Gå till innehåll

Ciaffone och Reuben boken, NL/PL frågor


Stig_Wallby

Recommended Posts

Hej!

Jag håller just nu på att läsa Stewart Reubens och Bob Ciaffones bok. Den verkar helt ok, men det är vissa saker som de skriver som jag tycker motsäger lite grann det de säger i tidigare avsnitt.

 

Ett exempel är när de säger att man inte ska spela suited connectors om motspelaren har en liten stack. Senare i boken säger de att man inte ska spela små suited connectors mot djupa stackar...

 

Sedan kommer jag till frågan. Jag har alltid trott att man själv kan styra spelets stil till en viss mån. Men sen så ser jag att Reuben sitter och skriver att:

"En gång satt jag i ett spel där ingen gjorde ett bet på 30 minuter. Den som la big blind fick pengarna."

 

Det verkar som om den här boken predikar att man ska anpassa sig efter spelet genom att spela precis likadant som motspelarna. Medan många andra hävdar att man ska spela motsats motspelarna.

 

Har ni några synpunkter på det här? Tycker ni man ska follow the stream, eller simma mot den? Är ni den som måste ha någon annan som löser upp ett spel, eller kan ni själva göra det?

 

Jag fattar bara inte varför inte mr.Reuben valde att PF-raisa i princip varje hand tills spelet kom igång. Han måste ha haft någon tanke med det?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg specifikt i vilket sammanhang han skrev om. Kanske kan du lägga upp lite sidhänvisningar så blir det lite lättare.

 

Kan gissa att han menar att mot riktigt djupa stackar så kan en liten SC kosta mer än det smakar. Det är inte så troligt att någon degar in 300bb när en färg ligger om han inte sitter på nötterna. Så i princip gäller att du har kraftigt omvända implicita odds på små pp och SC med riktigt djupa stackar. Beror ju på spelstil/image och så också naturligtvis.

 

Angående att spela mot bordet så kan det väl finnas tusen annledningar till att inte slå om. Men jag håller givetvis med, om spelet är så tufft att man inte äns vågar höja under sådana omständigheter är det nog dags att ta sitt pick och pack och gå.

 

Kan tänka mig att de var ett gäng grinders som satt och vänta in fisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar bara inte varför inte mr.Reuben valde att PF-raisa i princip varje hand tills spelet kom igång. Han måste ha haft någon tanke med det?

 

Om det var så tight att alla foldar till BB så är det ju ett bra spel, han vinner ju varje hand!! iof bara blindsen. När han får mothugg av någon så kan han ju vara säker på att denne har något och har han själv inget bra/träffar floppen så är det ju väldigt lätt att släppa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...