Gå till innehåll

Hur spela färg-/stegdrag?


listig

Recommended Posts

Jag har varit en frekvent läsare av forumet ett längre tag men ännu hållit mig kall vad gäller att dela med mig av mina åsikter och frågor. Jag får anse mig vara en nybörjare vad gäller spelandet. Har spelat på nätet ett tag (ca 10k händer, $0.10/0.20 Hold'em NL) och även ett par homegames-turneringar och är än så länge en vinnande spelare.

 

Jag funderar lite hur man bör spela sina färg- och stegdrag. Med dessa menar jag då man antingen floppar fyra kort till färg alternativt en openended stege (dvs med 35 % respektive 31,5 % chans att sätta dem efter river).

 

Tidigare har jag ofta sett till pottoddsen jämfört med kortoddsen om någon innan mig bettat, annars har jag ofta velat ta gratiskort för att sätta draget.

 

Nu har jag prövat mig på en ny variant som jag känner är ganska vettig och som än så länge fungerat bra, och det är att spela dessa drag väldigt aggressivt, framförallt om man kommit HU mot en annan storstack efter att resten foldat.

 

Det nya sättet innebär att jag på flop överbettar, cirka 2*pott. Får jag syn här lugnar jag mig och check/foldar turnen alternativt eldar på om jag noterar svaghet. Blir jag reraisad AI foldar jag om jag inte har odds att syna förstås.

 

Många gånger leder det till att jag vinner potten direkt efter min överbett, då jag ger väldigt dåliga odds för att syna. Andra gånger sätter jag mitt drag och får bra betalt, och ibland går jag givetvis miste om all konfekt och förlorar ganska mycket på handen.

 

Självklart gäller det att mixa upp sitt spel, men än så länge har dessa drag varit mer lönsamma när jag spelat dem så här aggressivt.

 

Kommentarer? Är 2*pott en för mesig överbet? Bör man i större utsträckning ta hänsyn till fi:s stacksize än potsize? Hur spelar ni dessa drag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel att spela dragen aggresivt. just 2*pot direkt är kanske inte det jag brukar göra, men det är väl en smaksak, och vad som funkar mot just de motståndarna man spelar. Det handlar ju om att hitta en nivå där de lägger många händer. Och om de synar ska de vara beredda att betala av med hela sin stack när man väl träffar.

 

Eftersom väldigt många bettar flop när de har raisat pre oavsett om de träffar eller inte så brukar jag checkraisa dem istället. På så vis blir potten man snor lite större, trots att risken att de synar inte är särskilt mycket större. Då brukar jag se till att raisen blir ca. pot-bet dvs. Han ska efter du raisat behöva syna lika mycket som det finns i potten + hans bet på flop + din syn av hans bet.

Ligger det $10 i pot och han beta $8 på flop blir det alltså:

10+8+8 han ska syna = 26

Så då betar jag ca. $34. Lägger han sig inte då så brukar han ha bra grejjer och också vara beredd att syna bort hela stacken när/om man träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag ofta sett till pottoddsen jämfört med kortoddsen om någon innan mig bettat, annars har jag ofta velat ta gratiskort för att sätta draget.

 

Problemet då är ju att det blir ganska uppenbart vad du träffar och svårt att få in mer pengar i potten.

Det nya sättet innebär att jag på flop överbettar, cirka 2*pott. Får jag syn här lugnar jag mig och check/foldar turnen alternativt eldar på om jag noterar svaghet. Blir jag reraisad AI foldar jag om jag inte har odds att syna förstås.

Många gånger leder det till att jag vinner potten direkt efter min överbett, då jag ger väldigt dåliga odds för att syna. Andra gånger sätter jag mitt drag och får bra betalt, och ibland går jag givetvis miste om all konfekt och förlorar ganska mycket på handen.

Känns inte helt bra. Antingen vinner du lite eller förlorar stort. Du blir lättläst med detta spel, och fi kan utnyttja din svaghet. Betar du stort på floppen för att sedan sakta ner och checka skriker du ut svaghet. Här spelar positionen stor roll. Jag tycker att ett bra spel på ett bra drag är att checkraisa för att på så sätt visa styrka.

 

Kommentarer? Är 2*pott en för mesig överbet? Bör man i större utsträckning ta hänsyn till fi:s stacksize än potsize? Hur spelar ni dessa drag?

Givetvis skall du ha koll både på pottstorleken och hur mkt chips motståndaren har och efter detta göra en avvägning hur stor din bet bör bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar utgå ifrån att betta pott ovasett vad jag har. Om jag har ett drag, TPTK, mellis par TK, bluff... osv. Sen utifrån den grunden mixar jag upp mitt spel lite beroende på "väder och vind". Om jag får en känsla av han skulle kunna lägga sig så kör jag på som vanligt men om det är en maniac kan jag checka TPTK till exempel.Fördelen med detta som jag ser det är att man får duktigt betalt om man träffar.

Om du skulle floppa en öppen stege så kan man trycka på som vanligt. Träffar man då på turn så kan man checka för att påvisa svaghet och sedan skjuta av som fan på river.Dock så känns det drygt om man inte träffat på några dagar. Det känns lite som pengarna rinner genom fingrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar utgå ifrån att betta pott ovasett vad jag har. Om jag har ett drag, TPTK, mellis par TK, bluff... osv. Sen utifrån den grunden mixar jag upp mitt spel lite beroende på "väder och vind". Om jag får en känsla av han skulle kunna lägga sig så kör jag på som vanligt men om det är en maniac kan jag checka TPTK till exempel.Fördelen med detta som jag ser det är att man får duktigt betalt om man träffar.

Om du skulle floppa en öppen stege så kan man trycka på som vanligt. Träffar man då på turn så kan man checka för att påvisa svaghet och sedan skjuta av som fan på river.Dock så känns det drygt om man inte träffat på några dagar. Det känns lite som pengarna rinner genom fingrarna.

 

Finns det någon som kan komentera detta? Annars utgår jag ifrån att detta är helt rätt!

 

specielt det här:

 

Om du skulle floppa en öppen stege så kan man trycka på som vanligt. Träffar man då på turn så kan man checka för att påvisa svaghet och sedan skjuta av som fan på river
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Finns det någon som kan komentera detta? Annars utgår jag ifrån att detta är helt rätt!

 

specielt det här:

 

Om du skulle floppa en öppen stege så kan man trycka på som vanligt. Träffar man då på turn så kan man checka för att påvisa svaghet och sedan skjuta av som fan på river

 

Om det kom ett färgdrag på floppen så måste du ju skjuta igen för att han inte ska få in sin färg billigt.

 

Och hur lätt läst blir du inte om du alltid bettar pre, flop, turn men när du har drag bettar pre, flop och checkar turn? Detta är ju lite situations beroende, men jag skulle nog välja att skjuta på varje gata. Spelar du en gapped så är ju chansen stor att han som synar dig oxå fått stege med det kortet som kom men kanske bättre/sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...