Gå till innehåll

FL - När ska jag gå upp i nivå?


crillux

Recommended Posts

Spelar FL Hold'em $0.5/1 och det har väl gått sådär... Men på de senaste 1200 händerna har jag i alla fall ett snitt på ca 15BB/100 händer, och det känns helt okej. Bankrullen är just nu på $300 och jag har inte tänkt sätta in något mer, åtminstone inte nu.

Jag brukar gå in med 25BB ($25) och med det känner jag mig bekväm. Fyller på om jag kommer under 12BB så att jag alltid kan cappa alla gator.

 

Nu vet jag ju inte om diskussionerna om % av bankrullen har något med FL att göra, men som det ser ut nu går jag alltså in med drygt 8% av rullen i en session. Jag har tänkt att gå upp till $1/2 när jag har $500 på kontot. Det skulle innebära att jag stoppar in 10% av rullen i en session, men jag kommer å andra sidan att kliva ner i nivå igen om jag skulle ramla ner till $250.

 

Fel? Rätt? Hur ska man tänka här egentligen?

 

Bonusfråga till er som lirar på Party Poker: Är det stor skillnad på spelet mellan $0.5/1 och $1/2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att snitta 15 BB/100 händer är extremt bra specielt på denna nivå, dock är inte 1200 ett statistiskt starkt underlag så....

 

BR kraven är ju 300 BB och $500 är ju något under det för 1/2 nivån, men om du gör som du säger att du går ner i nivå om det går dåligt så kan det ju räcka iaf.

 

Tuffa på säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I FL är % av bankrullen mindre intressant. I NL är det viktigt, därför att du riskerar precis så mycket som du köper in dig med, då du kan förlora allt i en all in. Om du köper in dig på 50 eller 100 BB i FL spelar mindre roll, då du ändå inte kan förlora mer än 12 BB på en hand.

 

Men pga den varians som finns så brukar man säga att du alltid ska ha minst 300 BB i din BR för spel på FL. Därför har du just nu ganska precis minimikravet för spel på 0,5/1. Mao har du tidigare spelat på en för hög nivå, då jag tolkar ditt inlägg som att du tidigare hade mindre.

 

Med tillämpning av regeln så bör du inte gå upp till 1/2 förrän du har 600 i din BR, och du bör även gå ned i nivå om du skulle råka tappa under 300 igen.

 

Vad gäller inköpets storlek så bör du i vart fall köpa 50 BB. Det tycker jag är tillräckligt. Se alltid till att ha minst 12 BB i din stack. Om du går ned under det så köp antingen mer marker eller sluta spela för ett tag.

 

Och tänk på din BR även under pågående session. Om du har strax över 300 BB och sedan tappar, ja, då bör du avbryta och spela vidare på en lägre nivå tills du kommer upp över 300 BB. Fast du kan ju låta gränsen flyta med si sådär +/- 25-50 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men pga den varians som finns så brukar man säga att du alltid ska ha minst 300 BB i din BR för spel på FL. Därför har du just nu ganska precis minimikravet för spel på 0,5/1. Mao har du tidigare spelat på en för hög nivå, då jag tolkar ditt inlägg som att du tidigare hade mindre.

Där har du helt rätt. Skillnaden är dock att jag fyllt på några gånger, och tänkte slippa det framöver. Efter att ha läst svaren här så ändrar jag nog gränsen från 500 till 600 innan jag kliver upp. Då har jag ju mina 300BB.

 

Och jag lär säkert inte snitta några 15BB/100 händer i längden, men man får väl vara nöjd så länge det varar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din winrate består så gott som enbart av varians. I långa loppet är det extremt bra att upprätthålla 3BB/100.

 

Så länge som du är villig att backa i nivå om du får stryk initialt så är 250BB nog för att nosa på att gå upp i limit.

 

När jag klättrade så var det markant skillnad på 0.5/1 och 1/2. Antar att det fortfarande är det, en sajts lägsta nivå brukar alltid vara mycket lösare än nästa, för att sedan tajta till sig betydligt mer gradvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klättrade så var det markant skillnad på 0.5/1 och 1/2. Antar att det fortfarande är det, en sajts lägsta nivå brukar alltid vara mycket lösare än nästa, för att sedan tajta till sig betydligt mer gradvis.

Jag gick upp från 0,5/1 till 1/2 tidigare i år och upplevde inte det som särkskilt stor skillnad. Däremot hade jag det tuffare med 2/4.

 

Såhär i efterhand tror jag att jag inte hade spelat tillräckligt många händer och att mina problem på 2/4 var helt normal varians. Däremot var jag oförberedd på hur mycket det kan svänga (och hur länge det kan vara), något som jag felaktigt tolkade som att jag inte var tillräckligt duktig för nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde själv ett försök på 2/4 efter att ha haft något mer än 3BB/100 på 1/2 över ca 25k händer. Det blev ingen skön upplevelse kan jag säga. Visst, det kan hända att jag inte duger till att vinna på 2/4, men även om min förväntade vinst där var 0, eller tillochmed negativ, så förklarar det ju inte hur jag kunde backa 150BB på väldigt kort tid ;/ Det gäller nog att ha lite flyt och inte pricka en downswing just när man går upp i nivå. Mest för själkänslans skull då.

 

Bonus frågan: Jag har inte sett nån större skillnad på partys 0.5/1 och 1/2. Spelet förändras betydligt mer från 1/2 till 2/4 enligt min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skilladerna mellan olika nivåer är alltid intressant. Själv upplever jag att 2/4 inte är mycket tuffare än 1/2. Den stora skillnaden som jag ser det är att de är fler bättre spelare på 2/4, och mindre halvbra. Men det finns nog med kassa spelare även på 2/4. Fast visst, motståndet är lite tuffare och därmed minskar marginalerna för att göra fel.

 

Själv gjorde jag felet att hoppa från 4 bord 1/2 till 4 bord 2/4 och då kostade mina misstag pga brist i uppmärksamheten för mycket så tvingades gå ner antalet bord. Så skillnader mellan nivåerna finns, men är ändå inte jättestora.

 

Däremot upplever jag 3/6 betydligt knepigare än 1/2. Men som vanligt handlar det nog mycket om att poterna blir större och att spelarna tenderar att vara mer aggresiva på 3/6 så är kanske lite skotträdd.

 

Det vanligaste felet när man går upp tror jag är att man blir lite väl försiktig av sig. Då är det lätt att de aggresiva spelarna får sina frikort och att man lägger vinnande händer.

 

Sedan är det ju självklart segt att få en downswing när man går upp. Jobbar mig själv upp ur en +150bb swing som kom när jag hoppade upp nu. Lagom kul, men bara att nöta på och lägga upp en plan för hur jag skall gå vidare med mitt spel.

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade tidigare tre bord 1/2 och gick bitvis upp till ett bord 2/4 och tva bord 1/2, tva bord 2/4 och ett bord 1/2, och till sist tre bord 2/4.

 

Detta fungerade bra for mig. Man kan fortsatta och kora mekaniskt pa 1/2 medans som ny pa 2/4 maste man koncentrera sig mer speciellt nar man moter battre motstandare som framforallt kor med aggressivt.

 

Svangningarna i pengar blir naturligtvis hogre pa 2/4 vilket man maste vara medveten om nar man kliver upp. Jag holl mig till 300BB och spelade ett bord 1/2 om jag hade en downswing.

 

Snart blir det 3/6 pa samma vis. Far se hur det gar!

 

Blev visst lite off topic... Har inte spelat 0.5/1.0 men antar att jag hade tillampat samma princip da.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...