Gå till innehåll

Köpa kortlek?


Evolito

Recommended Posts

Jag skulle vilja få tag på en bra fournier och undrar om den känns likadant som en KEM. Rickard, var det nånting i den frågan som möjligen kunde missuppfattas? Det lät som om du själv var väldigt nöjd med fournier och jag ville bara veta exakt vilken lek du tyckte var bra, det finns ett flertal varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 135
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag skulle vilja få tag på en bra fournier och undrar om den känns likadant som en KEM. Rickard, var det nånting i den frågan som möjligen kunde missuppfattas? Det lät som om du själv var väldigt nöjd med fournier och jag ville bara veta exakt vilken lek du tyckte var bra, det finns ett flertal varianter.

 

 

Jag kör uteslutande med Fournier 2818, hittade faktiskt en liten shop i Barcelona där de såldes för ca: 75 sek. De finns på teknikmagasinet för 99:-.

 

De kan tyckas lite glidiga för en som e van med "papper" men jag tycker att de är helt outstanding. Mkt bra böjlighet och bra hållbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Köpte mig en packe Fournier 2818 på teknikmagasinet för 99 kronor idag. Har testblandat och delat lite på skoj och måste säga att jag är mera än nöjd med den, har svårt att se hur KEM skulle kunna vara så mycket bättre :)

 

Skall köra med den i Homegame för första gången imorgon och förhoppningsvis håller den en längre tid också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en packe Fournier 2818 på teknikmagasinet för 99 kronor idag. Har testblandat och delat lite på skoj och måste säga att jag är mera än nöjd med den, har svårt att se hur KEM skulle kunna vara så mycket bättre :)

 

Skall köra med den i Homegame för första gången imorgon och förhoppningsvis håller den en längre tid också.

 

Mm jag köpte mig också en packe med Fournier 2818 från TM i helgen =) och jag måste säga att jag är äckligt nöjd med dem =) man ville känna på dem hela tiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har bläddrat kort med både KEM, Copag och Fournier. Jag ska säga att jag inte gjort någon grundlig vetenskaplig jämförelse men på rak arm så kan jag inte uppleva någon skillnad i kvalitet.

 

Först vill jag tacka Adam för alla bra inlägg om spelkort här på forumet.

 

Är det någon som har gjort en mer grundlig jämförelse mellan KEM och Fournier plastkort?

 

Jag har en Fournier 2818 och tycker den är bra men något hal. Jag har inte känt på KEM kort och frågan är då om det är värt att köpa KEM? Har de en mer pappersliknande känsla som inte gör dem lika hala som Fournier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam,

jag skulle också vilja ha en jämförelse med kem och de andra lekarna du har. Allra helst en jämförelse med copaq. Jag kan skicka en kem till på direkten om du inte har nån om jag får se en utvärdering och fina bilder som du brukar ta. Jag har i stort sett bara spelat med kem men skulle gärna se att de blir bräckta av copaq tex.

Köpte för ett år sen en fournier plastic 2818 men den var jag inte så impad av (var sjukt hal jämfört med kem). Den såg iof inte exakt likadan ut som de man ser på diverse olika sidor nu så kvaliteten kanske har blivit bättre. Och de fournier plastic i bridgestorlek som cosmo använder är ju grymt sköna. Skulle nästan tippa att fournier kommer stå som den slutliga vinnaren när du är klar med din contest. Fast jag tror inte att jag har provspelat nån copaq än, den kanske också är en finalkandidat.

pm:a vart jag ska skicka leken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rundar av med några frågor - vad vill du ha för PLASTLEKAR:

 

Fråga A:

Copag

Fournier

KEM

WPT

Dal Negro

Gemaco

Royal

Annan?

 

Fråga B:

Bridge size eller poker size? (normal "svensk" bredd vs. extra bred)

Vanlig index eller jumbo index? (vanlig symbolstl. vs. större symboler/siffror)

 

Fråga bara har du testat/tänker du testa Piatnik o hur dessa står sig i jämförelse, fick en känsla av att dessa är strävare o rätt mycket skönare än t.ex. Fournier men det kan ju vara att jag fick testa dåliga Fournier kort också (väldigt glatta o har en förmåga att klibba ihop efter lång tids spelande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
Köpte mig en packe Fournier 2818 på teknikmagasinet för 99 kronor idag. Har testblandat och delat lite på skoj och måste säga att jag är mera än nöjd med den, har svårt att se hur KEM skulle kunna vara så mycket bättre :)

 

Skall köra med den i Homegame för första gången imorgon och förhoppningsvis håller den en längre tid också.

 

Mm jag köpte mig också en packe med Fournier 2818 från TM i helgen =) och jag måste säga att jag är äckligt nöjd med dem =) man ville känna på dem hela tiden ;)

 

Jag kan säga att vi i vår klubb har ett stycke KEM och ett stycke fournier.

 

KEM leken har vi haft längst och den är likadan som när vi köpte den. Fournier leken däremot har börjat flagna, alla figurer (spader, hjärter osv) har börjat få små vita fläckar på sig..

 

(vi spelar kanske 5 dar i veckan och i minst 6 timmar varje gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
när man klickar sig fram till kortlekar hos pokerbokhandeln så finns det en gammal hederlig svensk kortlek med informationen:

 

Swedish Senator (Röd)

Svensk sk "smyglek" för den som vill öka på spänningen.

 

vad menas med smyglek och hur kan man öka spänningen?

 

Skulle gissa på att det är ramen på de klädda korten som de pratar om, så man "smyger" framkorten så man ser ramen först o s v .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en packe Fournier 2818 på teknikmagasinet för 99 kronor idag. Har testblandat och delat lite på skoj och måste säga att jag är mera än nöjd med den, har svårt att se hur KEM skulle kunna vara så mycket bättre :)

 

 

Det kommer med tiden. Vi har lirat med vår Fournier lek i kanske ett halvår nu och färgerna har nötts ut så till den milda grad så spader ser ut som vitprickigkorvspader.

 

 

Alltså en bra lek första månaden men efter det ser man skillnaden. Har haft en KEM lek ungefär 3 månader längre och har nöts lika hårt. Visst den blir kladdig mend et är bara att torka av sen är den som den dag jag köpte den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...