wizkey Postad 7 Oktober , 2004 Rapport Postad 7 Oktober , 2004 Satt häromdagen och funderade lite på vad sannolikheten är att tre av korten på flop+turn+river är av ens egna två suited kort. Efter lite pulande så kom jag fram till att det händer ca 6,4% eller 1 på 15,6 händer. (detta tar alltså INTE in i beräkning när 4 el 5 av korten är av samma färg!) Med samma metod försökte jag komma fram till vad chansen att pricka in ett kort till av samma färg på turn el river som alla tre kort i floppen bestod av. Tex: du håller A T , floppen kommer: 2 7 J . Vad är chansen att du får in din flush? Jag fick: 32,8% Är jag ute och cyklar? Första siffran känns hyffsad korrekt, den andra lite väl hög..? * RP och flytt till THe - QoS * Citera
fek02cth Postad 7 Oktober , 2004 Rapport Postad 7 Oktober , 2004 edit: läste inte frågan ordentligt =P edit2: sh är 35,7% Citera
Trolldeg Postad 7 Oktober , 2004 Rapport Postad 7 Oktober , 2004 Snabbt sätt att räkna är väl att ta 9 outs... 9*4= 36 % att få in den på antingen turn eller på rivern. Om du drar från turn till river så är det: 9*2=18%... Visserligen stämmer inte dom här procentsatserna perfekt men det är tillräckligt bra för att räkna med i stridens hetta... Citera
anth Postad 7 Oktober , 2004 Rapport Postad 7 Oktober , 2004 räkna baklänges, vad är chansen att du inte får färgen: 38/47 * 37/46 = 65,03%, chansen för att träffa färgen är alltså 35%, eller 1 på 3. Trolldegs metod är mao ganska säker. Citera
Gyre Postad 9 Oktober , 2004 Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Om man sitter med tex KT preflop, hur stor chans att det att få upp KTx på flopen? Inte kan det vara 4%*6? Hur ska man räkna då? Citera
wizkey Postad 9 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 9 Oktober , 2004 Frågan här är alltså vad är det för chans att floppa tvåpar. Jag kom fram till att det är ca 2,5% genom att ta 1-(chansen att INTE floppa tvåpar). Stämmer det eller har jag gjort nån miss, ni sannolikhetsgurus där ute? Citera
anth Postad 13 Oktober , 2004 Rapport Postad 13 Oktober , 2004 Frågan här är alltså vad är det för chans att floppa tvåpar. Jag kom fram till att det är ca 2,5% genom att ta 1-(chansen att INTE floppa tvåpar). Du tänker rätt men glömmer en sak: du har räknat ut chansen att inte få tvåpar, men samtidigt chansen att inte får triss, kåk, fyrtal. Därav att du får 2,5% och kubo får 1/50 Citera
Recommended Posts