Gå till innehåll

Hur är stämningen på POKERFORUM.nu?


APC

Är stämningen och inläggen på POKERFORUM.nu dryga och elaka?  

374 medlemmar har röstat

  1. 1. Är stämningen och inläggen på POKERFORUM.nu dryga och elaka?



Recommended Posts

Tycker det vart en jäkla massa snack om att inläggen på pokerforum.nu till stor del består av spydigheter och elaka kommentarer. Till viss del blir det ju svårt att undvika om det är ca 15 000 användare (eller vad de nu är).

 

Hur tycker folk i allmänhet att stämningen är på forumet? Startar en poll om det är ok för er moderatorer.

 

Själv blir det ett Nej.

 

EDIT: Ska stå Elaka och inte ekala men kan inte ändra

* Fixar det. - Hickmott *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Stämmer nog rätt bra det du skriver. Tycker att pf består av en massa "proffs" som vet bäst o gärna plockar fram "geniala" drag där de lyckats med att dra ut någon "fisk" med en 1 outare.

 

Stämningen annars är nog ganska bra, man kan ju strunta i de spydiga kommentarerna och satsa på sakfrågan, kanske kan moderatorerna ta och plocka bort en del lite väl såydiga inlägg eller så.

 

Tycker annars att pf är en suverän sajt som i 99 procent av inläggen och hos 99 procent av användarna används bra,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker stämningen nu är lite tråkigare än vad den var för säg ett år sen, vilket väl antagligen beror på den snabba tillväxten. Det finns nu många fler som ställer nybörjarfrågor och många fler som är trötta att svara på dem. Som moderator så blir det ju också jobbigare att vara jättegullig i alla inlägg och lägga 5-10 minuter på att formulera sig när någon postar fel när det nästan garanterat kommer en likadan post till om inte särskilt lång stund.

 

Stämningen är ju fortfarande bra, och jag har definitivt varit på elakare forum, men jag tror också att vi kan bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att forumet funkar så bra.

 

En nybörjare frågar en enkel fråga. Tråden ligger fel och den låses av en moderator som hänvisar till en annan trådgrupp. Nybörjare ställer frågan i rätt trådgrupp men tråden låses av Qos pga att det finns en samlingstråd. Nybörjare ställer frågan i den befintliga tråden men får svaret "läs för fan hela tråden innan du ställer dumma frågor" då den redan är besvarad. Nybörjaren är less men läser igenom 48 sidor dynga och råkar missa svaret nånstans i mitten. Nybörjare börjar gråta och tar självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare börjar gråta och tar självmord.

Å det är ju synd eftersom nybörjare ofta föder oss medelmåttor. ;)

Jag har fått lite samma känsla med låsningar av trådar men vet inte riktigt hur man ska komma ur det och fortfarande ha ett så välstrukturerat forum. Många ggr är det ju oxå så att frågan som nybörjaren ställer står 3-4 inlägg högre upp eller på sidan innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nybörjare frågar en enkel fråga. Tråden ligger fel och den låses av en moderator som hänvisar till en annan trådgrupp. Nybörjare ställer frågan i rätt trådgrupp men tråden låses av Qos pga att det finns en samlingstråd. Nybörjare ställer frågan i den befintliga tråden men får svaret "läs för fan hela tråden innan du ställer dumma frågor" då den redan är besvarad. Nybörjaren är less men läser igenom 48 sidor dynga och råkar missa svaret nånstans i mitten. Nybörjare börjar gråta och tar självmord.

Håller med. En del av det beror på phpBB:s struktur, men en hel del kan lösas genom mer modereringstid och bättre policy.

 

Problemet är att moderering inte är sjukt kul i sig och inte så väldigt lönsamt i förhållande till att spela poker.

 

Att försöka få nybörjare att bete sig som annat än just nybörjare är ju tämeligen dödfött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som moderator så blir det ju också jobbigare att vara jättegullig i alla inlägg och lägga 5-10 minuter på att formulera sig när någon postar fel när det nästan garanterat kommer en likadan post till om inte särskilt lång stund.

 

LOL - du är ju mycket gulligare nu än du var i början. Fast du var ganska gullig då också fast på ett annat sätt. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jämfört med 2+2 tycker jag inte man får så mycket relevant hjälp här. Mycket coola killen som skulle cappat eller ställt in som standardsvar...

