Gå till innehåll

crillux - nya tag (FLT)


crillux

Recommended Posts

Ja....det blev ju dyrt det där...Svårt att se var du ska släppa handen dock. Om jag inte ligger med dealern synar jag bara turn.

 

Jag stealar med Q9s i CO så det är lungt IMO.

 

Det blev dyrt för käre Fi... River kom med :6h: och Fi fick visade upp KJo för tvåpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 371
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nu får jag nästan skämmas. Jag skulle ju posta HH efter varje session, men det har jag inte riktigt hållit. Här kommer i alla fall ett par stycken.

 

Hand 1 (FegT spelaT?)

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is MP3 with Tclub.gif, Tspade.gif.

4 folds, Hero raises, CO calls, 3 folds.

 

Flop: (5.50 SB) 6diamond.gif, 4diamond.gif, 4heart.gif(2 players)

Hero bets, CO raises, Hero 3-bets, CO calls.

 

Här tror jag att CO mycket väl kan höja med överkort, så jag vill behålla initiativet. Rätt eller fel?

 

Turn: (5.75 BB) 2diamond.gif(2 players)

Hero checks, CO bets, Hero calls.

 

Och så fegar jag till det igen! Dumt antagligen, för även om det är möjligt att han höjt med färgdrag så ska jag väl inte släppa initiativet här?

 

River: (7.75 BB) Qspade.gif(2 players)

Hero checks, CO bets, Hero calls.

 

Final Pot: 9.75 BB

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Hand 2 (Dragspelet, del 3)

 

BB är en hyfsad spelare som vet när det är dags att ge sig. SB är en superfisk. VPIP 77%, PFR 1,3% över 210 händer. Övriga har jag ingen vidare koll på.

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

Preflop: Hero is Button with Jspade.gif, 9spade.gif.

UTG calls, 2 folds, MP2 calls, MP3 calls, 1 fold, Hero calls, SB completes, BB checks.

 

Limpar in med J9s. Är det bra spel här?

 

Flop: (6 SB) 3spade.gif, 6club.gif, Qspade.gif (6 players)

SB bets, BB folds, UTG calls, MP2 calls, MP3 folds, Hero calls.

 

Färgdrag, men sårbart sådant. Odds att syna förstås, men finns det någon anledning att höja?

 

Turn: (5 BB) Tclub.gif (4 players)

SB checks, UTG bets, MP2 calls, Hero calls, SB folds.

 

"Dubbeldrag". Här känns det efteråt som att jag borde höjt? Vad säger ni?

 

Var så goda att såga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det väl bara att vika?

 

HERO i CO med :9d::9c:

2 folds, UTG+2 raises, 3 folds, HERO 3-bets, SB calls, BB calls, UTG+2 calls.

 

FLOP: :Kc::Qd::2s:

SB checks, BB bets, UTG+2 calls, HERO folds, SB folds.

 

Finns väl inget annat här? Är det öht rätt att 3-beta för att försöka isolera preflop?

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Hade i övrigt en trevlig session igår (handhistorier ikväll) där jag plussade ca 18BB. Fick för en gångs skull betalt med mina bra händer, även om jag fick JJ utdragna 2 ggr, och QQ en gång. Men mycket synvilligt folk som gärna gick hela vägen till SD med mellanpar och sånt. Mer av den varan tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för ytterligare en HH då:

 

Hand 1 (Steg för steg...)

 

bet365, Hold'em $0.5/1

 

HERO på knappen med :Jc::Ts:

7 folds, HERO raises, SB calls, BB folds.

 

Här är förstås idén att stjäla mörkarna. Känns ju inte som några fantastiska kort att spela heads up med...

 

FLOP: :2c::8s::9h: (2 spelare)

SB bets, HERO raises, SB calls.

 

Öppet stegdrag och inget färgdrag ute. Det är kul att höja, så jag gör det. Om inte annat kan jag kanske få frikort om jag missar på turn.

 

TURN: :2c::8s::9h::6c: (2 spelare)

SB checks, HERO checks.

