? Postad 5 Oktober , 2004 Rapport Postad 5 Oktober , 2004 Fick godkännande av Robban att upprätta ett A4 med övergripande regler som kan läggas på respektive bord och läsas av alla innan varje turnering startar. Jag antar att alla som kommer är införstådda med spelformen, så jag tror inte att vi behöver beskriva spelets utformning. Om inte annat kan vi hjälpa till med detta för alla nya spelare. Men det finns vissa övergripande regler som alla behöver rätta sig efter för att vi skall ha så roligt som möjligt. Tanken är mest att tjäna tid, undvika diskussioner och upplysa nya spelare om hur de skall göra. Nu vill jag ha hjälp från er alla vad som detta A4 skall innehålla. Nedan är förslag på några punkter. ¤ Det är mycket viktigt att man ej agerar innan det är ens tur. Se efter i vilken poistion du sitter och var beredd att agera när det är din tur! ¤ Stringbetting är förbjudet. All bettning skall ske med ett enda agerande. Försök att vara tydlig med att säga vad du tänker göra. Ex. "Jag höjer upp till 600" och lägg sedan in de antalet marker som erfodras. ¤ Vid bordflytt skall man hamna så långt ifrån big blind som möjligt. Man får ej hamna på knappen, small blind eller big blind. Om så är fallet sitter man ute till dess knappen passerat. ¤ Hantera splitpotterna direkt när de uppstår, istället för vid showdown, för att undvika strul. ¤ Se till att bibehålla tempot mellan händerna. Desto fler händer vi spelar desto roligare kommer vi att få! Se nu till att komma med synpunkter så att vi hinner få fram detta till på söndag! // Henric BE & Henrik J Citera
? Postad 5 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 5 Oktober , 2004 Såg redan att det fann en hel del regler på hemsidan. Vilka av dessa anser ni skall finnas med på detta A4? ¤ Turneringsregler No Limit - Gefle ¤ Placering av spelare sker slumpmässigt vi slumpmässigt valt bord. ¤ Förbjudet att kasta in marker (splasha) i potten ¤ Marker som satsas skall placeras framför spelaren EJ direkt i potten. ¤ Spelaren skall tydligt och visa vad spelaren skall göra vid bordet. Ex. jag höjer, checkar (knacka går bra) osv. Ingen string betting. T¤urneringshöjningarna sker vid fasta intervaller, när tävlingsledaren säger att blinds skall höjas spelas klart den hand man håller på med, samt en extra hand. ¤ Behöver en spelare gå från bordet skall spelaren bredvid denna sköta den frånvarandes spelarens blinds. ¤ Rökning är EJ tillåten i spellokalen. ¤ Registrering av tävling sker på plats ½ timme före spelstart. Om inte annat meddelas. ¤ No-limit games skall blinds inte dubbleras vid 3:e bet dvs. är blind 50/100 skall lilla blind vara 50 och stora blind 100 all övrig bet skall då vara minst 100 marker. ¤ Vid Limit games skall blinds dubbleras vid 3:e bet dvs. är blinds 50/100 skall lilla blind vara 50 och stora blind 100 all övrig bet skall då vara med 100 marker. ¤ Max 3 höjningar vid samma spelrunda. Gäller ej No Limit där gäller obegränsade höjningar. ¤ Säger tävlingsledaren att bordet skall vänta på andra bord skall INGET spel ske på det bordet. Detta för att alla skall ha så lika möjligheter som vid alla andra bord. ¤ INGA marker får lämna bordet eller lokalen. Undantag när man blir förflyttad under spelomgång. ¤ Vid rebuy eller add-on får detta endast ske när spel inte sker på det bord som man sitter vid. ¤ Eventuella regelförfrågningar (tvister och dylikt) skall skötas av tävlingsledningen. ¤ Coffeehousing är INTE tillåtet. dvs. berätta för andra spelar vad man har slängt eller hur spelaren bör spela sin hand. ¤ Partnerspel är INTE tillåtet, två eller fler spelare som via olika signaler sammanbetar vid bordet för att driva ut andra spelare. Skulle detta inträffa har tävlingsledningen efter 1 varning rätt att ta spelarna från turneringen. (Vad dom övriga vill göra törs jag inte skriva här ) ¤ Dealerbutton (om det finns) skall ligga framför den spelare som har given. ¤ Priser delas ut direkt efter spelare är utslagen från tävling. ¤ Priser meddelas vid rebuy periodens slut. ¤ Minsta höjning i No Limit är två gånger Big blind. Dvs. BB = $100 minsta höjning är $200, men man kan höja med tex. $220 ¤ Kort skall alltid brännas före flop, turn och river. ¤ Man bör låta kortleken ligga på bordet hela tiden vid giv, detta för att undvika misstankar om fusk från dealern. Engelsk giv är att föredra. ¤ Förflyttningar sker efter ett schema, man tar det bord som har minst deltagare och tömmer hela bordet till andra bord. ¤ Vid förflyttning skall spelaren (om ledig plats finns inom blinds) vänta tills button har passerat. Citera
