Gå till innehåll

PLO - AAA8s skräp eller spelbart?


Björnerik

Recommended Posts

UTG på åtta eller tio man, pass. På färre limpar jag in. Passar för övrigt nästan aldrig för en raise om jag limpat och antagligen inte i detta fall heller. Att gå allin preflop rekommenderar jag däremot inte. AAAK AAAQ AAAJ AAAT AAA5 AAA4 AAA3 AAA2 med en suit är självklart bättre händer pga stegmöjligheten. Två bluffess är inte fy skam, och du kan ju fortfarande floppa topset och nötflushdrag med handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG på åtta eller tio man, pass. På färre limpar jag in. Passar för övrigt nästan aldrig för en raise om jag limpat och antagligen inte i detta fall heller.

:/:

Två bluffess är inte fy skam, och du kan ju fortfarande floppa topset och nötflushdrag med handen.

 

Du kan ju inte vara seriös? Du har ett A kvar i leken för att förbättra till ett set. Wow!

 

Det enda draget du kan får är ett färgdrag, utan chans till några som helst andra drag.

 

Jag spelar inte mycket PLO, men skulle för aldrig i världen spela AAA8s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nickefik han har en out på att setta A'na, han är även drag på nötflush och han har även 2 bluffess. att ha flera bluffess är iof inte speciellt bra om man inte spelar mot bra motstånd med djupa stackar men ändå.

Så visst är handen spelbar även om den inte är en riktig bombhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag limpade iallafall, ingen höjde, floppade set, fick färgdrag dessutom på turn (ingen stege låg), hamnade allin och vann min största pott någonsin. Sen fick jag duktigt med skit (nice hand playing 3 aces fu**ing retard) i chatten efteråt...

 

Jag var väldigt nära att folda handen preflop, men tänkte "en bb kan jag offra, kan ju få färg". Det höjdes så sällan preflop också...

 

Ville bara veta hur bra/dålig en sån hand är egentligen. Med tanke på era något skiftande uppfattningar så verkar det som jag var ganska rätt på det när jag funderade på att lägga, men synade till slut.

 

EDIT: Det var första gången jag spelat cashgame Omaha så jag är n00b...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAA8s ger en out för att träffa ett set. Berättigar det till en syn?

 

De flesta säger att de inte skulle spela A8s i Hold´em. Vad är det som gör den handen så mycket bättre i PLO?

 

Motståndarna lär ju ha bra mycket bättre händer att dra mot.

 

Vad gör du med A :club: A :diamond: A :heart: 8 :heart: med den här dröm floppen:

T :heart: 9 :heart: 3 :spade: ?

 

Är du beredd att backa upp ditt färgdrag och ditt par med med en syn på ett pottbet?

 

Du kan ju vara upp mot set, två par, stegdrag.

Du har i det här läget 8 outs för färgen samt ett A kvar för top set.

Alla 3, 6, 7, 8, 9, T, J, Q, K som inte är :heart: gör ju ditt drag mindre roligt efter turn. Kommer det en spader kan det ge en spelare färgdrag.

Synar du ytterliggare ett pottbet här? Backar du upp stacken med ditt färgdrag och par?

 

AAA8s är ju egentligen bara AA och A8. En av dessa händer skulle jag spela i Hold´em. Att då spela den i PLO känns som att vilja hamna i problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAA8s ger en out för att träffa ett set. Berättigar det till en syn?

 

De flesta säger att de inte skulle spela A8s i Hold´em. Vad är det som gör den handen så mycket bättre i PLO?

 

Motståndarna lär ju ha bra mycket bättre händer att dra mot.

 

Vad gör du med A :club: A :diamond: A :heart: 8 :heart: med den här dröm floppen:

T :heart: 9 :heart: 3 :spade: ?

 

Är du beredd att backa upp ditt färgdrag och ditt par med med en syn på ett pottbet?

 

 

det enda man inte leder mot på den floppen är ett set, så varför skulle man syna? om nån raisar här så reraisar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt ingen mästare på PLO, så om jag är ute och cyklar så får jag väl hoppas att det är fint väder i alla fall....

Tillbaka till den här frågeställningen.

 

det enda man inte leder mot på den floppen är ett set, så varför skulle man syna? om nån raisar här så reraisar jag.

 

Så var cykelturen över.

Jag körde siffrorna via Cardplayer och som du säger så är det enda du inte leder mot i princip ett set. Även mot ett set så är du inte helt och hållet körd.

 

Men jag lär nog ändå inte spela AAA8s eftersom det är i princip bara färgdraget man hoppas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG på åtta eller tio man, pass. På färre limpar jag in. Passar för övrigt nästan aldrig för en raise om jag limpat och antagligen inte i detta fall heller. Att gå allin preflop rekommenderar jag däremot inte. AAAK AAAQ AAAJ AAAT AAA5 AAA4 AAA3 AAA2 med en suit är självklart bättre händer pga stegmöjligheten. Två bluffess är inte fy skam, och du kan ju fortfarande floppa topset och nötflushdrag med handen.