 

Är det vettigt att checka bakom? Drar SB på överkort så lär jag inte bli av med honom, och inte heller om han träffat par med 8 eller 9. Ett bet här skulle kanske ge mig potten men jag tror inte på det.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du höjde väl för ett freecard eller hur? Ett misstag som är väldigt vanligt är faktist att höja just för frikort och sedan av någon anledning ändå betta när Fi checkar :lol: Din analys är helt korrekt, du blir förmodligen inte av med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grinda, grinda, grinda. Jag kämpar på, men tycks ha förtvivlat svårt att nå break even. Men snart så...

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Hur spelar jag egentligen den här?

 

bet365, $0.5/1

 

HERO på knappen med :Kc::Tc:

2 folds, UTG+2 raises, 1 folds, MP2 calls, 1 folds, CO calls, HERO calls, SB calls, BB calls.

 

Här lutar jag mig på Hilger's råd från ITH och kallsynar då jag redan har två synare i handen och position på dessa. Hyfsade pottodds då SB och BB också synar. Okej med syn?

 

FLOP: :2h::Ks::7h:

SB checks, BB checks, UTG+2 bets, MP2 folds, CO folds, HERO raises, SB folds, BB calls, UTG+2 3-bets, HERO calls, BB calls.

 

Här höjer jag då jag tror att UTG+2 kan beta med lite vad som helst efter sin höjning. Har inga reads då jag bara mött honom i 5-6 händer innan den här. När han 3-betar så undrar jag om han möjligen har K med bättre kicker? AK? KK? Eller också betar han hårt med ett lägre par... BB kan ha vad som helst då han är en riktig synstation. Ser inget värde i att cappa här. Andra idéer?

 

TURN: :2h::Ks::7h::8d:

BB checks, UTG+2 bets, HERO calls, BB folds.

 

Det här tycker jag är lite lurigt. Jag ligger väl troligen efter? Potten är dock stor och frågan jag har är om det är värt en syn här? Trots allt fortfarande TP... Vik finns väl inte?

 

RIVER: :2h::Ks::7h::8d::Ts:

UTG+2 bets, HERO raises, UTG+2 3-bets, HERO calls.

 

Träffar tvåparet och höjer, men fegar ur lite när Fi 3-betar mig här. Ska man cappa här? Någon (tror det var Hjort) förklarade för mig någon gång att man ska ha bäst hand 50% av tiden för att cappa här. Har jag det? Hoten är set förstås. A-K behöver jag ju inte vara rädd för längre. Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det vettigt att checka bakom? Drar SB på överkort så lär jag inte bli av med honom, och inte heller om han träffat par med 8 eller 9. Ett bet här skulle kanske ge mig potten men jag tror inte på det.

 

Kommentarer?

 

 

Njaa......Jag håller inte riktigt med här. Nu utgår jag från no-read.

Men för mig är det ett solklart bet även på turn. Öppet stegdrag + 2 överkort + HU och position.

 

Dels gör det dig alltför lättläst att du checkar turn när du sitter tom (för kommande Blindsteals), dels kanske det finns liten chans att FI lägger sig. Dels vill du få in pengar när du har drag. Jag tycker du ska betta och på rivern folda vid bet om du är tom, eller checka bakom.

 

Just det - vid turncheck gör du dig exploaterbar för riverbluff oxo. Bättre att ha initiativet, speciellt när du har position.

 

//D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segt med kommentarer på mina HH's nu för tiden. Är de självklara? Ointressanta? Andra fel? Kommentera mera! Jag ska trycka in några nya HH's framåt kvällen, så har ni nåt att göra efter fotbollen. :)

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Det är lite svårt att få ordentligt med tid att spela poker med ett tre veckor gammalt knyte som gärna vill ha uppmärksamhet. Sessionerna har därför blivit kortare, vilket hittills har varit positivt. Fortfarande inte nåt gröna siffror, men det är inte mycket kvar nu. Jag har bestämt mig för att inte skriva ut något resultat förrän jag faktiskt är grön då jag insett att jag stressar mig själv för att komma dit så fort som möjligt. Det påverkar förstås spelet då jag slaskat en del händer bara för att vinna snabbt, och det funkar inte...

 

Fick hem "Weighing the odds" igår och har börjat bläddra i den. Får se vad det kan ge.

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Äntligen fick jag bad-beata någon annan:

 

bet 365, $0.5/1

 

HERO i MP3 med :9d::9c:

UTG calls, 4 folds, HERO raises, CO folds, Button 3-bets, SB folds, BB calls, UTG calls, HERO calls.