 

Har inte heller varit i något forum där det är så tabu att starta nya trådar i redan existerande ämnen. Upplever moderatorer som forumpoliser vad gäller att ändra, låsa, flytta mm (har även sett trådar som flyttats till gamla som fått ny rubrik...). Trådar på 30-40 (typ "Allt om..") sidor som startades för månader sen undviker jag oavsett eftersom jag inte har tid eller lust att plöja igenom dem. Man måste ju kunna avhandla underfrågor och rubriker i ett ämne som t.ex handlar om Potraiser. Att samla alla frågor i en enda jättetråd blir formativt (motsatsen till informativt? :? ) och gör att forumet tappar en del av sin funktion. Har ni så ont om serverutrymme eller vad är egentligen anledningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte folk är elakare idag än de varit förut, kvalitén i största allmänhet däremot känns tristare. Många nya medlemmar som inte läst tidigare trådar och som alla undrar samma sak. Det känns lite segt när man går in i THE-forumet och för 54:e gången ser översta topicen; "Hur stor är sannolikheten för AA och KK i samma giv?".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker heller inte stämningen har blivit sämre eller är dålig. Nu har jag iofs inte varit med ifrån början.

 

Sen önska man ju att de som är nya kunde lära sig att använda sökfunktionen. Påtal om det så borde det finnas en tråd som visar hur man söker för att få bäst resultat. tex lära folk vad skillnaden som "Resultat som: Inägg" kontra "Resultat som: Trådar" ger m.m. Allt för att underlätta för de som är nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att forumet funkar så bra.

 

En nybörjare frågar en enkel fråga. Tråden ligger fel och den låses av en moderator som hänvisar till en annan trådgrupp. Nybörjare ställer frågan i rätt trådgrupp men tråden låses av Qos pga att det finns en samlingstråd. Nybörjare ställer frågan i den befintliga tråden men får svaret "läs för fan hela tråden innan du ställer dumma frågor" då den redan är besvarad. Nybörjaren är less men läser igenom 48 sidor dynga och råkar missa svaret nånstans i mitten

 

Det kan tyckas vara hårt, men förhoppningsvis kan "nybörjaren" ta lärdom av moderatorkommentaren och läsa igenom postningsguiden innan han postar nästa gång.

 

Och tro mig. Skulle vi inte moderera forumet annat än bara plocka bort affelänkar skulle forumet snart vara överfyllt med skit och folk skulle börja bumpa sina trådar för att förhoppningsvis få svar på dem. Men allt skulle vara så rörigt att ingen skulle orka svara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra stämmning men lite tråkigare. För vem är egentligen forumet till för? När det blir såhär stort är det rätt självklart att det blir rätt mycket nybörjartugg men då tappar man samtidigt i kvalité. Tror att rätt många duktiga drar sig för att posta för man orkar inte få självklarheter emotsagda 30-11 gånger.

 

Typexemplet är väl den där "du har AA i wsop" tråden. "Syna med KK preflop" är en annan klassiker. Då blir det gärna kortfattade svar eller dryga kommentarer som egentligen inte hjälper nybörjaren nånting.

 

Svårlöst problem dock om man inte vill segmentera forumet i typ vip-avdelningar vilket är kräks. Svårt att få till en bra miljö där både nybörjaren och den lite mer avancerade kan lära sig något nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker stämningen är bra över lag, jag är ganska förlåtande i moderingen om det inte är uppenbara grejer som att:

 

* Starta nya trådar för att man inte har läst reglerna och postar i fel del. Felpostningar är väl ok om man är osäker, många skriver också att de är osäkra om de skrivit i rätt forum, då fixar nån moderator det, men att bara slänga in en tråd vart man vill är ju bara dumt och onödigt, ingen hittar den ju då.

 

* Starta ny tråd för att man inte gjort en enkel sökning eller brytt sig om att kolla bland rubrikerna på de färskasta trådarna ens. (Har sett flera gånger folk som startar en tråd med exakt samma rubrik som översta inlägget eller en klistrad tråd.)

 

* Gå offtopic i en tråd och fråga om något annat som hör hemma i en innan redan befintlig tråd. (Fråga om Super System 2 är en bra bok i en bonus-tråd t.ex., funderar man på om Super System 2 är en bra bok så gör man en sökning eller kollar i Studie-delen så är det lätt hittat)

 

* Ansträngt dåliga topics, typ: "hjälp", "va fan?", "wpt!", "wsop" eller andra topics som inte ens tipsar om vad tråden handlar om, liten hjälp på traven måste läsarna få. Detta är så j-vla korkat av trådskaparen att jag tror att vederbörande helt enkelt inte vill ha svar på sin fråga eller helt enkelt tror att de är viktigast av våra 19000 medlemmar.