 

Det är väl snarare om man har möjligheten att gå allin preflop som handen är något att ha då AAxx är favorit mot vilken annan hand som helst headsup och även AAAx är tror jag favorit mot vilken annan hand som helst. En fördel med den är att man inte kan vara uppe mot en bättre AAxx iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG på åtta eller tio man, pass. På färre limpar jag in. Passar för övrigt nästan aldrig för en raise om jag limpat och antagligen inte i detta fall heller. Att gå allin preflop rekommenderar jag däremot inte. AAAK AAAQ AAAJ AAAT AAA5 AAA4 AAA3 AAA2 med en suit är självklart bättre händer pga stegmöjligheten. Två bluffess är inte fy skam, och du kan ju fortfarande floppa topset och nötflushdrag med handen.

 

Det är väl snarare om man har möjligheten att gå allin preflop som handen är något att ha då AAxx är favorit mot vilken annan hand som helst headsup och även AAAx är tror jag favorit mot vilken annan hand som helst. En fördel med den är att man inte kan vara uppe mot en bättre AAxx iaf.

 

Exakt. Så i NL Omaha är det inte fel att gå allin preflop.

Då vet man att man leder i alla fall. 8-)

 

Så kalla handen för "Skräp" tycker är lite fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Så i NL Omaha är det inte fel att gå allin preflop.

Då vet man att man leder i alla fall. 8-)

 

Så kalla handen för "Skräp" tycker är lite fel...

 

Well, alla kan ha fel, speciellt jag när det gäller Omaha. ;)

 

Men eftersom Omaha vanligtvis spelas PL så är det rätt svårt att ställa in, om man nu inte råkar vara shortstacked.

 

Jag gillar fortfarande inte AAA8s.

Bör man inte spela händer som har mer möjligheter och låta bli sådana här händer i PLO? Alltså inte HU, utan FR.

Visst, att ta en billig syn i position kostar ju inte mycket, men ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nickefik

Det stämmer att en triss på handen är kasst i omaha. Dock blir det lite skillnad när den trissen är i A'n. Även om handen inte har lika stor potential att träffa som en hand utan triss i så har man ändå bra träffar vid träff, nöthus, topp set, nötfärg etc samt ett överpar givitvis men det är ju inte mycket värt. Sedemera så är Bluff essen en fin bonus också.

 

Edit: Alltså handen är ju inte stål men helt klart spelbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AAAXs är skräp. Låt mig klargöra; S K R Ä P !

 

Den är bara spelbar om du får in såsen preflop. Oavsett hur floppen ser ut utom top set eller nötfärg så kommer du vara rökt om du får action, och omaha är ett floppspel.

 

EDIT:

 

Jag var väldigt nära att folda handen preflop, men tänkte "en bb kan jag offra, kan ju få färg".

 

Detta låter ju som tänkandet man hör från kompletta nybörjare, alltså "man måste ju se en flopp för att man kan ju floppa fyrtal med 94o". Det kommer kosta dig dyrt om du fortsätter på den banan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter ju som tänkandet man hör från kompletta nybörjare

 

Första gången jag spelade PLO som jag nämnde...

 

Så ytterst usel är den väl ändå inte? Du säger att Omaha är ett floppspel, varför då inte se floppen med en hand som kan ge top set, nötkåk, nötfärg?

 

Jag ser hellre en flopp med AAA8s än KJ72

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluffess?

Om jag tolkar det rätt är det att eftersom jag har tre ess på handen så vet jag att om floppen lägger KQJ och fi säger att han har ess/10 då är det stor chans för att han bluffar?

 

Nej, det är att du kan representera nötfärgen på en trefärgad bräda (eftersom du vet att ingen annan kan ha den), och kan bluffa bort lägre färger eller andra halvstarka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter ju som tänkandet man hör från kompletta nybörjare

 

Första gången jag spelade PLO som jag nämnde...

 

Min kommentar var inte menad som ett försök att vara en penis utan jag påpekade bara det fundamentalt felaktiga i "tänk om" tänkadet.

 

 

Så ytterst usel är den väl ändå inte? Du säger att Omaha är ett floppspel, varför då inte se floppen med en hand som kan ge top set, nötkåk, nötfärg?

 

Jag ser hellre en flopp med AAA8s än KJ72

 

Med samma argument kan man ju fråga varför du hellre ser en flopp med AAA8s än KJ72. Med KJ72 så kan du ju floppa 4 olika fyrtal mm mm. Du ser vart jag vill komma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...