? Postad 5 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 5 Oktober , 2004 Jag slog ihop mitt tidigare förslag med de befintliga reglerna och sorterade bort vissa som fortfarande gäller men som anses mer självklara. Vad tror ni om detta? · Man bör låta kortleken ligga på bordet hela tiden vid giv, detta för att undvika misstankar om fusk från dealern. Engelsk giv gäller. · Kort skall alltid brännas före flop, turn och river. · Spelaren skall tydligt och visa vad spelaren skall göra vid bordet. Ex. Jag höjer, checkar (knacka går bra) osv. Ingen ”stringbetting”. All bettning skall ske med ett enda agerande. · Det är mycket viktigt att man EJ agerar innan det är ens tur. Se efter i vilken position du sitter och var beredd att agera när det är din tur! · Om blinds är 50/100 skall lilla blind vara 50 och stora blind 100 all övrig bet skall då vara minst 100 marker. · Minsta höjning i No Limit är två gånger Big blind. Dvs. BB = $100 minsta höjning är $200, men man kan höja med tex. $220 · Hantera splitpotterna direkt när de uppstår, istället för vid showdown, för att undvika strul. · INGA marker får lämna bordet eller lokalen. Undantag när man blir förflyttad under spelomgång. · ”Coffeehousing” är INTE tillåtet. dvs. berätta för andra spelar vad man har slängt eller hur spelaren bör spela sin hand. · Partnerspel är INTE tillåtet, två eller fler spelare som via olika signaler sammanbetar vid bordet för att driva ut andra spelare. · Förflyttningar sker efter ett schema, man tar det bord som har minst deltagare och tömmer hela bordet till andra bord. Vid förflyttning skall spelaren (om ledig plats finns inom blinds) vänta tills button har passerat. · Se till att bibehålla tempot mellan händerna. Desto fler händer vi spelar desto roligare kommer vi att få! Citera
boomer88 Postad 6 Oktober , 2004 Rapport Postad 6 Oktober , 2004 Bra jobb grabbar! En liten detalj bara: "Engelsk giv", det behöver vi inte köra? Det menar ni/vi säkert inte heller, då 3 splare blir inblandade i blandningen och utdelningen av korten. Och när vi har cutcard kan man tex ej heller ge från botten eller visa understa kortet för någon. // Packi Citera
? Postad 6 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 6 Oktober , 2004 Bra jobb grabbar! En liten detalj bara: "Engelsk giv", det behöver vi inte köra? Det menar ni/vi säkert inte heller, då 3 splare blir inblandade i blandningen och utdelningen av korten. Och när vi har cutcard kan man tex ej heller ge från botten eller visa understa kortet för någon. // Packi Du har helt rätt Packi, vi kör ej Engelsk giv och jag tror inte att vi behöver det heller. Jag ändrar det! Säg till om det är något mer som ser fishy ut! / Henric Citera
bob_beach Postad 6 Oktober , 2004 Rapport Postad 6 Oktober , 2004 Engelsk giv eller cutting card borde det stå, då kan man själv välja hur man ger korten. Bra jobbat Henric. Citera
fiveofakind Postad 10 Oktober , 2004 Rapport Postad 10 Oktober , 2004 · Minsta höjning i No Limit är två gånger Big blind. Dvs. BB = $100 minsta höjning är $200, men man kan höja med tex. $220 Tycker den där är lite luddig. om BB är $100 så är minsta höjningen TILL $200 väll ? Alltså man kan höja med minst $100. Rätta mig om jag har fel.. Citera
? Postad 10 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 10 Oktober , 2004 Du har rätt fiveofakind, jag förtydligar det. /HBE Citera
Recommended Posts