 

* Påhopp, uppenbar spam etc.

 

Tyvärr har det kanske märkts lite att diskussionen har sjunkigt i saklighet osv. Men det är svårt att komma undan när det är 19000 medlemmar på ett forum, det har inget med modereringen att göra, hade vi varit mycket hårdare så skulle folk försvinna för att de hade känt sig trampade på tårna hela tiden och hade vi varit lösare så hade vi tappat massa folk för att det inte skulle gå att försöka hålla en rimlig diskussion.

 

Jag brukar av någon anledning (jag tror det är för att jag hatar mig själv innerst inne) läsa lite grann på forumen på Sweclockers, Fragzone, Wow-europe ibland. Där snackar vi kaos, kan inte komma ihåg senast jag INTE ville slå in skallen på nån j-vla idiot som postar där, tycker över lag att våra medlemmar är underbara och följer regler, vett och etikett bra ;)

 

Vissa saker skulle kanske ha egna underforum, många som hoppas på den funktionalitetet i kommande versioner av phpBB. Samlingstrådar är bra så länge det inte blir som Neteller / Pokertracker-trådarna, men det mesta går att hitta där också om man läser lite eller gör en sökning. Många är helt enkelt för lata, lite måste man läsa för att få svar på sina frågor.

 

Starta nya frågor för varje persons individuella fråga funkar inte, det är därför man har ett forum överhuvudtaget.. för att kunna diskutera, söka efter snarlika frågeställningar etc.

 

Det mesta skulle bli bättre om folk tänkte lite på att underlätta för de andra 19000 medlemmarna: "Hur ska jag formulera den här frågan för att den ska bli så tydlig som möjligt?", "Hur ska jag formulera rubriken så att min tråd blir lätt att hitta för de som är intresserade av att hjälpa till eller funderar på samma sak?", "Vad ska jag söka på får att hitta ev. gamla trådar som kanske innehåller svar på det jag söker?", "Kan det här uppfattas som stötande eller påhopp? Kanske måste jag vara lite tydligare med ironin/skämt?" osv. osv.

 

Om nån tycker att jag svurit ovanligt mycket i detta inlägget så beror det på att jag hade ett litet rus av självhat för en stund sen och läste några trådar på Sweclockers forum, så nu känns våra medlemmar extra duktiga :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade tyvär ja :(.

Anledningen till detta är att moderatorerna ibland kan vara lite dåliga att ta bort/stänga av otrevliga användare, iof är dom flesta som är otrevliga dom som postar en fråga, får ett svar och sedan säger; du är en idiot, alla på forumet är det, hej! Sedan kommer han inte tillbaka.

 

En annan sak är att dom lite mer erfarna pokerrävarna har en tendens att klanka ner på dom som är "sämre" tex, nej du gör fel och jag har rätt! Inga bra motiveringar till varför dom har rätt. Det jag tycker känns otrevligast är när dom läst inlägg som är skrivet med baktanke och där man verkligen har tänkt igenom situationen och beskriver hur man tänker men ändå känns det inte som om dom tagit hänsyn till det man har skrivit utan svaret blir som vanligt, jag har rätt du har fel.

 

Sedan håller jag med om att man kanske borde försöka sig på att ha mindre rådar, PO tråden börjar ju tex bli 60+ lång och igår när jag letade igenom den efter svar så fanns det en massa annat som jag klarat mig utan, BORT MED ALLT OM TRÅDAR.

 

En sak som jag måste berömma moderatorerna för är att man oftast får svaret; Tråden finns redan, låser den här. se tråd xxxx, Enjoy.

Väldigt bra och trevligt svar.

 

En sak jag inte förstår mig på dock är varför man låser trådar och skriver "Starta ny tråd i rätt forumsdel", kan man inte flytta hela tråden dit på en gång istället?

 

Var nå mer jag skulle ta upp men kommer inte på det nu, blir väl en edit senare.

 

blev en edit men det var ju för att jag skrev att jag röstade nej och inte ja sm jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade tyvär nej :(.

Nej borde vara bra och tolkas som det inte är dtygt och elakt.

 

Tror min formulering på frågan är helt åt helvete, går väl knapt att fatta vad jag skrivit. Är det någon som kommer på nån bra formulering på frågan så ge förslag så får nån moderator byta, för nu slutar jag på jobbet och hinner inte ;) (tror inte jag kan heller pga att frågan är låst på nåt sätt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...