Gå till innehåll

Strategi för Sit and Go turneringar?


laban333

Recommended Posts

Limpa in mycket i dom första
Kom in med en raise och ta initativet istället, att limpa har ingen bättre effekt mot kompetent motstånd som snabbt borde se ett mönster och kontrahöja bort dig pot efter pot, sätt lite press på dina motståndare genom en raise...

 

Nja som sagt han pratar om SnGs med lågt inköp då kan man limpa utan att dom straffar en för det, så denna taktik funkar faktiskt på dom låga nivåerna på dom högre med bättre motstånd är jag dock säker på att det är det omvända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger förövrigt ner det här forumet.
Det var ju synd, eftersom det då inte är någon mening att vi skriver något svar till ditt ganska genontänkta svar. Ett tips är att inte ta åt sig allt för mycket av den typ av kritik som är osaklig...

 

-Undvik extremsituationer med flera allins även om du % har en fördel.
Tror du tänker rätt, men att exemplet med AA blev lite fel. Om du menar marginella händer som KQs, AT, 66 osv (med liknande situation, där du har x antar spelare commited), men där du kan fantisera dig till att vara evensteven med potoddsen (eller i samma ballpark) kanske det kan borga för läggning, beroende på situationen...

 

Limpa in mycket i dom första
Kom in med en raise och ta initativet istället, att limpa har ingen bättre effekt mot kompetent motstånd som snabbt borde se ett mönster och kontrahöja bort dig pot efter pot, sätt lite press på dina motståndare genom en raise...

 

Jo, överdrev väll där en bit men känns surt att lägga ner lite energi på hur jag tänker(har inte spelat "seriöst" speciellt länge.) för att sedan inte få någon form av feedback på det hela förutom massa "det där är fel", jag menar VAD är fel, Varför är det fel etc.. Blev lite små irriterad, men, det ska man väll vara ibland också.

 

Jo, AA blev lite fel, har inte haft många sådana situationer så mina erfarenheter är ringa, försökte bara tänka mig in i hur jag spelar för närvarande, och som det ser ut nu skulle jag kunna lägga ner AA när det ex. är 5 kvar och 3 går allin där alla har likvärdig stack. Ska dock försöka ändra på det, somsagt så är jag ny här och jag kan inte göra mycket mer än mitt bästa. Om alla andra nu spelar perfekt, så dör ju både principen med ett pokerforum och faktumet att de flesta(på forumet) förmodligen högst gör en ytterst marginell vinst i poker.

 

Limpa in fungerar ganska bra på dom lägre nivåerna, men jag kan tänka mig att det är i princip omöjligt på högre nivåer utan att dom gör allt för att stänga ut dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går så många all-in? (i exemplet 3 av de 5 som är kvar) Förmodligen för att blindsen är höga i förhållande till stackarna och du tänker då folda den bästa starthanden som finns??Det här med att folda AA pre-flop gäller bara i situationer när du har mycket att vinna på att komma längre (alltså inte i sng) Klart nog? Och utan spydigheter hoppas jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en egen teori, folda inte AA oavsätt hur många som har gått all in, det är ju kanon ifall 4 går all in och du har AA, du har ca 50 % att vinna handen och ifall du vinner så har du ca hälften av allas chips vilket ger dig en säker plats till itm och grymt bra odds att vinna det. vem skulle t ex inte satsa 10 dollar på roulett ifall de har chans att vinna hälften av gångerna 20 säkra med en chans på 50 % att få 50 ifall de vinner första gången, det är ju mer korkat det även om det blir mera gambling på det sättet än om du vill spela ut dem jämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våga limpa in med bra händer i början, men gå i princip aldrig allin om du verkligen inte sitter på en potentiell guldgruva, det är ofta jag foldar JJ/QQ och t.o.m AA då fler än 1-2 har gått allin, speciellt om det är nära ITM. Är du bra kommer du endå kunna vinna med en lite mindre stack, och chansen för att någon ska dra ut dig är tämligen stor.

 

Slanger man "nuts" sa ar man nog inte tillrakligt bra for att vinna med en mindre stack... fattar inte hur man mellan jorden och manen kan slanga pocketass preflop?!?!?! slanger du alltid bast hand och spelar bara drag?

 

AA är verkligen ett extremfall att folda men sitter jag med 800 i marker(låtsäga) och 3-4+ stycken går allin före mig och alla / de flesta Ptäcker mig i marker, så har det faktiskt hänt att jag foldar AA

 

Du skrev i ditt första inlägg att om det var 1-2 som ställer in så har jag foldat AA.

Nu skriver du 3-4+, en jävla skillnad...

Tycker inte du är en idiot som foldar AA om 3-4+ har ställt in före dig.

