårt att släppa den här handen mot en höjning, och jag vill ha showdown. Rätt eller fel? Hand 2 (Höj(d)rädd?) Här träffar vi ännu en ny spelare (BB) som nu spelar sin första hand HERO i MP1 med 3 folds, HERO raises, 1 folds, MP3 calls, 3 folds, BB calls. FLOP: BB bets, HERO raises, MP3 folds, BB calls. Given höjning med överparet här? TURN: BB bets, HERO raises, BB calls. Omöjligt att säga vad han betar med. Kanske har han träffat 9an, kanske inte. Det kan väl inte vara fel att höja här? RIVER: BB checks, HERO bets, BB calls. Given bet? Nu kommer vi till knorren... BB visar upp (!). Hur i hela världen fungerar han? Inte en höjning under hela handen... Som sagt, i denna hand är jag nog mest intresserad av en förklaring till BB's intressanta spel. I övrigt mår jag risigt pga björkpollen. Det brukar inte vara så illa, men den här veckan har varit för jävlig. Snorig och torr i halsen vilket ger mig svårigheter att träna. Men då kan jag ju å andra sidan ägna den tiden åt pokern...
bzkt Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 I hand 1 tycker jag att du kan vika på flopen, om du har en read på honom att han är aggressiv och bluffar en del tycker jag att du kan cappa preflop, det kommer vinna dig en pot enkelt om han missar flopen. Men om du bara spelat 30 händer mot honom och inte känner dig bekväm med det så syna bara. Som du spelar nu är det en given värdebet på river tycker jag. Hand 2 inget att säga om, du spelade den helt rätt och han spelade den som den passiva fisk hand är.
Ruterkung Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 Hand 1: Jag hade nog höjt eller foldat på floppen. På turn gör du ju rätt som betar men varför betar du inte river? Han hade väl knappast checkat en Q i det läget, jag sätter honom på 8/AJ+ eller nåt sånt dumt, du har iallfall hoom.
omduvoresomjag Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 Jag spelar inte fixed, är bara lite nyfiken. I hand 2, varför ska man höja turn och lägga sig för 3-bet, om man kan gå till showdown för samma pris genom att syna turn och river? Antingen ligger du ju långt före eller långt efter, "gratiskort" känns inte så farligt att ge. Teach me, experts! Fi. kan lägga sig för höjningen är ju den uppenbara första anledningen. Sitter Fi. på draget så förstörs hans odds att syna genom höjningen. Han kommer förmodligen inte släppa handen, men han gör ett -EV beslut att syna isf. Har Fi. Q med svagare kicker får vi in mer pengar som favoriter. På dessa nivåer trebettar SÄLLAN Fi. med sämre hand på turn. I detta fall hade jag satt note på Fi. som "aggro i blindsdueller med TPKK (kass kicker), sätt press på turn". Varför ge gratiskort i en hand där Du inte har något att tjäna på gratiskortet? A9 handen. Syna flop, raisa/beta ut turn +river. betar han ut turn och synar raisen så checkar jag bakom på river. checkar han som i detta fallet turn så betar du ut både turn och river
Sansrom Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 Jag spelar inte fixed, är bara lite nyfiken. I hand 2, varför ska man höja turn och lägga sig för 3-bet, om man kan gå till showdown för samma pris genom att syna turn och river? Antingen ligger du ju långt före eller långt efter, "gratiskort" känns inte så farligt att ge. Teach me, experts! Fi. kan lägga sig för höjningen är ju den uppenbara första anledningen. Ok, men då ligger vi ju garanterat före (han lär ju inte lägga en bättre hand) och tappar möjligheten att få in bet på river mot nästan ingen risk alls. Eller? Sitter Fi. på draget så förstörs hans odds att syna genom höjningen. Han kommer förmodligen inte släppa handen, men han gör ett -EV beslut att syna isf. Visst, men skulle en passiv fi höja preflop, trebeta på flop och beta ut på turn med 87? Har Fi. Q med svagare kicker får vi in mer pengar som favoriter. På dessa nivåer trebettar SÄLLAN Fi. med sämre hand på turn. Frågan är väl då om en passiv fi har Q med svagare kicker tillräckligt ofta för att vi ska riskera att behöva lägga handen mot en 3-bet. Vi får väl räkna in risken att han trebetar med QJo och vi lägger oss. Varför ge gratiskort i en hand där Du inte har något att tjäna på gratiskortet? Du får ju en showdown med en hand som står många gånger utan någon direkt risk. Är inte det värt ganska mycket? Har hört något i stil med "way ahead or far behind" (eller något liknande). Är inte detta ett sådant läge?