 

FLOP: :9s::4d::Ks: (4 spelare)

BB checks, UTG checks, HERO checks, Button bets, BB calls, UTG folds, HERO raises, Button 3-bets, BB calls, HERO calls.

 

TURN: :9s::4d::Ks::4s: (3 spelare)

BB checks, HERO checks, Button bets, BB calls, HERO raises, Button 3-bets, BB calls, HERO caps, Button calls, BB calls.

 

RIVER: :9s::4d::Ks::4c::9h:

BB checks, HERO bets, Button raises, BB folds, HERO 3-bets, Button caps, HERO calls.

 

HERO: :9d::9c: (fyrtal)

Button: :Kd::Kh: (kåk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktig myspys-session idag. Här nedan presenteras de 2 första händerna i sessionen. Roligare kan man ha...

 

Hand 1

 

HERO i BB med :Ac::Jd:

UTG calls, 2 folds, MP1 calls, 3 folds, Button calls, SB completes, HERO checks.

 

FLOP: :2c::Ah::5c: (5 spelare)

SB checks, HERO checks, MP1 checks, Button bets, SB folds, HERO raises, UTG calls, MP1 folds, Button calls.

 

TURN: :2c::Ah::5c::Js: (3 spelare)

HERO bets, UTG calls, Button raises, HERO 3-bets, UTG folds, Button calls.

 

RIVER: :2c::Ah::5c::Js::7d: (2 spelare)

HERO bets, Button raises, HERO calls.

 

HERO: tvåpar

Button: :7s::7c: (set)

 

Underbar början... Varför i hela friden höjer snubben på turn? Kan det verkligen vara EV+? Han har 2 outs till att slå någon med ett högre par, och både A och J är ju fullt möjliga här.

 

 

Hand 2

 

HERO i SB med :Qh::Qs:

7 folds, Button raises, HERO 3-bets, BB folds.

 

FLOP: :6s::7s::Th: (2 spelare)

HERO bets, Button raises, HERO calls.

 

TURN: :6s::7s::Th::2d: (2 spelare)

HERO bets, Button raises, HERO 3-bets, Button calls.

 

RIVER: :6s::7s::Th::2d::Ah:

HERO bets, Button calls.

 

HERO: :Qh::Qs: (par)

Button :As::Jc: (par)

 

Trist men inte mycket att säga om. Det känns som att det är helt meningslöst att spela ett högt par om det landar ett A på bordet. Är jag den enda på 0.5/1-nivå som inte spelar alla mina Ax-händer?

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Kul att Sverige ändå lyckades vinna mot Paraguay. Har dock svårt att se hur vi ska överleva en åttondel med det här spelet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev igår: det är nog ta mig fan meningslöst att spela 99-KK när ett A landar på floppen. Eller på turn. Eller på river. Jag vet inte hur många $ jag förlorat på sån skit idag. Totalt blev det dock inte så farligt. Ca 6 BB back på 330 händer. Men ändå. Varians är säkert bra, men när den hela tiden grinar en i ansiktet så är det inte kul.

 

Jag roade mig med att rota runt i mina PT-siffror. På mina senaste 5k händer har mina PP träffat set 2%(!) av gångerna, och då jag floppat färgdrag (2 i hålet + 2 på floppen) har jag satt färgen 9% av gångerna. Tröttsamt är bara förnamnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du ju massa skön klonk att se fram mot!! Alla gillar en hurtis va? ;)

Ja, för fan! Om man inte tror på det så kan man ju lägga ner på studs. Det känns bara så ruskigt bittert då folk synar höjningar pre med 94o för att träffa tvåparet på river mot mina AA. Sån tur borde vara förbjudet. Men man får väl vänja sig antar jag...

 

Har inte hunnit med något spel på ett par dar, men framåt veckan smäller det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nej, jag har inte dött. Men med en 5 veckor gammal son hemma så är det svårt att hinna med att spela.

