Gå till innehåll

NLT - SnG, färgdrag, fel att betta ut på floppen?

Recommended Posts

Postad

2-table SnG på stars

(1:a $36 , 2:a $27 , 3:e $18 , 4:e $9)

Har funderat på den här handen ett tag. Färgdrag på floppen och jag bestämmer mig för att betta och när jag blir reraisad är jag för mycket involvrerad så det är bara att gå all-in. Säkert ok att spela så i cashgame, men i en SnG med snittstack är det kanske helt galet?

PokerStars Game #740559718: Tournament #2889730, Hold'em No Limit - Level

VI (100/200) - 2004/10/03 - 14:07:46 (ET)

Table '2889730 2' Seat #6 is the button

Seat 1: smcvay (4800 in chips)

Seat 2: Mikeyp151 (2950 in chips)

Seat 3: hydrodoug (1220 in chips)

Seat 4: Mbooyazz (3705 in chips)

Seat 5: EagleWoman (4165 in chips)

Seat 6: DJTJ (3800 in chips)

Seat 7: MrNutzzs (2215 in chips) out of hand (moved from another table

into small blind)

Seat 8: tiggerz (810 in chips)

Seat 9: martenmania (3335 in chips)

tiggerz: posts small blind 100

martenmania: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to martenmania [Th Jh]

smcvay: raises 200 to 400

Mikeyp151: folds

hydrodoug: folds

Mbooyazz: folds

EagleWoman: folds

DJTJ: calls 400

tiggerz: folds

martenmania: calls 200

*** FLOP *** [Kh 2c 6h]

martenmania: bets 800

smcvay: raises 800 to 1600

DJTJ: calls 1600

martenmania: raises 1335 to 2935 and is all-in

smcvay: calls 1335

DJTJ: calls 1335

*** TURN *** [Kh 2c 6h] [Kc]

smcvay: bets 1465 and is all-in

DJTJ: calls 465 and is all-in

*** RIVER *** [Kh 2c 6h Kc] [Ts]

*** SHOW DOWN ***

smcvay: shows [Kd Qc] (three of a kind, Kings)

DJTJ: shows [Ah Ac] (two pair, Aces and Kings)

smcvay collected 930 from side pot

martenmania: shows [Th Jh] (two pair, Kings and Tens)

smcvay collected 10105 from main pot

*** SUMMARY ***

Total pot 11035 Main pot 10105. Side pot 930. | Rake 0

Board [Kh 2c 6h Kc Ts]

Seat 1: smcvay showed [Kd Qc] and won (11035) with three of a kind, Kings

Seat 2: Mikeyp151 folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: hydrodoug folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Mbooyazz folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: EagleWoman folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: DJTJ (button) showed [Ah Ac] and lost with two pair, Aces and Kings

Seat 8: tiggerz (small blind) folded before Flop

Seat 9: martenmania (big blind) showed [Th Jh] and lost with two pair,

Kings and Tens

Postad

Den här handen belyser väl på ett utmärkt sätt hur lurigt det är att spela draghänder ur position... Du förlorar hela din stack på en högst marginell hand, just sådana situationer man ska undvika i turneringar.

Hade själv checkat-foldat floppen mot ett bet, hade aldrig bettat ut i tidig position med en kung på brädan, just för att undvika att hamna i den situationen du gjorde.

Förövrigt är det väl tveksamt om man ska spela handen överhuvudtaget pre-flop mot en höjning (även om det är en mini-höjning som nu), finns ju väldigt många situationer du hamnar i då du träffar floppen "halvbra" och sedan befinner dig i ett hopplöst läge då du är först att agera.

Postad

det här är inte ett läge att ställa in stacken. Du har gott om chips så det är ingen panik. Anledningen till att ställa in skulle vara en semibluff där du hoppas att fi lägger sig. I det här läget är du i princip hundra procents säker på att få syn med tanke på den styrka de har visat.

Jag skulle syna med handen och sen eventuellt försöka se en billig turn, men jag skulle inte betta ut. Men det beror lite på vad man har för spelstil. Doyle skulle antagligen inte hållit med mig. :roll:

Postad

Jag hade checkat där och hoppats på ett riktigt billig turn kort. Det du gör att reraisa all in är vad många bra MTT spelare verkar göra i alla fall, men kanske inte just i den här situationen när nån har reraisat och mot så många motståndare kvar i potten.

Postad
Egentligen är det väl en fråga om riskvillighet. Är du beredd att riskera hela din stack för möjligheten att tredubbla då chansen är just en på tre?

Det är mer än det. Höjer du rejält så kan dem andra folda. Det här fungerar bara om du vet att motståndarna är kapabla till att folda annars ska man inte göra det. Är det en stor turnering då det finns mer bra spelare eller nära ITM eller finalbordet eller nåt annat som du tror den/dem andra bryr sig om så kan man göra så.

Btw, vad pysslar egentligen DJTJ med?

Slowplayar ässen... Jag hade inte gjort det utan höjt mer preflop. Dem andra hade säkert synat i alla fall och då har han genast mer chips i potten.

Postad

Jag kan inte tänka mig att folda stora mörken för en minihöjning med nästan vilka kort som helst preflopp.

På floppen så ligger det 1500 i potten och man har ett halvbra färgdrag utan överkort med 2900 kvar att beta. I den här situationen så får man antingen ställa in alltihop eller checka eftersom man får alldeles för bra odds vid omslag när man betat.

Ska man alls spela handen så är det nog bäst att själv skicka in alla pengar på en gång, en check-syn verkar vara ett rätt hemskt spel i det här läget.

Frågan är ju då hur stor chansen är att båda motståndarna foldar om man betar pott eller trycker in på en gång. Generellt sett så tror jag att den är ganska liten eftersom en minihöjning UTG brukar betyda hyffsat med styrka och även om det inte gör det så ska en semi-bluff genom två spelare vilket är rätt mycket svårare än att bara trycka ut en.

Jag skulle nog oftast bara checka här, om det inte vore så att mina motståndare spelade rejält löst preflopp. Då skulle jag nog trycka in allt på en gång och be en bön.

Om det efter min check kommer ett bet på mer än 300-400 så foldar jag.

Postad
Det är mer än det. Höjer du rejält så kan dem andra folda.

smcvay höjer preflop från UTG och tvekar inte att höja ett dugligt bett på floppen. Han kommer inte att folda i det här läget.

Jag pratade inte om den här handen utan jag förklarade vad en del bra aggressiva MTT spelare skulle göra i ett liknande fall, men inte i just det här fallet.

Postad
Jag kan inte tänka mig att folda stora mörken för en minihöjning med nästan vilka kort som helst preflopp.

Nä, inte jag heller när jag tänker efter. Dock är det en hand man åker ut turneringar med om man inte passar sig noga när man spelar den ur tidig postition.