Gå till innehåll

NL - Low Limit, hur mycket får PP kosta preflop?


Bernt

Recommended Posts

Spelar 10manna NL25, galet spel och jag limpar PP ur alla positioner. Får ofta fint betalt när fisken träffar toppar.

Hur villig bör jag va att calla med mina små pockets, generellt?

Tex 1 raisar 4bb utg, en synar, bör jag syna då ? Bör jag syna om endast 1 raisar utg? Skulle vara fint om man kunde dra en något sånär generll slutsatts hur villig man ska vara att calla med tanke på motståndet.

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en tumregel som kallas 5/10 som jag sett mest på 2+2...

 

"Alltid" syna om det handlar om 5%(eller mindre) av stackdjupet.

 

"Aldrig" syna om det handlar om 10%(eller mer) av stackdjupet.

 

Men den följer man ju efter behag, antar jag. Det är inget annat än en tumregel, som alltså ska ge utrymme för implicita odds helt enkelt.

 

 

Annars kan man ju uppskatta det själv... Du sätter trissen/fyrtalet knappt 12% av gångerna.

 

Alltså får du betala ungefär höjning/0,12 för att sätta det.

 

D.v.s.

 

3/0,12 = 25BB

4/0,12 = 33,3BB

 

Detta måste du alltså få betalt _i snitt_ när du träffar för att gå break-even...

 

Men å andra sidan så behöver man ju inte lägga varje gång man missar heller, om man kan köpa potten då och då när fi också missar får man ju en jädra rabatt. Men man får ju ha i åtanke också att det inte är säkert att man vinner potten heller även om man träffar trissen. Man kan bli översettad eller utdragen på färg t.ex.

 

Det blir ju mest en omdömesfråga till slut ändå, beroende på hur mycket man kan tänkas få betalt och från vilka händer. Om motståndet backar upp topp-par eller överpar med hela stacken är det ett gjutet lir även till priset 4-5BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utifrån den matematiska aspekten så finns det såklart svar, som övriga talare har berättat för dig, men sen får du ju känna efter lite själv också. Jag gillar att spela alla pocket pairs, men det får ju inte kosta hur mycket som helst. Det där brukar man känna själv utan att behöva luta sig tillbaka på någon matematisk analys av situationen. Gå på känsla! ;) Höhö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ju även ta in andra parametrar när du funderar på att syna.

Exempelvis om du har en annan aggressiv spelare bakom dig som började med att minimum-höja kanske denna ofta kommer att slå om ännu en gång?

Sedan är ju positionen viktig. Låt säga att UTG höjde 4xBB och har ett stackdjup på 100xBB (du har samma). Två st. synar bakom honom och du innehar knappen. Självklar syn eftersom potten kommer att bli relativt stor redan på floppen och du har bäst position och väldigt stor chans att dubbla upp.

Ganska självklart svar kanske? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske detta fungerar på low limit. Men på högre nivåer så är det inte speciellt ofta med dubblar med set mot överpar. Jag kommer inte ens ihåg när jag gjorde det sist. Kanske en månad sen och jag spelar varje dag.

 

Det har lett till att jag inte spelar PP för set utan jag spelar dem annorlunda.

 

Tidigare följde jag max 5% regeln och det fungerade bra. Men som sagt, det var innan samtliga bord på nätet innehöll massvis med grinders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske detta fungerar på low limit. Men på högre nivåer så är det inte speciellt ofta med dubblar med set mot överpar. Jag kommer inte ens ihåg när jag gjorde det sist. Kanske en månad sen och jag spelar varje dag.

 

Det har lett till att jag inte spelar PP för set utan jag spelar dem annorlunda.

 

Tidigare följde jag max 5% regeln och det fungerade bra. Men som sagt, det var innan samtliga bord på nätet innehöll massvis med grinders.

 

Vad menar du med högre nivåer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 5% av stacken låter extemt mycket om man spelar på nätet där maxinköpet oftast är 100 bb.