crillux Postad 12 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 12 Maj , 2006 Tjaa, killen i hand nr 2 ovan verkar inspirerad av en av mina gamla favorittrådar i det här forumet. Läs den gärna här. Det är användaren "CrazyMike" som försöker förklara hur man spelar poker utan att gambla... Fantastiskt rolig läsning. Alternativt har han läst boken "Save your money, slowplay to the end" av C Areful... Jag är såklart tacksam, det kunde blivit betydligt dyrare. Jag tar gärna emot lite tips om hur ni skriver notes på era Fi. Mina anteckningar blir långa och oläsliga. Idéer?
Smygaren Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 I hand 2 tänker han "ju bättre hålkort, desto större anledning att slowplaya". Utan att fundera på antalet motståndare, att du visat styrka preflop, på hur bordet ser ut, o s v. Jag har "råkat ut" för det du beskriver några gånger. Jag tror de tänker "Poker är ett spel där man försöker lura varandra. Jag har AA och skall verkligen lura min motståndare, han kommer aldrig att kunna läsa vad jag har på hand." Och vid showdown tänker han "Jag lurade honom fullständigt, att jag visade upp AA fick honom att fullständigt tappa hakan".
bzkt Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 Jag tar gärna emot lite tips om hur ni skriver notes på era Fi. Mina anteckningar blir långa och oläsliga. Idéer? Skulle gärna också vilja ha lite input på det här då jag knappt sätter notes allt, ett stort misstag från min sida. Allt som ger en edge i FL tycker jag man ska utnyttja så mycket som möjligt. Har försökt bättre mina notes, men dem ser ut i stil med "66 UTG höjer, synar ner med två överkort". Blir kladdigt.
Miami Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 Har precis kollat igenom mina notes som ser ut så här "mupp, mupp, mupp, übermupp, mupp, ultrafiasko" ja osv. Varför ens orka skriva det? Är nog jag som är muppen...
serenity Postad 12 Maj , 2006 Rapport Postad 12 Maj , 2006 http://www.bet-the-pot.com/taking-notes-page15.html http://www.rgpfaq.com/player-notes.html Jag läste en jäkligt bra "guide" ang detta förut, men hittar inte på den nu. De ovan ger väl en del pointers dock
crillux Postad 12 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 12 Maj , 2006 Någon som spelat FL låga limits på Pokerstars och kan säga nåt om spelet, motståndet osv där? Tänkte hora av en bonus.
crillux Postad 13 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 13 Maj , 2006 Igår kväll blev det långsittning för att vara jag. Ca 650 händer och sessionen slutade på +11 BB. Samtidigt som det är bra att plussa är jag ändå besviken då jag ett tag låg uppåt 30BB. Riktigt fiskigt på bordet (bet365), men klonkskillsen var det tyvärr inget fel på. Här har ni först en hand som gjorde mig äckligt irriterad. Därefter följer 2 "vanliga" HH's som jag gärna får input på. En hand som kändes lite typisk: Höjer först in från CO med och får syn av knappen och BB. FLOP: BB checkar, jag betar, båda synar. TURN: BB betar, jag höjer, knappen kallsynar, BB synar. RIVER: BB checkar, jag betar, knappen höjer, BB lägger, jag synar. Knappen visar för det rivrade tvåparet. Några liknande dumheter ytterligare, och tilten var nära ett par gånger. Men skam den som ger sig. Hand 1 (En färgstark Qvinna) Passivt bord med få höjningar preflop, och inga trixiga motståndare, HERO i SB med UTG calls, 3 folds, MP2 calls, MP3 calls, CO calls, Button calls, HERO raises, 6 calls. Jag har tidigare en gång postat en liknande starthand i HH-delen av forumet. Då fick jag en åthutning (av Hjort tror jag) om att jag ska höja en sån här hand mot en massa limpare. Sagt och gjort. Kommentarer? FLOP: (7 spelare) HERO checks, BB calls, UTG calls, MP2 calls, MP3 calls, CO folds, Button folds, HERO raises, BB