Gå till innehåll

Snabb hjälp, religionsfråga


BjornL1491910513

Recommended Posts

Idén om själslig frid och en romantiserad bild av hur livet ser ut i Asien. Det höga tempot i västvärlden kombinerad med en frenetisk materialism resulterar (enligt Marxistisk dialektisk historiesyn) i en anti-tes, den uppfylls effektivt genom vår uppfattning av Buddhism.

 

 

Plus att det är tufft med shaolin munkar som kan volta och har superkrafter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diskuterar gärna saker men jag drar gränsen vid att göra folks läxor bara för att de är för lata. Jag ogillar brist på kunskap och ointelligens så jag föredrar att inte bidra till det. Lär dig själv istället för att försöka hitta en så enkel genväg som möjligt så blir du en bättre människa. Föredrar du att vara en lat loser kan du säkert Googla dig fram till en uppsats du kan kopiera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stonehug är du seriöst en idiot? Det är ett hemprov som ska göras innan jul och jag ids inte.. Kursen är slut egentligen och det enda man behöver göra att göra frågorna. Och varför skulle inte hjälp hjälpa? lär ju inte lära mig mindre för att ja får tips. Dessutom är det 1/4 det enda ja begär är lite hjälp med den eftersom jag inte kan den. Fyfan vad less jag blir på sånna som du. Och NEJ jag är inte lat om det är det du menar. Jag går natur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diskuterar gärna saker men jag drar gränsen vid att göra folks läxor bara för att de är för lata. Jag ogillar brist på kunskap och ointelligens så jag föredrar att inte bidra till det. Lär dig själv istället för att försöka hitta en så enkel genväg som möjligt så blir du en bättre människa. Föredrar du att vara en lat loser kan du säkert Googla dig fram till en uppsats du kan kopiera.

 

Jag ser inte det loseraktiga och ointelligenta i att välja den lättaste vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Staahlas inlägg blev det sista i debatten om moralfilosofin inom den akuta läxhjälpen. Vill ni diskutera lunksons bristande etik har vi alldeles utmärkta PM-boxar för det. :)

 

De som vill hjälpa lunkson att separera theravada och mahayana kan ju fortsätta skriva här, och de som blir upprörda över ungdomens förfall eller whatever kan jag bjuda på en pepparkaka så att ni blir gladare. :)

 

Eventuella svar på det här inlägget tas via PM, svar i tråden kommer att försvinna medelst magi. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De som vill hjälpa lunkson att separera theravada och mahayana kan ju fortsätta skriva här

 

Från mitt knagliga minne: Theravada - lilla vagnen. Mahayana - storavagnen? Nu är jag inte alls säker på min sak men om man tillhörde Theravada så var man tvungen att vara manlig munk för att komma till nirvana medans det i Theravada kunde man vara man/kvinna och nå nirvana. (?)

 

--------------------

Ska försöka svara på lunkssons fråga.

 

Anledningen till varför västerlänningar drar sig mot buddhismen? Det mest påfallande är det icke-materiella som man skall försöka undvika därför att det försvårar reinkarnationen på så sätt att man blir mer fast vid jordelivet och har svårt att gå vidare. Detta kan antagligen många här i väst tycka är sympatiskt då vi har ett överflöd att saker eller i allafall mycket. Sedan finns det meditationen som många förknippar med yoga och kommer in på buddhismens väg genom den.

 

Sedan så har Richard Gere blivit något utav en västerländsk ambassadör för buddhismen, men jag tror nog inte han missionerar direkt.

 

Tror det är i Upanishaderna (orkar inte kolla stavningen) så är det en del berättelser som jag tror kan ha stor affektions kraft på många.

 

Dalai Lama har genom sin exil spridit böcker om buddhism samt hur Kina förtrycker Tibet vilket kan ha öppnat ögonen på några för buddhismen.

 

Det finns ju mindre smickrande bitar (som det finns i ALLA religioner). Du frågar inte efter dem men jag kan ge exempel än då lite snabbt: T.ex. kvinnliga munkar deras högsta önskan inför nästa liv är att återfödas som en man(!). Kastsystemet blev olagligt 1973 (tar detta från minnet man kan ha fel) men det är påtagligt i allra högsta grad idag. (Läste dock att Indien fått sin första kastlösa president eller om det var premiärminister nyligen).

 

Gett dig några tips lunksson men jag råder dig till att kolla upp det jag skrivit om det kan ha varit till någon hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dalai Lama har genom sin exil spridit böcker om buddhism samt hur Kina förtrycker Tibet vilket kan ha öppnat ögonen på några för buddhismen.

 

Dalai Lama är antagligen ett PR-geni. Han välkomnas med öppna armar var han än åker för att snacka lite och kränga böcker. Det talas inte gärna om hur jäkla bakom Tibet som land var innan Kina annekterade regionen - vi snackar medeltida levnadsstandard, där majoriteten bönder var livegna och lamorna styrde enväldigt. För det är väl för mysigt med buddhistiska munkar i orangefärgade kåpor..

 

Även om kineserna har förtryckt tibetanerna politiskt så har de samtidigt försökt skapa en högre levnadsstandard genom utbildning och investeringar. Och frågan är vad som är bäst - en sekulär diktatur eller en lokal teokrati?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den största anledningen till varför många västerlänningar tar till sig buddhism och andra österländska läror är att dessa bygger på ett sätt att förhålla sig till omvärlden där lyckan alltid finns inombords oberoende av yttre faktorer.

 

Tanken att finna ett sätt att alltid vara lycklig oavsett varians, runner runners eller mellanset mot topset tilltalar ialla fall mig ; )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till lunksson: Kom just på det här med karma... I kristendomen kan du i princip våldta och mörda och sedan bekänna dina synder och allt blir frid och fröjd. I buddhismen finns ju karmen som blir ett ihopkok utav hur man har levt. Har du begått orätta handlingar återföds du som ett bladlus eller nått. Känns helt klart som att karma är att föredra istället för syndernasförlåtelse rent spontant och det är ju ett under att avlatsbreven inte finns kvar.

 

Till cafka:

 

"1.2 miljonder tibetander dödade

600 monument förstödra

1000-tals tibetaner fängslade

Inga mänskliga rättigheter

Kinesisk majoritet i Tibet

Dumpning av uran

Dalai Lama i landsflykt"

 

Citatet kommer från en Free Tibet t-shirt som jag har. Kineserna planerar även att bygga en järnväg till Tibet bara för att kuna exploatera deras rika naturtillgångar så om du frågar mig om det var bätter med en teokrati iförhållande till en kommunistisk diktatur invasion så måste jag nog säga att det var bätter förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...