 

300 händer i går kväll, med ett plus på 13BB. Det borde dock ha varit mer, men några sura bommar i slutet på sessionen gjorde att jag fick nöja mig. HH's kommer framåt kvällen, och så länge kan ni njuta av min nystartade pokerskola. :D

 

:heart::spade::diamond::club:

 

Crillux Poker School, del 1

Idag kommer det att handla om position. Position är din plats vid bordet, och styr i hög grad vilka händer du ska spela. Den bästa positionen vid bordet är Big Blind eftersom du då redan lagt ett litet bet i potten. Detta innebär att du ska syna raises och reraises nästan oavsett vilka kort du har, eftersom du redan lagt pengar i potten. Om lilla mörken lägger sig så är det jättebra, eftersom du då får agera först i alla kommande rundor. Och det är ju bättre att agera först eftersom du då kan bestämma över de andra... Detta innebär att det också är bra att syna med nästan alla hålkort i lilla mörken så länge potten är ohöjd, eller bara höjd en gång.

 

Nästa lektion kommer att handla om spelet utanför mörkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul med pokerskola. löst preflop och tight postflop är bästa sättet att tjäna pengar, preflop är nästan alla händer värda lika mycket för man vet inte vad som komma skall, först när man sett floppen kan man avgöra om ens kort är spelbara eller ej! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med heltok när det gäller NL spel. Eftersom potten lätt kan komma upp i 100BB så har man odds att syna med ganska mycket.

 

I FL går det inte att driva upp potten speciellt mycket, och det är mycket svårare att bluffa. Det bäddar för ett tightare spel PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul med pokerskola. löst preflop och tight postflop är bästa sättet att tjäna pengar, preflop är nästan alla händer värda lika mycket för man vet inte vad som komma skall, först när man sett floppen kan man avgöra om ens kort är spelbara eller ej! :)

 

Nej, på floppen har du inte fullständig information. Man skall aldrig lägga sig innan man sett riverkortet, först då kan du avgöra vad du har för hand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pre-flopp är det viktigt att beakta att kort i olika färg är bättre än kort i samma färg eftersom det ger två olika flushmöjligheter.

 

Tänk dock på att överhuvudtaget ha blivit tilldelad två kort är bra, och ett tillfälle man inte bör låta försvinna. Därför är det viktigt att ta chansen när man väl fått två kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crillux Poker School, del 2

Jag märker att jag redan fått en liten skara elever, och än så länge är pokerskolan helt gratis. Åtminstone för er som verkar kunna lära er snabbt.

 

Idag ska vi alltså diskutera spelet utanför mörkarna. Det viktiga att komma ihåg är att man inte ska höja i onödan, eftersom man då riskerar sina pengar innan man vet hur floppen ser ut. Möjligen kan man höja med AA och KK, men inte mycket mera. AKs och AKo behöver ju träffa floppen för att vara en hand, och det finns därför ingen anledning att chansa genom att höja. Samma sak med QQ, eftersom risken är stor för överkort. Då riskerar man sina pengar i onödan. Syna hellre, och hoppas på bra träff på floppen.

 

Syna kan man däremot göra, med nästan vilken hand som helst. I de 2 första positionerna bör man undvika 32o och liknande händer, men alla A och alla händer som innehåller T högt ska spelas. T ex är T6o en mycket bra hand. Precis som morberg skriver ovan så har du ju här chansen att träffa två olika färger, elle tvåpar. Om någon redan höjt bör man höja sina krav något, och endast spela händer med minst en knekt.

 

I nästa avsnitt av pokerskolan kommer vi att diskutera spelet på floppen samt försiktigt börja känna på begreppet potodds. Välkomna då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra pokerskola, men du saknar en dimension i prefloppspelet: nämligen att förvirra motståndarna. Jag undrar om det verkligen är korrekt att höja AA och KK utanför mörkarna? Då är det en uppenbar risk att du avslöjar din hand. Nä, det är bättre att bara syna.

 

Ibland kan man faktiskt slänga AA och KK före floppen för att göra sig själv lite mer svårläst och mixa upp sitt spel lite. Det är inte många motståndare som skulle klara av att sätta dig på en hand i det läget och då har du kommit långt i förvirringens ädla konst.

 

Tänk på att detta är avancerat spel som inte lämpar sig för nybörjare, man ska nog ha spelat minst i ett par timmar för att ge sig på ovanstående.

 

(Hoppas att detta inte var ett kommande kapitel i din skola - ber om ursäkt om jag lättade på förlåten lite för tidigt i så fall.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...