 

Peace :heart:

 

 

Det är alltid EV+ att syna med AA preflopp - oavsett hur många andra som gått all-in före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelar dåligt kan jag också spela dåligt tight, men då gäller det satelliter (senast EPT i lördags på stars). Eftersom den här tråden handlade om generell sng taktik har du ju en lucka att täppa till här. För mig handlade det alltså om att ett visst antal vinner paket (dvs samma pris), så din taktik är ännu mer fel eftersom det är en prisstruktur på (50%-30%-20%). Så sluta folda dig in i pengarna och ta ledningen och vinn skiten istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle faktiskt lägga ut en liknande tråd som den här precis när jag fick syn på denna.

 

Skillnaden är att jag enbart spelar shorthanded SnG på Everestpoker.

 

För er som spelat på denna site vet att motståndet inte är det bästa. I 55 SnGs är spelet ingen märkbar skillnad mot vad det är i $22 SnGs. Möjligtvis NÅGOT tajtare. Så till min fråga. (Ska jag lägga ut den här eller skapa ny tråd?) Vad ska man ha för strategi när man spelar dessa??? Kan tillägga att dess SnGs har relativt bra blindstruktur i jämförelse med andra siter tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid EV+ att syna med AA preflopp - oavsett hur många andra som gått all-in före.

Nej, det är det inte. Exempelvis inte om du är shortstack på bubblan och en massa andra exempel man kan konstruera.

 

Men lägg för fan inte en massa tid på att diskutera det här, hur man ska spela när en massa andra gått all-in är totalt irrelevant för ens EV eftersom det i stort sett aldrig händer. Möjligen att man kan lära sig något om någon princip, men det finns så många andra situationer som man faktiskt kan hamna i och därmed är användbar i sig att analysera som lär ut samma princip (tänk nötfärgdrag mot tre all-ins eller något sånt).

 

Om man nu måste lära sig varför det mestadels är dåligt att lägga AA mot en massa all-ins så är http://www.pokerstove.com, http://sharnett.bol.ucla.edu/ICM/ICM.html och lite tid allt man behöver för att räkna ut det själv. Det ska inte behövas någon som håller en i handen för en så trivial beräkning.

 

Så snälla sluta fokusera diskussionen på sånt som ni aldrig kommer ha nytta av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. Undrar vad ni alla har för strategier i sit n go´s? Jag brukar spela på lägre nivåer (5-10 euros buy in) med 10 spelare. Någon som har vinnande strategi som de vill dela med sig? Jag brukar spela tight till en början för att sedan spela lösare och aggressivare då nivåerna går upp. I början gick det bra men den senaste tiden känns det som jag hamnar utanför topp 3 alltför ofta. Jag kanske omedvetet spelar annorlunda än förr. Heads up-borden vinner jag 8/10 men 10 personsturneringarna går sämre o sämre....några bra strategiförslag?

 

* Mini RP - QoS *

 

I början är det bara att vara kall. Spela tight som rackarns och hoppas att någon av galningarna går all-in när du sitter med raketkort. Vartefter galningarna försvinner har du sannolikt byggt upp en bra stack och kan spela mer aggressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar bara SnG på låga nivåer.

 

Spelar tight i början. Det är nästan alltid några som vill ha allin snabbt och de får det. Jag går genast med om jag har premiumhänder. Oavsett hur många. Går det åt skogen, ja då kör vi nästa SnG. Men oftast så får jag lankor och sitter med i publiken ;-)

 

Jag pejlar in läget i början, det märks ganska fort vilka som har lite pokervana. Dessa brukar jag rikta in mig på eftersom de respekterar bet och raise. Synmaskiner tar jag bara an om jag verkligen har bra händer eller riktigt taskigt med marker.

 

Mellanfasen är beroende på spelare kvar och antal marker samt hur spelandet varit. Oftast är det aggresivt spel som gäller. Inga limpningar. Spelar på position.

 

Lyckas jag få ihop 30% av totala antalet marker är det supertight spel eftersom det brukar räcka fint till att komma ITM. Men självklart spelar jag kvalitetshänder och får jag chansen att slå ut lilla stacken så kör jag så det ryker. Vill ju ändå ha så stor stapel som möjligt när det är ITM-spel.

 

Blir jag shortstacked är det superaggro. Jag är inte bra på att spela shortstacked men har blivit bättre.

 

Har haft en lång serie med vinster nu och även kört några dyrare SnG (för mig är 10euro dyrare) och kommit HU varje gång. Helt annat spel och skall inte förneka att jag haft tur bägge gångerna där så kan inte skylla på skicklighet :-)

 

 

Off topic:

Kul läsning även om jag får hålla med ursprungsförfattaren om tonen i vissa svar är lite väl nedsättande. Snälla, läs med ett öppet sinne. Vi skriver alla olika och vi tolkar alla olika.

 

Här är ett exempel på en mening som kan tolkas på olika sätt:

- Män får oftare förkylning än kvinnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...