calls, UTG calls, MP2 calls, MP3 folds. Här checkar jag då jag är helt säker på att någon kommer att beta. Nu kommer beten direkt till vänster från BB, och då fyra personer lägger pengar i potten så måste det väl vara okej att höja för värde med ett bra drag till färgen och två överkort? TURN: (4 spelare) HERO bets, BB calls, UTG calls, MP2 calls. Slarvigt att beta kanske, men bl a morberg har kommenterat att det är dumt att checka när man var den som senast visade aggression. Gäller detta även i en multiway-pot? Det känns orytmiskt så här i efterhand, och potten är så stor att det lär bli svårt att driva ut folk. Bättre att köra med check/syn här? RIVER: (4 spelare) HERO checks, BB bets, UTG raises, MP2 folds, HERO folds, BB calls. POT: 18.75 BB Antar att folden inte är mycket att diskutera ikring? Trolig färg? I vilket fall är jag ju helt tom i det här läget. Syn finns väl ändå inte? Hand 2 (Trippeltrubbel) BB är en mupp, men en aggresiv sådan. Han älskar att kontrahöja med vilka hålkort som helst. En del klonkarskills, men han förlorar de flesta potterna. Svårläst, då han spelar alla kort aggresivt. I övrigt viker de flesta sina kort mot preflophöjningar. HERO i UTG+2 med 2 folds, HERO raises, 6 folds, BB calls. Eftersom jag vet att folk viker så höjer jag med AJo även om det är lite tidigt. Det funkar ju bra. Alla utom Mr. Klonk lägger ner. FLOP: (2 spelare) BB bets, HERO raises, BB 3-bets, HERO caps, BB calls. Rätt att cappa? Jag har trips med bra kicker och position på muppen. TURN: (2 spelare) BB checks, HERO bets, BB calls. Finns det något annat att göra än att beta här? Nu synar han ju bara, men vad gör man vid omslag här? Han kan ju som sagt ha precis vad som helst på handen. RIVER: BB bets, HERO calls. Lite småskraj att han ändå träffat färgen. Borde jag ha höjt här? Fram med analyserna bara. Ge mig vad jag tål...
omduvoresomjag Postad 13 Maj , 2006 Rapport Postad 13 Maj , 2006 Hand 1: checka turn. Du har inte pos. flopraisen tycker jag faktiskt om då det ger dubbla bets från flera Fi. Men sen kan du checka för att slippa åka på en raise när du missar på turn. Dyrt att se river i onödan, och den vill vi se. Läggningen är självklar sen på river. hand 2. Cappa inte flop imo. Syna trebettet och låt han leda ut på turn vilket han allt som oftast gör, raisa där. Syna bara river, kanske inte för färgen, men väl för enkortsstegen som Fi. mkt väl kan ha.
crillux Postad 14 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2006 Tack för det. Fi hade satt färgen i Hand 1, och läggningen var förstås inte mycket att bråka om från början. Jag såg i Miamis dagbok att han skrivit "Gud skyddar barn och idioter". Vilken kategori Fi i Hand 2 ovan tillhör låter vi vara osagt, men någon som skyddar honom har han nog. Titta på hans spel ovan. Showdown: Fi visar Aggresiv poker är väl bra, men någon måtta får det ändå vara kan man ju tycka. Utmärkta klonkarskills.
morberg Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Hand 1: checka turn (men det är inte tokfel att beta då du kan få andra att sakta ner). Att fortsätta beta när du senast visade aggression (alt. att lugna ner sig på en gata för att lura fram ett bet av någon annan på nästa så att du kan höja) är användbart om du har bäst hand, så det är inte applicerbart i detta fallet.
crillux Postad 14 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2006 Undrar om min fråga angående Pokerstars försvann bland mina HH's... Hur är det nu, någon som kan ge ett utlåtande om FLT låglimit på Stars? morberg: tack för klargörande. En check hade nog inte varit dumt i Hand 2 ovan, just för att så långt som möjligt undvika höjningen eftersom man mer eller mindre måste se river med bra färgdrag i en så pass stor pott.
Recommended Posts