 

Man träffar som sagt set ca 12% av gångerna. Enligt mina egna hand-history så vinner jag ca 10% av gångerna jag spelar låga pp, dvs av 100 spelade pp träffar jag set 12 ggr, men 2 av dessa 12 förlorar jag ändå. Resterande 10 vinner jag.

 

Jag förutsätter att det handlar om låga pocketpar som alltså kan kastas direkt om dom inte träffar ett set.

Man kan då ställa upp en liten ekvation med följande variabler (enheten för alla variabler är bb)

 

S = hur många bb det kostar i genomsnitt att se en flop.

 

V = hur många bb man vinner i genomsnitt de gånger man vinner potten.

 

F = hur många bb man förlorar utöver S i genomsnitt unär man träffar set men ändå förlorar potten.

 

100S+2F=10V

 

Eftersom det oftast blir ganska dyrt när man träffar set men ändå förlorar så gör jag ett antagande och sätter F=25 bb.

 

Det ger då: V=10S+5

 

Man måste alltså vinna 10*preflopsynen+5 bb för att gå jämnt upp.

Om man säger att man i snitt betalar 2.5% av ett inköp så måste en genomsnittlig vinst hamna på 30 bb.

 

Konkret på NL100, om man i snitt synar $2.5 preflop så måste vinsterna i genomsnitt vara minst $30 för att man ska gå +-0.

 

Jag själv är väldigt försiktig med att spela låga pp om jag inte kan limpa in.

 

Kommetera gärna. Detta är den analys jag själv gjort, och jag är villig att förkasta den direkt när någon föklarar varför den är helt åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på vad man har för spelstil i övrigt också om man kan få betalt eller inte.

Är man en tightis som inte raisar utan premiumhänder eller limpar utan PP så får ju sällan betalt förutom av riktigt ouppmärksamma spelare.

Spelar man hyperaggressivt och kan potta flera gator utan hand, så kommer du ha lättare att få betalt då du verkligen har en hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv är väldigt försiktig med att spela låga pp om jag inte kan limpa in.

 

Grejen med att spela pp mot höjning är ju att Fi då har en hand som kan tänkas betala av din hand när du träffat set. I regel överpar, TPTK o.sv.

 

Är potten inte höjd är jag mycket mer försiktig att trycka in allt, om jag settat med t.ex 22-55, än annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt hur man kan ställa sånna här frågor..

 

Det är ju så extremt många faktorer som spelar in..

 

Jag lirar heads up och där är det ju blixtsyn med alla pockets, sjuka implied.

 

Vad det gäller sh 4-6players är det väl samma där, att ens tänka över att folda ett pocket mot ett 4x raise är ju löjligt.

 

Bara räkna implied odds på det.. låtsäga att utg slår upp till 4x.

 

Du sitter näst efter honom, då vill du ju verkligen att han ska ha AA. det som ger bäst betalt. men låtsäga vi får nöja oss med AK, AQ.. Folk brukar inte släppa dom på A-träff på lägre nivåer heller, speciellt inte om det var de som öppnade potten både pre och post flop.

 

Du synar 4x för att kunna vinna, dels 5,5x som ligger i potten, men även eventuellt 4x till från en till synare, och ofta går ju blind nooben med. ibland sb. detta gäller väl rent generellt på allt lägre än 3-6$NL

 

låtsäga att det då ligger 12-16x i potten. varav du investerat 4.

 

här gäller det att ta till read, vissa föredrar ju att spela efter ordspråket "no set - no bet"... men ibland vet man ju att tomten är tom och kan slå om ändå.

 

men iaf, 4 big blinds x 8,125 = 33 big blinds.

 

33 big blinds bör du ju lätt kunna vinna om du settar. det är däremot lite jobbigare om det kommer ett tungt reraise efter dig, men ofta är den eftersynen befogad att syna av också för att det blir sånna implied/potodds.

 

kom ihåg, ha alltid MAX inköp på bordet.

 

Du ska alltid ha större stack än den störste fisken!

 

Kör hårt och setta på ;p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...